Svar på #26
Självklart finns det taurin i blötmat! Däremot är det sällantillsatt eller specificerat. Förmodligen därför att taurin finns i kött och framförallt i hjärta varvid grishjärta inehåller mest, blötmat består endast av animaliska produkter därför behövs det inte tillsättas i samma utsträckning. Torrfoder, även de högkvalitativa innehåller mycket spannmål och därför måste taurin tillsättas. Samma sak gäller med tex lysin. För b-vitaminet är förhållandet motsatt, det finns mer i spanmål än kött. Detta är dock obetydligt för de flesta katter, de behöver bara den mängden b-vitamin som finns i köttet.
Angående konserveringsmedel är detta ofta tillsatt i såväl som blötmat som torrfoder, däremot är det ofta lite krångligt att hitta vad fodret är konserverat med. RC tex kan jag inte se att det skriver ut på sin hemsida vad de använder med på en förpackning kan man utläsa: kaliumsorbat, propylgallat och BHA. Utan antioxidant hade fettet härsknat, och det är i alla fall inget jag vill att mina katter skall äta. Blötmat i tetra har jag däremot aldrig hittat att något konserveringsmedel skulle behövt tillsättas.
Att kattungarna inte äter blötmaten är inte specielt konstigt, de äter vad de är vana vid! Torrfoder är sprejade med fetter för att ge doft och smaklighet åt fodret, ungefär som socker på kalaspuffar. Du har ju själv beskrivit hur du serverade blötmat åt mamman under korta stunder så när skulle kattungarna hinna bekanta sig med den maten.
Om du med torrfoder nästan helt utan kolhdrater syftar på hills M/D som inehåller 15% kolhydrater och utöver det stärkelse och fibrer kan jag av egen erfarenhet medela att det är inte tillreckligt lågt för en katt som inte tål insulin, vilket inte är helt ovanligt. Sen tycker jag det är väldigt mycket med 15% i TS för att intehålla nästan inget... Även Eukanuba har ett bra diabetesfoder men jag har inte hittat några sifror på det, inte heller använt det. Däremot vet jag vad veterinären som tog fram dessa foder rekomenderar till diabeteskatter.
Absolut kan man ge katten hemmlagad mat, men det är inte helt enkelt och kräver en hel del kunskap. Marginalen man måste hålla sig inom är 20%. Tycker knappast det är rimligt att den "vanliga" kattägaren utan intresse för mat skall behöva sätta sig in så pass mycket, tror inte heller det är många kattägare som vill göra det. Inte när det tillverkas kattmat på burk som är utmärkt fullfoder, och om man nu är orolig för kattens tänder så kan man antingen borsta dem själv eller ge en RÅ kyclingvinge någon gång i veckan.