Natalejjis skrev 2008-07-11 23:53:34 följande:
Hej hej!Kul med lite svar! Jag har sett att man kan bli medlem på den sidan (svenskamammaor) men det kostar ju en del. Är det värt det? Sedan var ju inte själva sidan så "ordentlig" och ganska rörig, men det är ju iofs kanske inte så viktigt så länge den har bra funktioner och fyller sitt syfte. Dvs att vara en bra portal för folk att träffas.Jag vill veta ALLT om London. Vi har varit och kollat runt på lgh och hus att hyra på findaproperty och det finns mycket fint. Vi kommer att bo VÄLDIGT centralt då vi vill bo nära min mans kontor så att vi hinner träffas mycket när han inte jobbar. Sedan får vi väl se vart vi hamnar. Vi kanske inte trivs i stan och fastnar vid ett annat område eller så trivs vi jättebra. Det återstår att se. Vad finns det för aktiviteter för "hemmamammor"?? Är så rädd för att min son ska bli rastlös och ha tråkigt. Hade helst velat ha honom på dagis för hans egen skull. Jag hörde något om fria timmar på dagis efter barnet fyllt tre. Hur mycket är det och vart vänder man sig då? Tack åter igen!
Hej igen,
svenskamammor sidan kommer att bli bättre, den håller på att flyttas, dessutom är den delen som är betalbar bättre, själv tycker jag att det är värt det, dels för att jag tycker att de gör en viktig grej, och dels för alla rabatter man får!
London; skulle som ovanstående personer säger vara försiktig med att bo allt för centralt, det är inte vanligt att man gör det och därför kan du ev bli lite isolerad, det finns färre skolor, färre aktiviteter etc i de riktigt centrala delarna också. Jag skulle också rekomendera de norra delarna, bra kommunikationer, mycket fina gröna områden med mera (dessutom finns det UK bästa ikea där!) Du kan även kolla på
www.rightmove.com som jag personligen tycker är bättre än findaproperty.
Skola/Dagis; dagis är dyrt, alltifrån 30-70GBP om dagen i London, vilket är varför de flesta inte jobbar utan är hemma med sina barn, speciellt om man har flera...Finns därför MYCKET att göra beroende på hur stora barnen är, alla barn är dessutom berättigade till gratis 12.5timmar terminen efter de har fyllt 3år, skolåret räknas nämnligen från sept-sept, dvs om ditt barn är född Jan-Aug får det börja i Sept och födda Sept-Dec börjar i Jan. Det finns enormt många olika "outlets" för dessa gratis timmar, mer eller mindre organiserade och mer eller mindre staliga. Är övertygad om att de svenska mammor som redan finns i det området ni flyttar till kan hjälpa till eftersom det är ett helt kapitel för sig! För att ge dig ett exempel, min dotter som är född sept 2005 kommer att börja pre-school, som sitter ihop med skolan hon sedan kommer att gå i, i januari och det är varje dag från 9 till 11.30. Där går hon i 1 1/2 år till hösten 2010 då hon börjar skolan. (Alla barn har skolplikt terminen efter de har fyllt 5år) Annars kan jag varmt rek. Tumble Tots som är en typ barn jympa!
Hör av dig om du behöver mer info!