Inlägg från: Anonym (Yvonne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Yvonne)

Anmäld till socialen!!

snappi81 skrev 2008-07-07 20:16:36 följande:
    Beklagar det inträffade men jag har aldrig varit med om nåt sånt här själv. Men va barnen med er? Och va dom inte det så har dom väl inte farit illa!? Fan va alla anmäls hit och dit nuförtiden... *irriterad*
    I vissa kommuner anmäler polisen direkt till sociala myndigheter om man tagit en förälder för LoB eller narkotikapåverkan. Tycker att det är bra...detta bara för att det finns dom föräldrar som inte har ett normalt alkoholintag eller som har ett "dolt" narkotikamissbruk. Därför kan man lättare upptäcka dom barn som faktiskt far illa.

Jag har själv setat i samma situation som ni. Vi blev kontaktade av de socialamyndigheterna pga att min dåvarande sambo/mina barns pappa tagits narkotikapåverkad av polisen en gång. Det blev en utredning men inga insatser bedömdes som nödvändig för att JAG tog bra hand om mina barn. Anmälan gav mig orken att bryta upp ett dåligt förhållande pga av hans drogmissbruk. Jag kunde inte riskera att dom tog mina barn i framtiden OM han skulle åka dit igen.

TS ni kommer inte att förlora era barn/få någon social insats om ni tar hand om ert barn på ett bra sätt och om detta inte sker om och om igen.
  • Anonym (Yvonne)

Anonym (Orolig) skrev 2008-07-07 20:35:10 följande:

Anonym (Yvonne) skrev 2008-07-07 20:30:41 följande:
    OK.. Tycker att vi tar bra hand om våra barn. Min sambo va inte så himla full heller.. Han åkte in bara för att han inte sa vilka de va som bråka.. O fick inte göra alkotest fast de va han själv som ville de...Tycker de e så sjukt.. Har en oroande känsla i hela kroppen.. Men hur ska man kunna bevisa att man tar bra hand om sina barn??
    Förstår fullt ut hur du känner. Man har en konstant oro fast man VET att man själv är en bra förälder.

Du ska inte bevisa att du är en bra förälder. Det är dom som ska bevisa motsatsen i sånna fall. Finns det inget som är dåligt i omsorgen om ert barn vad finns det då att bevisa. Var er själva och ärliga i dom frågor som ställs.

För att det ska bli tal om omhändertagande ska det vara allvarliga brister om omsorgen av ert barn. Frivilliga insatser går i första hand om man bedömmer att det är nödvändigt med nån form av insats...många går nog där ifrån utan nån form av insats.

Totalt är det ca 1 procent av alla barn/familjer i Sverige som antingen har LVU eller någon form av frivillig isats genom socialen (frivilla insatser i klar majoritet. Dett betyder att 99 procent INTE har nån form av insatser. Varför skulle ni hamna inom den procenten. Om det nu bara handlar om EN LoB. Att man var lite för full en gång gör inte er till dåliga föräldrar...och det är det man ska bedömma...er föräldraförmåga.
    Stödj er sjäv genom att tänka på ERA goda sidor som föräldrar.

Önskar er lycka till. Du ska nog se att allt går bra!
Svar på tråden Anmäld till socialen!!