• Sussie Pelle

Heltäckningsmatta och katt, går det?

Jag bor i en studentlägenhet där det är heltäckningsmatta överallt (varför?!), förutom i badrummet, och jag har börjat fundera på att skaffa katt. Men är det möjligt att ha katt när man har heltäckningsmatta överallt? Finns det risk för att katten kan fastna med klorna eller finns det andra nackdelar med detta? Borde jag avvakta tills jag pluggat klart istället?
    Jag ska tillägga att jag (om jag nu kommer att skaffa katt) köpa en korthårig/naken katt, så hårtussar i mattan lär inte bli ett stort problem.

Så till saken, jag skulle gärna vilja ha tips och råd, för och nackdelar,för om jag kan skaffa katt!?

• Svar på tråden Heltäckningsmatta och katt, går det?
  • Grönögat

Om den är naken så går det nog bra, annars kommer det att bli väääääääldigt mycket dammsugande för din del!

• Grönögat

Och ja, den kan börja klösa på mattan så att den blir förstörd, eller kissa på den och det är svårt, svårt att få bort kattkisslukt. Men du kan ju också få en jättesnäll katt som gör ingetdera.

• Sussie Pelle
    Grönögat skrev 2008-07-08 14:34:27 följande:
    Och ja, den kan börja klösa på mattan så att den blir förstörd, eller kissa på den och det är svårt, svårt att få bort kattkisslukt. Men du kan ju också få en jättesnäll katt som gör ingetdera.
    Ja, det är ju det som är problemet. Man vet aldrig vilken katt man får. :)
    Man får väl hoppas på den snälla typen. :P
  • Pallas

Absolut inte i studentlägenhet! En sanering kostar tiotals tusen kronor och det spelar ingen roll vad mattillverkarna säger: det går ALDRIG att få matta så ren som ett golv. Det krävs specialdammsugare, mattvätt med jämna mellanrum osv. Jag avråder att skaffa katt i den lägenheten.

• MajaLinnéa

Vi har heltäckningsmatta i ett rum i källaren, och båda våra (vuxna) katter har kissat där
    De är för övrigt helt rumsrena, och har inte kissat utanför lådan nån annanstans än just på heltäckningsmattan.
    Så vi har varit tvungna att riva bort mattan (skulle ändå gjorts förr eller senare, så det gjorde ju inget).

Kan ju säga som så att det luktar INTE gott...

• skorpionen80

Sphynxar lämnar väl ganska lätt fettfläckar efter sig, så det kan ju bli jobbigt att rengöra om katten hittar en favoritliggplats på mattan.

Men kolla upp om du får ha husdjur, i de flesta studentlägenheter får man inte det.

Att klorna ska fastna behöver du inte vara orolig över, visst det KAN hända med risken är inte stor. Och du, även korthåriga katter fäller ;) Och de hårstråna är svårare att få bort än långa hårstrån.

Svar på tråden Heltäckningsmatta och katt, går det?