• Sångfågeln

Tips- Hur lärde ni era barn sova i egen säng?

Hej!
    Ja, som rubriken lyder så undrar jag hur ni gjorde när ert barn skulle lära sig att sova i egen säng?

Vår son är 8 veckor och jag vill försöka få honom att sova i spjälsängen på natten, tror både han och jag sover bättre då. Nu sover han på/bredvid mig, vilket är mysigt, men som sagt vill försöka vänja honom vid egen säng succesivt nu.

Han kan ha sovit i min famn i en halvtimme när jag lägger ner honom och vips så är han vaken. Har även använt vetekudde för att värma sängen. Jag vet att han behöver närhet och värme, men så läser man ibland om de som sovit i egen säng från allra första början, så därför vill jag ha lite tips?

Lägger ni ner barnet när det har somnat, eller vaket, så det får somna självt i sängen?

• Svar på tråden Tips- Hur lärde ni era barn sova i egen säng?
  • SeTa

Ska du ha honom att sova själv i sängen behöver han nog få somna där själv. Frågan är om han är stor nog för det?
    Om det funkar att lägga honom i sängen i vaket tillstånd och han somnar så är det ju jättebra, men han kanske behöver närheten när han ska somna?

• hellish

Mina båda söner har sovit brevid mig i sängen tills de blev ca 6 månader & inte ammade lika mycket på nätterna. Då ville de somna själva i deras spjälsäng med nattlampa & Nalle Puh mobil som låter.
    Tyckte liksom du att det var svårt att lägga ner dem när de väl somnat i spjälsängen utan att de vaknade.

Tyvärr har jag inga bra tips. Låt det ta den tid det tar, förstår att det är bökigt på natten att sova men det kommer han är ju trots allt bara 8 veckor & har legat en hel evighet nära dig så det är klart att han inte vill ligga själv!

Lycka till!

• HOCHM

Vi hade spjälsängen bredvid sängen, vi lade barnen sovande i spjälsängen när dom var riktigt små. Tror när dom var runt 4 månader som jag lät dom somna i spjälsängen. Kommer inte riktigt ihåg. När dom var 6-7 månader fick dom eget rum.

• lövet2

Barnen har somnat i famnen och sedan har jag lagt dem i sängen. När de blivit tillräckligt stora, så har jag lagt dem i sina egna sängar. I början kanske de vaknade och kom över i vår säng, men ganska fort sov de hela nätterna i sina sängar. Före 2 år har nog allihop sovit själva i sina sängar ...

• HOCHM

Pröva med att lägg honom sovandes i spjälsängen, tänk på att barnet tycker om trångt och ombonat. Jag brukade lägga handen över magen med ett lätt tryck och sedan ta bort handen sakta men säkert. Just för att när barnen har somnat i famnen så har dom ju tryck mot sin mage från min kropp, därav har jag gjort så.

• Snöi

Jag tror att han sover bättre hos dig, han är ju sååå liten.

• Lo77

Fram tills vår dotter var 4 1/2 månad lät vi henne somna vid tutten.
    Och bar henne sen till sängen, när hon sov som djupast.

Men sen gjorde vi en rutin som såg likadan ut varje kväll. Från 4 1/2 månad:
    - Lekte så hon fick skratta av sig.
    - Byta blöja
    - Byta om till pyamas
    - Ge mat (bägge brösten så jag visste att hon blev mätt, tills hon släpper. Höll hon på att somna tog jag bort tutten. Hon fick INTE somna med tutten).
    - Borsta tänderna (hon hade fått 2 tänder i underkäken vid 5 månader).
    - La henne i sängen och sjöng 2 godnattvisor.
    - Pussade henne godnatt.
    - Gick ut från rummet efter att jag satt på sängmobilen.
    - Efter ca 10 minuter börjar hon göra läten därinne. Inga skrik, bara korta, höga tjut.
    - Då går jag in och smeker henne på kinden, då lägger hon sig tillrätta, blundar.
    Då går jag ut därifrån. Går in efter 5 minuter o tittar, då sover hon. :)

detta tog 4 kvällar, o nu funkar det klockrent!!

