• Anonym (Låst)

Pendlar 20 mil/dag, orkar inte mer. Inga jobb i mitt närområde. Vad göra?

Arbetar på annan ort. Pendlar 20 mil - varje dag. Har två små barn. Jobbar heltid. Orkar inte mer. Vet inte vad jag ska göra.

Kan inte säga upp mig = ingen a-kassa.

Kan inte gå ner i tid = förlorar för mycket med tanke på mycket kostsamma resor resor. Pendlar med bil för att spara tid (sparar ca 2 timmar/dag jämfört med buss). Har ingen superlön till att börja med.

Får inte jobba hemifrån.

Finns inga jobb i närområdet, inte som motsvarar min utbildning iaf. Inga andra jobb heller för den delen. Bor i en industristad och är akademiker. Kan tänka mig att testa något utanför min utbildning, men hittar inget som motsvarar min kompetens. Jag är liksom inte läkare, ingenjör, konstruktör etc etc.

En vanlig dag kliver jag upp 05.15, åker kl 06.00, kommer hem 18.00, äter middag med familjen, försöker vara med barnen (knappt jag orkar), sitter framför datorn när barnen lagt sig (orkar inget annat), går och lägger mig kl 22.  Och så snurrar det på. Det är inget liv! Jag är inne i en riktigt ond cirkel och vet inte hur jag ska ta mig ur detta.

Jobbet jag har nu är ok. Det är utmärkt för min framtida karriär, intressant, lärorikt och kvalificerat. Så det är ju inte jobbet i sig som är fel. Det är tiden hemifrån jag inte står ut med.

Går in på jobbsiter nästan varje dag. Försöker klura ut alternativa lösningar: gå ner i tid (hm, då var det ju detta med pengar), starta eget (känner mig inte tillräckligt erfaren, har nu fast anställning som trots allt är trygg), gå ner i tid och försöka hitta något extrajobb på hemmaplan (som vaddå, liksom?).

Vad göra? Detta håller inte!

Så tacksam för tips och idéer.

• Svar på tråden Pendlar 20 mil/dag, orkar inte mer. Inga jobb i mitt närområde. Vad göra?
  • Anonym

Sök alla jobb som finns på din ort,skitsamma om du har utb eller inte

Jag har vart i din sits o pendlat 14 mil enkel resa men då jobbade jag natt o jobbigt är det

• karinagumman

håller med kimsan82... det låter i mina öron som enda alternativet..

vill tillägga att det låter skitjobbigt... lycka till och stöttekram

äl 13/3 (sthlm 14/3-16/3)
  • superanna

vad jobbar du som? vi kanske kan ge dig förslag på jobb att söka tycker att du ska ta ett jobb på hemmaplan och sen invänta något som passar din kompetens. förr eller senare dyker det ju upp något i samma stad.

• Lillatroll

Stackare det låter verkligen väldigt jobbigt. Dom möjligheter jag ser är följande.
    Undersöka om familjen kan flytta närmare ditt jobb.
    Kontakta arbetsförmedlingen och skriv in dig som arbetssökande. Det kan man göra även om man har arbete. Förklara läget för dom och diskutera vilka möjligheter som kan finnas på din ort. Är det lättare att få ett jobb utan krav på högskoleutbildning? Då kanske du kan ha det så länge medan du söker jobb som du är utbildad för.

Hoppas det löser sig för dig så småningom

• Pallas

Har du sökt jobb på industrin i din? Jag är akademiker och fick jobb inom industrin som lagerarbetare. Jobbet är bra betalt, har sjyssta arbetstider (tvåskift), arbetsgivaren är seriös, jobbet är omväxlande och kul, arbetsgivaren ger många förmåner - de stod för truckförarutbildning bland annat osv.

Ingen karriär i världen är värld det du känner i dag. Det är inte sjysst mot dig själv eller din familj. Då är det bättre med ett jobb som är slut när dagen är slut, ligger nära hemmet och som är någorlunda tillfredsställande och tillgodoser de ekonomiska behoven.

Annars kanske veckopendling kan vara något? (Förstod inte riktigt din damiljesituation, men jag antog att du inte är singel.) Då är det inte ovanligt att man kan jobba igen lite så att man kan ta ledigt exv fredag eller måndag, så att man får tre dagars sammanhängande ledighet.

Flytt bör du överväga om du inte vill ifrångå ditt utbildningsområde.

Lägg in ditt CV hos bemanningsföretag, tex Adecco, Lernia osv, det kan vara en språngbräda in i nya företag och gör det lite lättare att få bredare erfarenhet.

Sök även jobb som inte passar din nuvarande sökprofil. Jag hade aldrig trott att jag skulle gilla mitt nuvarande jobb så mycket, men jag älskar det!

