Inlägg från: Kantarellen |Visa alla inlägg
  • Kantarellen

Måste kattungar äta torrfoder?

Bra burkmat så som Mjau, Bozita, ICAs Färs, whiskas Mmm och Pussi är betydligt bättre mat för katter än vad de bästa torrfodren är. Det är således ingen som helst panik om katterna inte vill äta torrfoder, däremot kan det vara bra att vänja katterna vid att äta olika typer av mat för att förbereda dem på livet. Prova att mortla kulorna och strö lite över maten, då vänjer de sig vid lukten och smaken.

• Kantarellen
    Svar på #3
    Menar du att burkamat är bättre än torrfoder?
    Torrfoder inehåller massor med spannmål och kolhydrater katter inte är skapade för att äta, dessutom inehåller torrfoder på tok för lite vatten. Burkmaten jag hänvisar till inehåller inget spanmål utan bara animaliska produkter mineraler, ev sockerkulör och konserveringsämnen beroende på tillverkare, några har även en liten mängd grönsaker i. Burkmat är således betydligt mer lik kattens naturliga föda än vad torrfoder är. Dessutominehåller torrfoder en vätskenivå som är snarlik den i kattens naturliga byten vilket är en stor fördel då katter är dåliga på att dricka.

Naturligtvis ligger det massor med pängar i kattmat så reklamen är massiv och väldigt övertygande, men man måste gå djupare än att lite på försäljare.
    Torrfoder - tillverkat för mattes/husses bekvämlighet
    Burkmat - kompromiss som katten kan må bra på och enkel att servera.
    BARF - bäst för katten med bökigt och kräver kunskap av ägare.

ALLT kött kan ges rått utom fisk! Råa kycklingben är utmärkt kattföda, däremot är tillagade kycklingben direkt farligt att ge katten. Fisk är dessutom inte lämplig kattmat alls.

Tycker det är bättre att ge katten ett färdigt foder, tex mjau en att hålla på med nötfärs eftersom nötfärs inte är komplett näring, naturligtvis kan man ge smakportioner om det inte överstiger 20% av näringsintaget. Annars måste det kompleteras med hjärta, lever och ben.
  • Kantarellen
    UlricaAndersson skrev 2008-07-08 11:12:16 följande:
    //OM du ska ha burkmat, så se till att den är svensk ! // Torrfoder att rekomendera: Royal canin: kitten 34 eller babycat, Sportsmans pride (svårt att få tag på?), IAMS chicken och Hills.. //
    Varför skall burkmaten vara svensk medans torrfodret inte behöver vara det? Blir lite nyfiken på hur du tänker då?

För övrigt anser jag att den bästa kattmaten man kan köpa är Bozitas tetror vilka är just svenska, därefter kommer Mjau vilket även det är svensk kattmat.
  • Kantarellen

Visst kan blötmt fasna på tänderna, men tänk skillnaden efter att ätit en köttbille och en knäckemacka! Mest rester i munnen är det efter knäckemackan. Torrfodret inehåller dessutom massor med kolhydrater som ger tandstenen möjlighet att växa till sig.

• Kantarellen
    Annielee skrev 2008-07-08 22:43:26 följande:
    Själv ger jag mina katter bara torrfoder och självklart fri tillgång på vatten och tycker det funkar jättebra.En blötfoder burk innehåller oftast ca 80% vatten så man släpar hem mycket vatten från affären när man köper burkmat. Men det kan ju som sagt vara kul att lyxa till det lite på födelsedagar osv...=)
    Det gör köttet i köttdisken också...
  • Kantarellen
    Froststar skrev 2008-07-09 10:20:06 följande:
    Hej TS,Vi har också kattungar just nu, 5 veckor gamla och håller på att vänja dem vid mat. (2:a egna kullen vi har).Torrfoder är absolut bäst eftersom i det långa loppet är det mycket bättre för kattens tänder. Blötmat orsakar tandsten på sikt. Vi gör som så att mammakatt får blötmat (färsvarianten, aldrig gelebitar för de är absolut värst för tandsten) uppblandat med torrfoder. Hon får bara så mycket att hon äter upp det meddetsamma. Sedan är det torrfoder som gäller. För småttisarna har vi blandat 6 olika stycken kattungetorrfodermärken (upp till 4-5 månadersfoder). På det viset hittar de alla något de föredrar och vänjer sig samtidigt vid smaken och lukten av de andra. Till att börja med blötte jag upp bitarna till dem men det var inte så poppis. Då slutade jag med det och lät det bara vara i en skål. Sedan har vi en sådan där plastboll som man kan gömma godis i. Den stoppar jag torrfoder i för de älskar skramlandet och då "fångar" de automatiskt de bitar som trillar ur bollen. Utnyttja att kattungar jagar allt som rör sig och låter och hitta på "torrfoderlekar", så ska du nog se att det går även om det skulle ta lite tid. Hos oss mumsar alla kattungarna torrfoder nu i kombination med mammakattmjölk.Sedan finns det en sorts gele med baconsmak till illrar. Man kan ta lite sådant och blanda med kattungetorrfoder och låta det dra in smaken. Det kan också fungera för att successivt vänja dem. Likaså köttbuljong eller fiskbuljong som man gör själv. (Jag får för mig att de som säljs i affären är kryddade).www.katterian.se samt katter.ifokus.se/Default.aspx... har många tips och råd för kattägare. Lycka till.
    Du skriver att torrfoder är det absolut bästa för katten med tanke på tänderna, men en katt är väll så mycket mer än tänder som kan få tandsten? Vad gör den höga andelen spanmål med katten på sikt, vad händer när katten går mer eller mindre ständigt uttorkad på grund av dess dåliga törstreflex? Risken för urinproblem, njurproblem och diabetes som ökar med torrfoder, skall inte de beaktas?

