• jompa

Ni i Sthlm området, vad kostar boendet?

Undrar lite vad erat boende kostar ni som bor i Sthlm med omnejd? Alltså den totala kostnaden med lån, avgifter, driftkostnader och vad man nu kan tänkas ha och hur bor ni? I hus, bostadsrätt eller hyresrätt?

• Svar på tråden Ni i Sthlm området, vad kostar boendet?
  • gbgumman

Vi bor i ett radhus som är en bostadsrätt.
    Hyra 6500
    Lån på 800000kr
    Med ränta avgift försäkring och el så blir det ca 10000 kr. i månaden

Värme och vatten ingår i hyran och även alla former av yttre underhåll. Så vi behöver inte ha någon buffert till sådant utan kan spara till lite lyxigare inre renoveringar. Kök och duschrum är nu klara

• gbgumman

Glömde vi bor i värmdö gustavsberg

• Jappen

Vi bor i en vindslägenhet på Södermalm i Stockholm och har en boendekostnad på ca: 15 000 i månaden. Beror helt på hur räntan rör sig men i runda slängar så....
    Det är med en månadsavgift på ca 4000.
    Sen tillkommer alla andra räkningar såklart.

• gbgumman

Måste även säga att jag räknade inte in amorteringen också. Det ser jag inte som en månadskostnad.

• Almond

Jompa,

Vad är det du undrar egentligen? Det skiljer sig givetvis oerhört vad det kostar att bo. Om du haft turen att få tag på en äldre hyresrätt i innerstan, eller om du nyligen köpt en större lägenhet eller hus? Du kommer att få svar som säger allt mellan 3000:-/mån till 30 000:- /månad tror jag.

• jompa
    Almond skrev 2008-07-07 08:49:07 följande:
    Jompa, Vad är det du undrar egentligen? Det skiljer sig givetvis oerhört vad det kostar att bo. Om du haft turen att få tag på en äldre hyresrätt i innerstan, eller om du nyligen köpt en större lägenhet eller hus? Du kommer att få svar som säger allt mellan 3000:-/mån till 30 000:- /månad tror jag.
    Vill gärna veta vad boendet kostar för oss som bor här i Sthlm, se om det finns stora skillnader på var man bor tex.

Vi bor i bostadsrätt och betalar ungefär 15000kr i mån då är allt inräknat så som banklån och avgifter. Banklån med amortering.
    Bor i Upplands Väsby.
  • gbgumman

Men amortering är ju frivillig hur mycket man betalar. Vi skulle kunna betala massa mer varje månad, men vi har bestämt hur mycket vi ska amortera. En del amorterar inget. Det är ju ingen kostnad.

• Miss geisha

Runt 7500:- för vår 2 vid gullmars men då köpte vi den för flera år sedan och det e ränta som gör att vi betalar så mycket nu annars så e den skit billig!

• jompa
    hannispannis skrev 2008-07-07 10:32:45 följande:
    Men amortering är ju frivillig hur mycket man betalar. Vi skulle kunna betala massa mer varje månad, men vi har bestämt hur mycket vi ska amortera. En del amorterar inget. Det är ju ingen kostnad.
    Förstår hur du menar men om man amorterar så får man väl räkna in det för det är ju de pengarna man lägger ut varje månad, sen om man väljer att inte amortera är upp till var och en. Men vi har valt att göra det och då har vi den kostnaden vi har.
Svar på tråden Ni i Sthlm området, vad kostar boendet?