Inlägg från: Hanna 77 |Visa alla inlägg
  • Hanna 77

Hjälp! Förstoppning :-(

Jag är gravid i vecka 16 och redan innan jag testade positivt (men efter ÄL) drabbades jag av förstoppning. Jag har läst att det är vanligt och att det ofta går över någonstans i mitten av graviditeten. Nu har jag haft magproblem i 15 veckor och jag börjar bli less. Magen upblåst som en stor ballong och det gör fruktansvärt ont. Jag sover knappt på natten för när jag ligger ner gör det så otroligt ont. Jag har pratat med BM på MVC men de säger bara att det drabbar vissa.

Jag äter mycket fibrer, linfrön, katrinplommon och tar promenader eller cykelturer varje dag men inget hjälper. Har ni några andra tips? Har ni varit med om liknande? Kommer det att vara så här fram till förlossningen?

Hur är det med laxermedel, kan man ta det när man är gravid? Jag tittade på apoteket och det finns ju några olika sorter men jag har också läst på nätet att det kan stressa livmodern och därför bör man undvika laxermedel. Vad tror ni?

Tacksam för hjälp för jag står snart inte ut längre.

• Svar på tråden Hjälp! Förstoppning :-(
  • Hanna 77

Tack för alla tips. Jag har ätit lunelax varje dag men det hjälper inte men nu ska jag prova med laktulos. Vatten dricker jag i massor, flera liter varje dag! Microlax ska jag också köpa att ha i nödfall. Tack tack!

• Hanna 77

Lotlas, det var ett annorlunda tips Det ska jag defintivt prova!

• Hanna 77

Tack för alla svar! Jag har köpt laktulos och ställt in en låg pall på toa och det har börjat släppa lite.

• Hanna 77

skalis flicka skrev 2008-07-11 21:58:26 följande:

Hej på er. Ni som har förstoppning har ni någonsin blött när ni bajsat?
    Jag har blött ända från v 10 ungefär och det är förmodligen Hemorrojder och inget att oroa sig för. Såhär skriver sjukvårdsupplysningen:
    Hemorrojder innebär att analkuddarna, som är små kuddar av bindväv och blodkärl i analkanalen, blir förstorade. Minst hälften av alla vuxna får hemorrojder någon gång i livet. Hemorrojder är vanligast hos äldre, överviktiga, gravida och hos dem som ofta får förstoppning men vem som helst kan få det.

Om man har hemorrojder är det vanligt att
    * man blöder från ändtarmen, oftast upptäcker man det genom att pappret blir rött efter toalettbesöket
    * det kliar och svider runt ändtarmsöppningen
    * lite avföring eller slem läcker ut.
Svar på tråden Hjälp! Förstoppning :-(