Och varför skall inte dina kattungar få möjligheten att lära sig äta mjukmat likväl som olika typer av torrfoder ? Borde inte de ingå i en katts referensramar för vad mat är? Tänk om de senare utvecklar diabetes eller övervikt, då när en kost utan kolhydrater att föredra, men det blir ett h-vete för de nya ägarna att få i katterna blötmaten om de inte lär sig äta det i unga dar.
  • Kantarellen
    Svar på #26
    Självklart finns det taurin i blötmat! Däremot är det sällantillsatt eller specificerat. Förmodligen därför att taurin finns i kött och framförallt i hjärta varvid grishjärta inehåller mest, blötmat består endast av animaliska produkter därför behövs det inte tillsättas i samma utsträckning. Torrfoder, även de högkvalitativa innehåller mycket spannmål och därför måste taurin tillsättas. Samma sak gäller med tex lysin. För b-vitaminet är förhållandet motsatt, det finns mer i spanmål än kött. Detta är dock obetydligt för de flesta katter, de behöver bara den mängden b-vitamin som finns i köttet.

Angående konserveringsmedel är detta ofta tillsatt i såväl som blötmat som torrfoder, däremot är det ofta lite krångligt att hitta vad fodret är konserverat med. RC tex kan jag inte se att det skriver ut på sin hemsida vad de använder med på en förpackning kan man utläsa: kaliumsorbat, propylgallat och BHA. Utan antioxidant hade fettet härsknat, och det är i alla fall inget jag vill att mina katter skall äta. Blötmat i tetra har jag däremot aldrig hittat att något konserveringsmedel skulle behövt tillsättas.

Att kattungarna inte äter blötmaten är inte specielt konstigt, de äter vad de är vana vid! Torrfoder är sprejade med fetter för att ge doft och smaklighet åt fodret, ungefär som socker på kalaspuffar. Du har ju själv beskrivit hur du serverade blötmat åt mamman under korta stunder så när skulle kattungarna hinna bekanta sig med den maten.

Om du med torrfoder nästan helt utan kolhdrater syftar på hills M/D som inehåller 15% kolhydrater och utöver det stärkelse och fibrer kan jag av egen erfarenhet medela att det är inte tillreckligt lågt för en katt som inte tål insulin, vilket inte är helt ovanligt. Sen tycker jag det är väldigt mycket med 15% i TS för att intehålla nästan inget... Även Eukanuba har ett bra diabetesfoder men jag har inte hittat några sifror på det, inte heller använt det. Däremot vet jag vad veterinären som tog fram dessa foder rekomenderar till diabeteskatter.

Absolut kan man ge katten hemmlagad mat, men det är inte helt enkelt och kräver en hel del kunskap. Marginalen man måste hålla sig inom är 20%. Tycker knappast det är rimligt att den "vanliga" kattägaren utan intresse för mat skall behöva sätta sig in så pass mycket, tror inte heller det är många kattägare som vill göra det. Inte när det tillverkas kattmat på burk som är utmärkt fullfoder, och om man nu är orolig för kattens tänder så kan man antingen borsta dem själv eller ge en RÅ kyclingvinge någon gång i veckan.
  • Kantarellen
    Svar på #28
    Nu har jag kanske haft de där "svåra" katterna som inte fungerat på veterrinärfoder, som inte tålt medicinering och som har haft sjukdommar som har förstärkt varandra. Men efter att veterinärfoder mm inte kunnat hjälpa mina katter har jag läst på och pratat med folk som är kunniga om kattmat. Önskar bara att jag hade läst på lite tidigare och inte gått på försäljningsknep då nästan alla mina katter har utvecklat kostrellaterade sjukdommar efter att ha ätit torrfoder, så som Hills, Eukanuba, Iams och RC.

