• sasan

Hur gå från slingad blondin till mörkblond/ljusbrun??

Jag är sugen på mörkare hår men inte alltför mörkt utan mörkblond/ljusbrun, hur får jag bäst resultat om jag vill göra det själv? har ljusa slingor i hela håret, inte superljust mer mellanblond. Jag antar att jag måste använda färg med rött i, men jag vill inte ha rött hår!! nån som har erfarenheter?

• Svar på tråden Hur gå från slingad blondin till mörkblond/ljusbrun??
  • Brollie

Gick i ungefär samma tankar förra sommaren, min frisör sa till mig att det är bättre att göra det till hösten, kanske menade hon att det är roligare att vara "sommarblond" Jag vet inte. Kanke var det för att det sliter på håret, jag bara litade blint på henne!
    Rött hade jag känt mig osäker på, varför vill du ha det? Hade hellre satsat på ett par olika nyanser, nån mörk, en guld och nåt mellanmörkt... ska du göra det hemma?

• sasan

ja jag är sugen på att göra det själv, nej jag vill INTE ha rött hår, men tror att man är tvungen att ha i lite rött för att det inte ska bli grönt?
    Jag färgade håret mörkt hos frissan för ett par år sedan och då hade hon i en rödbrun färg, ganska mörk men så mörk vill jag inte bli igen, det är så svårt att få bort det sen och varje gång man tonar/färgar igen blir det ännu mörkare tills man slutligen är nästan svart!
    Jag vill hellre ha en nyans närmare min naturliga som är mörkblond.

• novaliam

Hej!
    Dilemma där med färgning. Kan vara så att du behöver lite röda pigment i, men det är inte säkert. Prova en toning åt det mörkblonda hållet, som du kan tvätta ur om det inte blir bra. Det finns ett bra tonings-schampoo i färghyllan (minns inte namnet nu...) Tänk bara på att det skall vara en "varm" färg.
    Blir det inte det resultat du vill, så behöver du först lägga i en rödaktig toning innan den nyans du vill ha. Lite svårt att råda innan man sett håret, men prova du dig fram. Toningar är ju inte så dyra o det går ofta rätt lätt att tvätta bort.
    Lycka till!

• sasan

varit hos frissan nu och det blev skitbra resultat! hon hade i nått pigment först som hon kletade i med en svamp, håret blev alldeles orange/rosa :-S sen hade hon i en mörkblond/ljusbrun färg med lite guld i, det blev jättefint och mina gamla slingor syns även igenom litegrann.

Svar på tråden Hur gå från slingad blondin till mörkblond/ljusbrun??