• Helle04

Tips på tvättmaskin utan vägning av tvätten, dvs som ej är vattensnål?

Hej!
    Jag är på jakt efter en ny tvättmaskin. Har tvättstuga som vi använder ibland men de har installerat nya vattensnåla maskiner som sliter på kläderna men framför allt så väger de tvätten o tar för lite vatten. Har tvättat kräksiga lakan där kräkset varit kvar...varit med om tvätt som inte blivit blöt igenom. Jätteäckligt! Dessutom blir de inte ordentligt sköljda. Vad jag är på jakt efter är en vanlig hederlig maskin som fyller upp med ordentligt med vatten och sköljer bra. Helst skall den centrifugera bra också. Någon som har några tips på vad jag skall leta efter? Tack på förhand!!! //Helle

• Svar på tråden Tips på tvättmaskin utan vägning av tvätten, dvs som ej är vattensnål?
  • Sencha

Jag vill bara påpeka att det finns vattensnåla maskiner där tvätten blir ren också (Och genomblöt etc.)

Däremot har jag inga rekommendationer gällande maskiner som inte är vattensnåla.

Son född 2004; BF 11 juli
  • Abessiniern
    Helle04 skrev 2008-07-07 21:14:56 följande:
    Hej!Jag är på jakt efter en ny tvättmaskin. Har tvättstuga som vi använder ibland men de har installerat nya vattensnåla maskiner som sliter på kläderna men framför allt så väger de tvätten o tar för lite vatten. Har tvättat kräksiga lakan där kräkset varit kvar...varit med om tvätt som inte blivit blöt igenom. Jätteäckligt! Dessutom blir de inte ordentligt sköljda. Vad jag är på jakt efter är en vanlig hederlig maskin som fyller upp med ordentligt med vatten och sköljer bra. Helst skall den centrifugera bra också. Någon som har några tips på vad jag skall leta efter? Tack på förhand!!! //Helle
    Dum fråga kanske men har du klagat till värden eller till föreningen där tvättsugan är. Det låter verkligen som att det är fel på tvättmaskinen. Att tvätten inte ens blivit blöt igenom låter väldigt märkligt, tror som sagt att det är något fel på maskinen och inte bara det att den är vattensnål.
  • Helle04

Tack för svar! Jag har klagat och de har kollat den...Har dock inte vågat lägga i lakan i den sedan den händelsen. Borde väl testa...men är inte nöjd med dem ändå. Oftast har tvätten blivit ren men väldigt många trikåplagg har gått sönder. De sköljer dåligt också...om man bortser från lakansincidenterna har tvätten blivit ren...men jag vill inte ha tvättmedelsrester kvar efter tvätt eller jättelite vatten när jag tvättar. Ingen som vet ngn maskin som inte har den där vägningsfunktionen innan tvätt? Eller ngn där man i alla fall kan gå förbi den? (Det gör vi på tvättmaskinerna i tvättstugan)...

• EsMamma

Har inte de flesta vattensnåla maskiner en knapp som betyder att man ska köra full vattennivå?

Vi har en Cylinda FT46 som "väger" vattennivån och den fungerar bra. Har också en knapp för att tvätta med full vattennivå de få ggr vi vill det.

• Helle04

EsMamma: När jag satt och jämförde så var en Cylinda FT46 en av dem som jag tyckte såg bäst ut (mkt vatten för antalet kg)...lät ju väldigt bra om det finns en knapp för full vattennivå! På vår i tvättstugan är det frågan om "fulkörning" av programmen och inte ens då blir det så mkt vatten.

• tvåsmå

Miele har väl en anpassning av vattennivån utifrån hur mkt tvätt det är, och dessutom en knapp för extra vatten för ömtåliga kläder.

Svar på tråden Tips på tvättmaskin utan vägning av tvätten, dvs som ej är vattensnål?