• ÄlskadeGryn

Sekundär laktosintolerans?!

Hej. Har en dotter på 6 mån som för ca 4 veckor sedan hade magsjuka under en helg och hon har sedan dess vart otroligt dålig i magen. Hon bajsar ca 6-7 ggr/dag (tidigare 1 ggr/dag), i samband med varje måltid och ca två ggr varje natt Bajset är väldigt löst, slemmigt, har konstig färg, luktar hemskt illa och innehöll idag strimmor av blod. Har vart i kontakt med sjukvården otaliga gånger under de här veckorna och har vart och lämnat avföringsprov som inte visade nått men har inte fått några som helst svar om vad det kan vara. Fick en remiss skickad för utredning men när jag ringde idag för att kolla vad som händer fick jag till svar att de bara utreder jätte akuta fall så vi får vänta till efter semestrar mm. Känner att jag börjar tröttna rejält och har sökt runt lite efter ev orsak på nätet och det som verkar ligga närmast är "sekundär laktosintolerans" så är det någon som upplevt det och i så fall hur började det och bytte ni ut kosten mm?
    Min dotter äter havrevälling/gröt (började vi med för ca två veckor sedan så det är inte gluten hon har) lite NAN ersättning och smakisar.
    (Är även tacksam för andra förslag på "diagnoser"..)

• Svar på tråden Sekundär laktosintolerans?!
  • jen02

min kille fick precis så efter magsjukan. Bajsade jättelöst med slem i. Körde mjölkfritt ca. en vecka (på inrådan från bvc). Killen blev bättre i magen. smög sen in mjölk i kosten igen och han reagerade inte. Rätt vanligt att tarmarna inte klarar av laktosen efter en magsjuka.

Hoppas di dotter är bättre i magen!
    Lycka till

• ÄlskadeGryn

Tack för svaret jen02! Köpte laktosfri majsvälling och gröt men då blev hon stenhård i magen istället och jätte ledsen
    Såg att det fanns helt mjölkfria produkter oxå så kanske ska testa det då.. Värt att prova allt för att få ordning på den lilla magen!

Svar på tråden Sekundär laktosintolerans?!