Fram tills vår dotter var 4 1/2 månad lät vi henne somna vid tutten.
Och bar henne sen till sängen, när hon sov som djupast.
Men sen gjorde vi en rutin som såg likadan ut varje kväll. Från 4 1/2 månad:
- Lekte så hon fick skratta av sig.
- Byta blöja
- Byta om till pyamas
- Ge mat (bägge brösten så jag visste att hon blev mätt, tills hon släpper. Höll hon på att somna tog jag bort tutten. Hon fick INTE somna med tutten).
- Borsta tänderna (hon hade fått 2 tänder i underkäken vid 5 månader).
- La henne i sängen och sjöng 2 godnattvisor.
- Pussade henne godnatt.
- Gick ut från rummet efter att jag satt på sängmobilen.
- Efter ca 10 minuter börjar hon göra läten därinne. Inga skrik, bara korta, höga tjut.
- Då går jag in och smeker henne på kinden, då lägger hon sig tillrätta, blundar.
Då går jag ut därifrån. Går in efter 5 minuter o tittar, då sover hon. :)
detta tog 4 kvällar, o nu funkar det klockrent!!
Första kvällen gallskrek hon rakt ut, så när det blev för mycket skrik (och hon inte lugnade sig trots att vi stod bredvid o försökte sjunga mer vaggvisor, eller prata med henne o smeka hennes kind eller rygg) då tog vi upp henne tills hon lugnade ner sig. Pratade med henne o pussade på henne. Sen när hon lugnat ner sig o varit så en stund, så la vi ner henne igen, började om med godnattvisan, pussade gonatt men stod kvar o smekte hennes kind o rygg tills hon somnade.
Andra kvällen, började hon gallskrika igen. Gick då o började smeka hennes kind o rygg, hon blev tyst nere i sängen, o till slut somnade hon.
Tredje kvällen vägrade hon somna, skrek inte, men vi fick smeka hennes kind tills hon somna.
Fjärde kvällen, räckte det att göra det som står överst, o så är det än idag. :)
Från att hon lagts i sängen tar det 10-15 min, så sover hon.
Lycka till!