• ezzy

Vitt mexitegelhus..vilken färg på fönster?

Ni som har vita mexitegelhus, vilken färg har ni på fönsterna på utsidan. Vi har bruna fönster idag men ska byta ut dem...frågan är bara till vilken färg? Har ni bilder på era hus så vore jag jättetacksam om jag fick se dem...för att få inspiration och idéer. Tusen tack på förhand!

• Svar på tråden Vitt mexitegelhus..vilken färg på fönster?
  • Jaime

hejhej,

vita fönster är absolut enklast. Det är det som är standarden och allt annat blir dyrare.

Å andra sidan är både vinrött och grått väldigt snyggt mot det vita.

När det gäller fönsterfabrikat skulle jag inte vara främmande för ett bra pvc-fönster, dock inte billigaste skiten man kan få tag i. Tänk på att karmen idag ofta har lägre energivärde än glaset! Jag såg några fönster på nordbygg i våras som såg väldigt fina ut. inboxa mig om du vill ha länken.

/J

• ezzy

Ni har så många bra förslag allihop.
    Svarta fönster och svarta fönsterluckor har det vita mexitegelhuset som jag växt upp i...snyggt.
    Det bruna vi har på vårt hus känns så 70-tal på något sätt och skulle vilja ta med huset in i nutiden och därför har vi funderat på mörkgrått med vinröda inslag, vinröda markiser och en stenmur istället för staket. Därefter är det dags för en uppfraichning av trädgården...
    Vad tyckte ni om mitt "målade" förslag i mitt album?

• OxenMannen

Vinrött, mörkgrönt, mörkt grått (lite defensivt).

Något som bryter av lite och inte "försvinner in" i väggen.

• ezzy

Jollboll: Vilken härlig tjej du har!
    Ja jag vill jättegärna se bild på ert hus (min mailadress finns i din inbox.

• ezzy

Jollboll: Tusen tack för bilderna på ert hus! Jättefint!!

Är det någon mer som har bilder på ert vita mexitegelhus?

• ezzy

Har förstått att en del mexitegel hus har mer beige fog och en del har som vi, mer gråaktig. Det är jättesnyggt med vita fönster till de hus med beige fog, men är rädd att teglet kommer att se smutsigt ut om vi väljer vita fönster eftersom vi har gråaktig fog.
    Vad tror ni?

• Bling1975

Ditt hus som inte har så mycket trä vilket annars var vanligt på mexitegelhus kan nog passa i fler färger som tex grå. Jag skulle aldrig välja vitt till mexitegel, det får teglet att se så smutsigt ut.

På klassiska 70-talshus med mer trädetaljer så tycker jag faktiskt att den enda färgen som är ok är brunsvart.

Stitch längtar efter Lilo
  • OxenMannen
    ezzy skrev 2008-07-15 13:08:57 följande:
    Har förstått att en del mexitegel hus har mer beige fog och en del har som vi, mer gråaktig. Det är jättesnyggt med vita fönster till de hus med beige fog, men är rädd att teglet kommer att se smutsigt ut om vi väljer vita fönster eftersom vi har gråaktig fog.Vad tror ni?
    Precis vad jag menade innan med mitt inlägg. Svårt att blanda olika vita och biega nyanser.
    Antingen lyfter dom varandra eller försvinner in i varandra och det är sällan man som amatör ser det förrän jobbet är klart.
    Jag skulle definitivt välja en färg som bröt helt utan att vara skrikig.
Svar på tråden Vitt mexitegelhus..vilken färg på fönster?