Första kvällen gallskrek hon rakt ut, så när det blev för mycket skrik (och hon inte lugnade sig trots att vi stod bredvid o försökte sjunga mer vaggvisor, eller prata med henne o smeka hennes kind eller rygg) då tog vi upp henne tills hon lugnade ner sig. Pratade med henne o pussade på henne. Sen när hon lugnat ner sig o varit så en stund, så la vi ner henne igen, började om med godnattvisan, pussade gonatt men stod kvar o smekte hennes kind o rygg tills hon somnade.

Andra kvällen, började hon gallskrika igen. Gick då o började smeka hennes kind o rygg, hon blev tyst nere i sängen, o till slut somnade hon.

Tredje kvällen vägrade hon somna, skrek inte, men vi fick smeka hennes kind tills hon somna.

Fjärde kvällen, räckte det att göra det som står överst, o så är det än idag. :)

Från att hon lagts i sängen tar det 10-15 min, så sover hon.

Lycka till!

• Kosmoskatten

Lo77: Vilket bra inlägg, jag ska också ta åt mig dina tips. Vid vilken ålder kan man börja låta dom somna själva tro? Min dotter är tre månader, är det för tidigt? Just nu ammar jag till sömns men vill sluta med det då hon vaknar så fort hon släpper bröstet. (förlåt om jag lånar tråden lite)

• Idacha

Min dotter är fyra och en halv månad. Det dröjde till drygt tre månader innan jag fick lägga ifrån henne i hennes säng när hon somnat. Hon kunde inte heller somna själv i sängen. Jag kände mig jättestressad över det, men följde hennes vilja då det ändå gav mig mer sömn att låta henne sova med mig än att jag skulle trilskas med att hon skulle sova i egen säng. Jag fortsatte att pröva och helt plötsligt gick det bra. Så så har vi gjort ett tag nu, hon har somnat vid bröstet och sen har jag lagt henne i sängen. Idag gick det dock inte och hon ville inte somna hos min sambo heller så han lade henne i sin säng och sa att han gav upp. Hon skrek i en minut och sen somnade hon in. Får väl se hur länge det håller =)Det är bara att hänga med i ditt barns rytm när de är så här små. Man skapar sig bara problem när man försöker styra dem.

• Gobi

Vi samsov några veckor i början, men tog sedan in vagnen i sovrummet (med hjulskydd). De första två månaderna somnade vår dotter bara när jag ammade och efter det lade jag ner henne i vagnen, vilket funkade bra från början.

Kvälls- och nattetid svepte jag hennes filt omkring henne så det inte blev någon stor temperaturskillnad när vi lade ner henne.

Efter ett par månader kunde hon somna genom att vi vagnade henne till sömns. Då började jag även lägga ner henne i spjälsäng när hon skulle sova dagtid för att hon skulle vänja sig vid den. När hon blev för stor för vagnen var hon van vid spjälsängen så övergången gick väldigt smidigt.

• Jo  anna

Min son var ungefär en månad, precis hjärtopererad så jag ville inte ha honom i min säng längre ifall att jag skulle råka komma åt såret.

La honom i sängen på dagen när han verkade trött, satt bredvid honom tills han somnade. Sen började jag på kvällen, han somnade utan att bry sej om ifall jag va där eller inte. Så jag la honom bara i sängen och släckte lampan och gick därifrån, så somnade han.

• Bebismamma

5mm... funkade hur bra som helst m lillan.. hon har aldrig skrikit sig till sömns eller så utan hon låg o prata m sina gosedjur i sängen o sen somnade hon till slut. nu e de de bäste vi nånsin gjort för hon somnar skönare utan massa bök som de va när vi hadde henne i famnen. lägg barnet o mata ståendes brevid o sen pussa gonatt o gå ut o in efter 5 min. lycka till=)