• Anonym (Låst)
    Kimsan82 skrev 2008-07-07 20:00:16 följande:
    Finns det inte möjlighet för familjen att flytta närmare ditt jobb
    Nej, flytta är inget alternativ då maken har fast jobb och ena barnet går i skola. Dessutom vill vi inte flytta. Vi är djupt rotade, har villa, vänner och släkt här. Stort socialt nätverk.

Söka alla jobb, tja. Jag är välutbildad, så det är inte det. Men ponera att jag var socionom (vilket jag inte är), då kan jag ju inte söka jobb som läkare. Fundersam Ungefär så ser min situation ut. Eftersom jag i dagsläget har ett bra jobb med hyfsad (om än inte bra) lön, så vore det ett karriärmäsigt självmord att byta till ett jobb som kassörska på Ica. Inget fel i sig, men inte det jag vill änga resten av livet åt.

Åh, det är så komplicerat...
  • Anonym (Låst)

Ni är så kloka!

Pallas, du har så rätt (som vanligt). Men som det ser ut i dagsläget så skulle jag sannolikt inte få jobb inom industrin eftersom det är ganska hög arbetslöshet i min kommun och många är utbildade mot/har erfarenhet av industrin.

Tack alla för förslag. De flesta har jag övervägt, men vissa tål att änkas på igen.

• Anonym (Låst)

Lillatroll, jag ska nog kontakta AF och påtala att jag finns. Bra idé.

• Anonym

Anonym (Låst) skrev 2008-07-07 20:15:23 följande:

Lillatroll, jag ska nog kontakta AF och påtala att jag finns. Bra idé.
    inte för att låta neggo men af kommer bara att säga, flytta om det inte passar
  • Lillatroll
    Anonym skrev 2008-07-07 20:20:11 följande:
    Anonym (Låst) skrev 2008-07-07 20:15:23 följande:
    inte för att låta neggo men af kommer bara att säga, flytta om det inte passar
    Det stämmer inte alls. Alla fall inte hos den arbetsförmedlingen jag har. Jag tog kontakt med AF i höstas för att jag ville byta jobb av olika anledningar. Jag hade en fast anställning. Dom var mycket vänliga. Jag skrev in mig som arbetssökande, vi diskuterade vilka möjligheter som kan finnas. Ibland ser man ju inte alla möjligheter själv. Ibland tar jag en arbetsgivare kontakt med AF för att hitta personer att anställa och handläggaren jag pratade med tyckte att det var väldigt bra att jag tog kontakt med dom så att dom visste om att jag fanns.
    Tyvärr blev jag långtidssjukskriven strax efter så det gav inget. Men mitt intryck av arbetsförmedlingen var positivt. Mer positivt än jag har varit arbetslös och gått dit. Har man jobb kan dom ju inte kräva att man ska flytta eller söka anvisade jobb etc.
  • Anonym (kanske?)

Hej!
    Kan du inte se om det finns ett rum att hyra en eller två nätter i veckan på orten där du jobbar.(finns det vandrarhem i närheten så kanske det kan vara ett alternativ om du inte vill bo inneboende) Då kan du jobba extra långa dagar de dagarna och du kan var ledig en dag i veckan (om arbetsgivaren medger förstås). Så gjorde jag när jag hade fyra timmars restid om dagen.
    Lycka till!

• Pallas

Jag tycker AF är ett bra första steg. Det känns som att ditt inlägg andas en typ av trötthet som gör att du själv har svårt att se alternativa lösningar och då är det bra med proffshjälp.

Jag förstår din inställning till flytt, men det går oftast bra att flytta också. Jag tror det är mer påfrestande för er familj att ha det som det är nu. Det är sådant som kan vara svårt att se när man har fullt sjå att ta sig runt i ekorrhjulet. Själv var jag så trött efter mitt förra arbete att jag grät i bilen på vägen hem. Det enda jag tänkte på var att byta jobb, men jag orkade inte ta tag i det alls. Som tur är fick jag sparken (pga att jag jobbade mig till en överansträningsskada) och kunde skaffa nytt jobb efter två veckors sjukskrivning. Jag är fortfarande skadad, men jag kan utföra mitt nya jobb utan problem.

• Eld

Har inte du fast jobb då? Varför är makens jobb viktigare än ditt? Kanske han kan söka nytt jobb på den orten du jobbar på?

• Anonym (Låst)

Ni har rätt. Visst är det så att jag är så "trött" att jag har svårt att se en lösning på detta. Men samtidigt vänder jag nästan ut och in på mig själv för att komma på en kreativ lösning. Återigen så låter AF som en bra idé. Jag ska kontakta dem när jag har semester (och har möjlighet att gå dit). Har en kontakt på AF som jag kan vända mig till. Var inskriven som arbetssökande tidigare när jag hade en TBA-anställning.

Så detta med att flytta. För ett kanonjobb skulle jag överväga att rycka upp familjen och ta chansen, men inte för det jobb jag har idag.

Svar på tråden Pendlar 20 mil/dag, orkar inte mer. Inga jobb i mitt närområde. Vad göra?