• mysisen

Ngn mer som är gravid och står upp på jobb hela dagarna?

Ngn mer som är gravid en bit in i graviditeten o står upp hela dagarna på jobb?
    Känner mig trött i rygg o mage efter en hel dags stående jobb. O ska stå ut 4 veckor.
    har egentligen halvtidssjukskrivning men de e så kinkiga över det att jag skall försöka jobba heltid.

Ni som står, känns det i kroppen? Får ni sammandragningar o ont i ryggen?
    Jag är i v 26.

Har ömma ligament o så.

Stanna hos oss lilla älskade pyret.
  • Svar på tråden Ngn mer som är gravid och står upp på jobb hela dagarna?
  • eec82

jag tycker de e jobbigt redan, å e bara i v 13-14... kan bara tänka mig hur de blir senare.

• paloma84

Hej!

Jag är i v.28 och jobbar som hotellreceptionist. Vilket innebär att jag ständigt står upp i 8,5 timmarspass och jag har inga problem :)

Inte ont nånstans, varken i ryggen, ben eller fötter! Visst får jag sammandragningar under dagarna, men det får man ju ändå.

Så visst mår vi gravida olika :)

• mysisen

paloma så du känner av sammandragningar ?
    Gör du det varje dag flera om dagen eller hur känner du?

När jag har sammandragningar så  känns det som att det stramar till, och man får en svag molvärk som släpper efter några sekunder.. denna molvärk, e det normalt eller räknas det som onda sammandragningar då det moler till när man får dem? Inte så jag behöver sitta eller vika mig för att de gör jätteont, utan bara moler...

är det normala sammandragningar det?

• WochE

Jag jobbar i butik, står i också a 8 timmar, eller står gör man väl inte far omkring och pckar upp varor försöker hjälpa kunder se till att man inte lyfter tungt mm. Är i vecka 18 har haft och har ganska ont emellanåt i ryggen, har börjat att hugga i höfterna och benen är ömma, men det är ju olika. Mår väl sådär har semester vecka 31 längte mer än någonsin dit, ganska sliten vid det här laget.

• Pormoicheia

Vilken bra fråga...

Är i v. 25 och ska jobba kommande 3-4 dagarna med att stå modell för en skulpteringskurs och är lite orolig över just ryggvärk m.m.

Har förberett med banan, vatten och yoghurt som kommer att finnas på en pidestal brevid mig hela tiden och ska se till att ta med en tunn sjal att ha runt huvudet (fuktig) utifall det blir varmt.

Det kommer ju bli samma pose i 20-30 timmar totalt.
    Visst är det pauser inplanerade och jag behöver bara säga till om jag behöver ta en extra någon gång men jag är fortfarande lite orolig över yrsel o.s.v.
    Även om jag hittils inte haft några bekymmer mer än om jag överansträngt mig eller om det varit jättevarmt och jag inte fått i mig tillräckligt mycket vätska och näring.

• LillaFamiljenGustav

jag står också
    men jag är bara i vecka 14...
    och jag har problemet att jag inte kan sitta ner för jag har fått foglossning så min svanskota dör så fort jag sitter ner...
    men jag står mest stilla och monterar småsaker
    men jag är rädd för att hamna på ett annat ställe (jobbar för bemanningsföretag) och jag klarar nog inte något annat ställe. om det är lite tyngre osv osv...

ja då vet du

lycka till

men vad händer om du jobbar halvtid?
    har du inte rätt till det nu?
    och om de blir kinkiga?
    ska du ändå inte tänka på dig själv?
    även om jag förstår att det är svårt...

• mysisen

JO jag måste nog göra det.
    skall till bm på torsdag, så skall försöka stå ut med att jobba fullt denna veckan, sen får jag känna efter...

måste ju sätta mig själv i första rummet såklart.

• LillaFamiljenGustav
    Svar på #7
    ja och din lilla bebis

jag önskar iaf lycka till och hoppas du kommer må bättre
  • ninna78

Jag jobbar ensam i butik, och står hela dagarna. Abetspassen är 5,25-11,5 tim/dag utan rast. Är i v.16 och än så länge går det skapligt.

• paloma84
    mysisen skrev 2008-07-07 20:49:14 följande:
    paloma så du känner av sammandragningar ?Gör du det varje dag flera om dagen eller hur känner du?När jag har sammandragningar så  känns det som att det stramar till, och man får en svag molvärk som släpper efter några sekunder.. denna molvärk, e det normalt eller räknas det som onda sammandragningar då det moler till när man får dem? Inte så jag behöver sitta eller vika mig för att de gör jätteont, utan bara moler...är det normala sammandragningar det?
    Jo, visst känner jag absolut av sammandragningarna och ett antal gånger per dag. Magen stramar till och blir hård, oftast går det över efter ett antal sekunder ibland håller det i sig lite längre och känns något obehagligt..

