• snuzen

Romantiska saker i Stockholm?

Godmorgon allihopa!!

För första gången på 3 (!!!) år ska nu jag o sambon hitta på något bara han och jag, utan 2 små barn.
    Vi har bokat hotell nere i Stockholm fre-sön och ska bara ägna oss åt varandra.

Älskar Stockholm men har inte så stor pejling på stan egentligen, så tips på mysiga o romantiska saker att göra för ett par mottages tacksamt. Vi firar dessutom 6 år på söndagen =)

Kram från Suzanne

• Svar på tråden Romantiska saker i Stockholm?
  • the devil wears CM

Vart i Stockholm ska ni bo?

• snuzen

Vi ska bo i Sollentuna, men kommer att vara inne i själva stan på dagarna!
    Blir Grönan på lördagen

• Smultron och glass

Om ni redan är ute på Djurgården är Rosendahls trädgård väldigt mysigt, kanske äta frukost där? Är det fint väder är det väldigt rogivande att vandra omkring bland alla blommor och kanske sitta på någon bänk och bara prata.

• Tittij

"Nya" restaurangen Josefinas på Djurgården (direkt till höger när du kommer över bron, bredivd Astrid Lindgrens värld) är superfint och trevligt om det är bra väder.

Monteliusvägen på Söder är en känd jättevacker promenadsträcka med utsikt över hela Riddarfjärden och stadshuset.

• Suzycreamcheese

Själv bor jag på Södermalm och kan varmt rekommendera denna bästa stadsdel.

- Ta er till området runt Nytorget/Vitabergsparken/"Sofo" och ät middag på bästa greken i stan "Faros". Eller fika vid Nytorget. Eller köp en latte eller glass från italienska glassbaren och ta med upp till Vitabergsparken.
    - Vandra vidare söder om Skanstull, ät middag på Thaibåten som ligger i kanalen. Ta båten över till Södra hammarbyhamnen och för promenad/fika/middag vid vattnet
    - Från Slussen kan man ta båt ut till Fjäderholmarna. En halvtimmas båtfärd så är man i skärgården!
    - Ta ett glas vin/en bit mat på Mosebackterassen med utsikt över stan.
    - Vid badväder, åk till Hornstull och bada på Långholmen. Pausa med fika i Lasse i Parken - ett mysigt utecafé!

• snuzen

Tack för underbara tips!!!

Nu verkar inte vädret ska bli det bästa i Stockholm nu till helgen Har ni bra tips vid dåligt väder oxå?

• Tittij

Det ska inte regna hela tiden, utan bara lite här och där

Det finns ju en mängd museér, beror ju på vad ni är intresserade av. Jag rekommenderar Lasse Åbergs MUSeum en bit utanför Stockholm, i Bålsta. Det är en imponerande samling Disney och annat han har! (Warhol med flera) Men det beror ju på om man är intresserad..

• Suzycreamcheese

Vid regn kan jag passa om nordiska museet på Djurgården: www.nordiskamuseet.se, Stockholms Stadsmuseum vid Slussen www.stadsmuseum.stockholm.se (gratis dessutom) samt Hallwylska palatset: www.hallwylskamuseet.se. Missa absolut inte att gå en guidad visning på det senare. Kan därför vara värt att vara där i tid, för biljetterna kan ta slut. Man kan t ex ta en sväng förbi när de öppnar och köpa biljetter senare på dagen för att göra någonting emellan...

• Pumpkin

Suzycreamcheese fick med allt jag tänkte säga

Fjäderholmarna går bra även om det regnar, det är väldigt mysigt därute och det finns tak att sitta under och restauranger/caféer att äta på.

Svar på tråden Romantiska saker i Stockholm?