Pendlar 20 mil/dag, orkar inte mer. Inga jobb i mitt närområde. Vad göra?
Arbetar på annan ort. Pendlar 20 mil - varje dag. Har två små barn. Jobbar heltid. Orkar inte mer. Vet inte vad jag ska göra.
Kan inte säga upp mig = ingen a-kassa.
Kan inte gå ner i tid = förlorar för mycket med tanke på mycket kostsamma resor resor. Pendlar med bil för att spara tid (sparar ca 2 timmar/dag jämfört med buss). Har ingen superlön till att börja med.
Får inte jobba hemifrån.
Finns inga jobb i närområdet, inte som motsvarar min utbildning iaf. Inga andra jobb heller för den delen. Bor i en industristad och är akademiker. Kan tänka mig att testa något utanför min utbildning, men hittar inget som motsvarar min kompetens. Jag är liksom inte läkare, ingenjör, konstruktör etc etc.
En vanlig dag kliver jag upp 05.15, åker kl 06.00, kommer hem 18.00, äter middag med familjen, försöker vara med barnen (knappt jag orkar), sitter framför datorn när barnen lagt sig (orkar inget annat), går och lägger mig kl 22. Och så snurrar det på. Det är inget liv! Jag är inne i en riktigt ond cirkel och vet inte hur jag ska ta mig ur detta.
Jobbet jag har nu är ok. Det är utmärkt för min framtida karriär, intressant, lärorikt och kvalificerat. Så det är ju inte jobbet i sig som är fel. Det är tiden hemifrån jag inte står ut med.
Går in på jobbsiter nästan varje dag. Försöker klura ut alternativa lösningar: gå ner i tid (hm, då var det ju detta med pengar), starta eget (känner mig inte tillräckligt erfaren, har nu fast anställning som trots allt är trygg), gå ner i tid och försöka hitta något extrajobb på hemmaplan (som vaddå, liksom?).
Vad göra? Detta håller inte!
Så tacksam för tips och idéer.