• NeA 84

min son tuggar på allt!!!!!!!!

min son är 2½år. han tuggar på allt, pappersbitar, plastbitar, pinnar....mm. fattar inte varför han ska göra de....
    jag får hålla koll hela tiden så han inte har nått i munnen. senast idag tuggade han på en skruv! han äter saker han hittar ute....tänk om han får i sig nått vasst eller sätter i halsen.
    å jag lovar...han svälter inte, så de är inte de som är felet Flört...kunde nästan tro de....

nån mer med barn som ska tugga på saker?
    nån som vet hur man får honom att sluta?

Adam 02 Gabriel 05
  • Svar på tråden min son tuggar på allt!!!!!!!!
  • ellen81

Ja, de flesta barn tuggar väl på saker?

• NeA 84

hihi...jo...men detta är extremt. min store pojk har aldrig vart så fixerad vid att tugga på grejjerFörvånad

ellen81 skrev 2008-07-07 21:55:06 följande:
    Ja, de flesta barn tuggar väl på saker?
    Adam 02 Gabriel 05
  • Fiffis

alla barn är väl olika, han upptäcker saker med munnen

***030519***040819***070611***
  • miss Starcastle

Har en dotter på 15 månader som också alltid stoppar allting i munnen. Vad hon än hittar så ska det in. Hemma har man ju koll på vilka saker hon har och vad som är i lagom storlek men borta och ute är det jobbigt. Stenar, pinnar, små leksaker allt som kan fastna i halsen. Det är ganska jobbigt och vad man än säger att det inte ska in i munnen så gör hon det ändå. Vet ju att vissa barn vill stoppa allt i munnen och då menar jag mer än andra men det är en liten tröst när det kan bli farligt. Några gånger har hon stoppat i leksaker i munnen som sen har varit lite stora att få ut och som liksom fastnat bakom tänderna. Är ju rädd att hon i ett oövervakat ögonblick försöker svälja då istället. Så jag förstår dig så himla väl även om jag inte har någon bra lösning.

• vicsun

Ja det är nog bara att försöka att stå ut, det kan ju inte fortsätta hela livet=) har två 1 åringar som är överallt och äter på allt som är både väggfast och löst, man blir ju orolig när dom kommer med munnen full av allt möjligt..

• mais01

Hej!
    Jag har ett liknande problem. Min son, 7år, biter och tuggar på det mesta. Han har förstört fjärrkontroller, bitmärken och skrap på stolar, söndertuggade pennor. Nu senast hade han tuggat upp kanten på sin skolbänk.

Jag vet inte hur jag skall få honom att sluta. Jag kan ju gärna inte övervaka honom jämt.

• Mimosa1

Jag har en pojke på dryga 1,5 år. Han biter också på det mesta men matvägrar. Har inte ätit mat på 9 månader så han sondmatas i stället. Han biter och tuggar på allt annat än mat.
    Vi har just varit på utredning på hans matovilja. Där kom man fram till att han är överkänslig bak i munnen medan han är underkänslig för övrigt.
    Ett tips vi fick av arbetsterapeut var att jobba med vibratorer i munnen. Är man underkänslig behöver man bita mer. Och så ska vi jobba med olika blåspipor.
    Detta ska ge vår pojke andra goda upplevelser i munnen och på så sätt stimulera hjärnan med annan aktivitet i munnen.
    Jag vet inte om detta kan hjälpa er men vi märker redan en positiv förändring hos pojken. nu får man borsta tänderna nere i munnen på honom som man inte fått tidigare.
    Vi tyckte det lät konstigt med vibratorer i munnen, men man gör väl allt för sina barn. Och på lång sikt hoppas vi att det också ska hjälpa honom med att få balans på över och underkänsligheten i munnen och börja äta igen.

Svar på tråden min son tuggar på allt!!!!!!!!