Kattmat är naturligtvis anpassade efter katter, men även efter företagens önskan att göra goda vinster! Det är ingen välgörenhet som de syslar med! Många veterinärer säljer torrfoder vilket ger dem en extra inkomst, men vad serveras till djuren som ligger inne? Mjukmat i form av Mjau. "Kostrådgivarna" utbildas av Hills, då rekomenderar de naturligtvis hills. Efter att ha arbetat som djursjukvårdare vet jag att veterinärerna vände sig till dessa när de hade problem med någots djur foder. Så vad veterinärer säger om kattmat är vad hills säger om kattmat enliogt min erfarenhet.

Sen undrar jag, om inehållet redovisas som "kött, köttbiprodukter och mineraler" menar du då att det inehåller spannmål utöver det?
  • Kantarellen

Och ja jag borstar mina katters tänder, detta har jag lärt dem tidigt som en del i hanteringsträningen för att katterna skall vara ok med att jag pillar dem i munnen. Inte för att bli av med tandsten. Eftersom de får BARF blir dock tandborstningen överflödig i tandvårdssynpunkt.

• Kantarellen
    ydniM skrev 2008-07-11 07:38:19 följande:
    Kantarellen, jag undrar vad det är för sjukdomar du pratar om som nästan alla katter får som bara äter torrisar? Vi har aldrig gett våra katter blötmat förutom på födelsedagar och julafton, som jag skrivit innan, och jag har aldrig haft en katt som varit tjock eller haft dåliga tänder . Mina katter lever länge och väl! jag slipper lösa magar äcklig andedräkt. Katterna springer ute dag in och dag ut och mår jättebra. Så helt fel kan det väl inte vara att bara ge torrisar?
    Nu har jag inte sagt att nästan ALLA katter får kostrellaterade sjukdommar, utan nästan alla katter som tillhört min familj eller näsmaste släkt.

Vad katterna har drabbats av som är kostrellaterat är framförallt diabetes varav en inte tålde insulin och då fodret veterinären rekomenderade inte inehöll tillräckligt lite kolhydrater fick han avlivas eftersom han bara blev sämre och sämre på veterinärfodren. Sen har alla hanar drabbats av urinsten, en av dessa hade flera återfall första året medans de andra fått återfall efter några år, en katt avlivades även något år efter sitt första anfall så där vet jag ju inte. Sen är det juvertumörer som förvisso är kopplat till att denna katt åt p-piller i många år, men tumörer lever till stor del på kolhydraterna (därför cancersjuka skall undvika sötsaker). Veterinären sa även rakt ut att hon förmodligen inte skulle fått så mycket tumörer om hon inte ätit torrfoder. Sen är det njursvikt som 2 eller tre katter haft, två konstaterad varav en akut då katten fick somna in och den andra kostbehandlad, tredje endast misstänkt men katten avlivades då hon mådde så dåligt. Sist men inte minst magkattar.

När jag sen köpte nya katter läste jag på om katter och kattmat och har kommit fram till att jag inte vill låta mina katter gå på torrfoder utan ge dem mjukmat och barfsom bas, sen kommer jag även ge gågra gram torrfoder per dag. Anledningen till det är att jag vill katterna skall ha torrfoder med i sin referens till vad mat är samt att ge som godis vid tex borstning.
  • Kantarellen

De flesta sjukdommar utvecklas utifrån arv och miljö, vad som hade hänt om mina katter ätit annan mat går bara att spekulera i. Men jag valde att söka kunskap när mina nya katter kom och att låta dem gå på torrfodr är inte ett alternativ för mig.

• Kantarellen

mäniskoma är verkligen ingen lämplig föda till katter! För jag antar att ni inte äter kattmat???

Antar att ni äter er mat tillagad med kryddor. Katter skall helst ha rå mat, annars måste maten kompleteras då mycket förstörs vid upphetningen. Taurin är livsviktigt för katter men inte för mäniskor, detta inebär att katter antingen måste få tillskott av taurin eller äta minst 10% hjärta. Kryddor är allt annat än lämpligt för en katt att äta. Mycket av maten vi äter är direkt olämplig till katter så som pasta, ris, potatis mm men även mer klasist fattföda som fisk och skaldjur är direkt skadligt för katten att äta. Medmera... Mäniskomat är inte kattmat!

Och att några få katter levt och mått bra på en diet är INTE ett bevis för att maten är bra!

Svar på tråden Måste kattungar äta torrfoder?