• Snöi
    Bebismamma skrev 2008-07-08 21:15:56 följande:
    5mm... funkade hur bra som helst m lillan.. hon har aldrig skrikit sig till sömns eller så utan hon låg o prata m sina gosedjur i sängen o sen somnade hon till slut. nu e de de bäste vi nånsin gjort för hon somnar skönare utan massa bök som de va när vi hadde henne i famnen. lägg barnet o mata ståendes brevid o sen pussa gonatt o gå ut o in efter 5 min. lycka till=)
    Men har hon inte skrikigt har ni ju inte behövt ta till någon "metod", hon har ju skött det själv, inte tack vare 5 mm.
  • Lo77
    Kosmoskatten skrev 2008-07-08 14:36:55 följande:
    Lo77: Vilket bra inlägg, jag ska också ta åt mig dina tips. Vid vilken ålder kan man börja låta dom somna själva tro? Min dotter är tre månader, är det för tidigt? Just nu ammar jag till sömns men vill sluta med det då hon vaknar så fort hon släpper bröstet. (förlåt om jag lånar tråden lite)
    Hoppas du lyckas med att få din dotter att somna själv.
    Vet inte om 3 månader är för tidigt... jag började när emilia var 4,5 månad.. då kändes det lagom för mig. Men alla har olika... bara det funkar för barnet, så tycker jag att man kan börja när som. :)
  • Kaja78

I midsomras var vi tvungna att låta vår då 3 v gamla dotter sova i vagnsliften eftersom vi var på sommarstället med massa andra människor och en 1.20 säng för mig och pappan att dela på. Tyckte det skulle bli lite trångt med lilltjejen där också.

Så efter att ha ammat henne i sängen la jag ner henne i liften, hon sov inte men verkade trött. Hon skrek lite och vi lyckades trösta henne med nappen för första gången. Sen fick vi stoppa in nappen några gånger och sen sov hon.

Hon vaknade två gånger under natten och varje gång tog jag upp henne i sängen, ammade och lade ner henne igen och hon somnade nästan direkt.

Vi var helt förundrade, funkade hur bra som helst hela helgen.
    Hemma har hon inte alls sovit lika bra i våran säng.

Jag tror också att de vill ha det ombonat, vagnsliften är ju klart mindre än spjälsängen och så var det en väldigt tät rullgardin i rummet så det var riktigt mörkt hela natten vilket vi inte har hemma.

• Im Fabulous

Många kommer med rådet att först lära barnet att somna själv i spjälsängen. Skit i det. Det är något som kommer med tiden. Du kan inte lära ett barn att somna själv på en plats som ännu är okänd.

Vi började med att lägga ner vår dotter i spjälsängen på dagarna när hon var 3 1/2 månad ca. Vi vyssjade henne till sömns i famnen, inlindad i en filt. När hon sov ordentligt la vi ner henne i spjälsängen tillsammans med filten. På så sätt var det fortfarande varmt och gosigt när hon hamnade i spjälsängen.

Så höll vi på i 4 -6 veckor, och till slut kände hon igen sig i spjälsängen. Så började vi lägga henne där på samma sätt på kvällen, till natten.

Vi började sedan att bara vagga henne i famnen en stund, och sedan lägga ner henne vaken i spjälsängen. Visst protesterade hon, men vi satt ju brevid och tröstade. Blev hon för ledsen tog vi upp henne igen och försökte igen nästa kväll. Det gäller ju att höra skillnad på trött-skrik och förtvivlad-skrik. Svårt att veta när barnet bara är 8 veckor.

En tröst är att det är lättare att få ett barn att somna själv när h*n blir lite större och faktiskt förstår att man är närvarande, trots att man inte har hud mot hud.

Nu är Saga iallafall 7 månader och vi sitter brevid henne när hon ska somna. Vid ett par tillfällen har vi kunnat lämna henne vaken i sin spjälsäng, för att somna själv. Det jag vill säga är att allt har sin tid.

Saga vaknar fortfarande på natten, men får napp då.

• Im Fabulous

Och just det! Underskatta inte vikten av tydliga och regelbundna nattningsrutiner! Det tipset fick jag tusen gånger innan jag anammade det och det gör verkligen susen! Det får barnet att förbereda sig för vad som komma skall.

• Bebismamma

precis rutiner måste man ha Alice fattade direkt va som va på G när vi började lägga henne själv i sängen..

• Im Fabulous

5 minutersmetoden skulle aldrig funka för oss. Saga skulle skrika sig till döds.

Svar på tråden Tips- Hur lärde ni era barn sova i egen säng?