Jag står upp under hela passen och har endast 30 minuter rast per dag. Jag har aldrig - inte hittills iallafall, uppfattat mina sammandragningar som onda.. Vet att det är vanligt med sammandragningar och har bara antagit att det är normalt.
    Mina värsta sammandragningar får jag faktiskt efter toalett besöken :/
    Kan ej gå ifrån och gå på toaletten så ofta, men när jag väl springer iväg, känner mig då jätte stressad förstås, gör mitt lilla behov jättefort, och nästan rusar ut innan jag hunnit knäppa byxorna och det är då de värsta sammandragningarna kommer.

Jag är inte så orolig eller funderar inte över så mycket, jag tänker bara "att det är säkert normalt".

Jag menar, vi är ju inte sjuka... Bara gravida :)

• twistedtofit

Jag arbetar som sjuksköterska på akuten och ja det är mkt stående och gående och bökande. JAg jobbade heltid fram till v 37+3. Från 35 fulla veckor var jag dock omplacerad.
    Det funkade. Visst blev det tungt i slutet och jag svettades som en gris, men det fungerade ändå!

Jag hade supermkt sammandragningar, men inga som gjorde ont. Jag frågade min BM och hon sa att det var lugnt så länge de inte gjorde ont.
    Nu däremot är jag helt immobiliserad.. kan knappt röra mig. Får hoppas plutten kommer snart ;)

• Lenan

jag jobbar också stående och springande! jobbar i kök samt att jag springer runt och gör allt annat på mitt jobb( städar, tvättar, bäddar sängar mm) är ensam anställd så det är inte så lätt att bli omplacerad heller ;0) håller för tillfället på att fylla i blankett om HP...hoppas det går igenom...fattar inte hur jag ska orka annars...står och går hela dagarna med många lyft och sånt...

• Indillia

Jag jobbar som lokalvårdare, så det är ju massa stå, gå, lyft, böj och sträck. Dessutom bussresor mellan olika platser. Än så länge går det bra men så är jag bara i vecka 18 och jobbar bara några timmar/dag. Förra gången var värre. Hoppas på att få HP igen i slutet. Förra gången fick jag bråka till mig det, FK tyckte tydligen inte att det var så farligt.

• Lenan

hur går man till väga när man "bråkar" med FK? ringer man eller skriver man brev...kan tänkat eftersom brev kan de ju "sålla bort" ;0)

• Indillia

En aning rörigt: Först skickade jag in ansökan, sen fick jag brev av dem där jag skulle skriva varenda grej jag gjorde på jobbet, sen ringde de upp för att höra det muntligt. Pratade med flera olika personer. Tog över 2 månader för dem att bearbeta min ansökan. Till slut kom de fram till att jag inte hade tillräckligt tungt jobb. Jag ringde tillbaka (flera gånger) och överklagade. Hade bara några dagar tills jag skulle gå av jobbet (de behöver ju besked innan och jag antog att det skulle ta max en månad, som det ska) och absolut sista dagen fick jag godkänt eftersom jag sagt att jag skulle vara från jobbet fr.o.m det datumet.

• Nowilielle

Jag jobbar som montör på Scania, så jag står och går i stort sett hela dagarna, plus att jag drar maskiner, verktyg och lyfter tunga saker.. jag har köpt en steg räknare och jag går ca 1 mil på jobbet varje dag, jag har haft väldigt mycket sammandragningar tidigt, men så länge om inte gör ont har min BM sagt att det är lugnt, men lite jobbiga är dom allt.. Vi kör taktat på line (107 sek) och då bygger man axlar till Lastbilarna, så det är väldigt stressigt till och från, jag mår ju bra än så länge, men funderar på att ev söka HP, jag är i v.25 nu och vill helst jobba till v.37-38 så vi får se hur det går... Sen får jag ta med mig en stol ut på line, men man är ju för stolt för något sånt.. hehe... =/

• mysisen

hur beskriver ni era sammandragningar? känns era som att det blir stenhårt ett tag, och som att det moler till lite som svag mensvärk som sedan släpper eller hur känns de?

• Anai

Jag jobbar i butik (bokhandel) och står upp i kassan eller plockar upp varor hela dagen. Dock jobbar jag bara 75%. Ibland kan jag få lite ont i ljumsken, men känner inte av så mycket sammandragningar. Är i vecka 33 imorgon. Har tänkt jobba till v. 38 ungefär.
    Min förra graviditet (då jobbade jag 100%), jobbade jag tills vattnet gick på jobbet i v.37. Hade inte några känningar då heller.

Men alla är ju olika och har man ett sånt jobb, så brukar det ju inte vara nåt problem att få beviljat havandeskapspenning. Lycka till ts

• Myror i brallan

Jag jobbar som djurskötare och står och går hela dagarna samt att djuren (nötkreatur) går lösa runt ikring mig (inte alltid så kul om man kommer ikläm osv) och så har jag en hel del tunga lyft

Hade inga problem med första gravven utan jobbade på till dess att jag fick gå på havandeskaps dagarna (60 st pga tungt jobb)
    Denna gravven har jag ont i ligamenten och har haft det i två veckor redan.. är i v 12 och är rädd att det inte ska gå över utan att jag inte kan jobba som jag ska! Nån som vet om bm sjukskriver eller om man måste till läkaren?!

Svar på tråden Ngn mer som är gravid och står upp på jobb hela dagarna?