• LitenBlomma

Skyldighet att skicka med kläder vid umgänge?

Vilken sammanträffande, här har vi det likadadant!
    En vinter fick jag köpa, hör och häpna, 3 nya vintermössor, 2 overaller och 2 vantar bara för att han "slarvat" bort det! Det blev inte billigt eftersom jag köper på Po.p. Men köp inte så dyra grejjer då fick jag som svar hos familjerätten. Men va f*n, en vuxen människa ska väl kunna hålla reda på kläder, dyra som billiga. Särskilt saker som mössor, det sätter man väl på sitt barn när det är minusgrader och barnet har öroninflamation. Nä, tydligen så "glömdes" den hemma när han skulle lämnas hos mig och sen var den tydligen "borta". Likadant gången efter. Han har umgänge en helg i månaden, eget val.

Varje gång han varit där saknas det oxå kläder, strumpor, kalsonger, mössor, kepsar u name it! Undrar om han säljer det på Tradera
    Ibland får jag inte ens MED väskan m innehåll tillbaka! Då heter det glömska och att den tar vi nästa gång.

Ludwig -020227 & Meja -080311
  • LitenBlomma

UF: Det blir ingen simpel sak som lite kläder som du uttrycker det när man får springa och köpa nytt hela tiden. Jag köper inte dyra kläder för att det ska ligga hemma hos hans pappa utan för att han ska ha dem på sig. Du kanske inte syftade på mig men jag ville ändå svara.

• LitenBlomma

Och är det så att nu umgängesförälder inte lämnar tillbaka ett par byxor, Fine då behöver du ju inte skicka några nästa gång....

Du menar att jag inte ska skicka med en mössa, för jag får ändå inte tillbaka den. Jag har provat att skicka med en billig McDonalds mössa med ett mumintroll på, tro ni jag fick tillbaka den? Är det meningen att jag ska bunkra ett lager med mössor, vantar, strumpor, kalsonger, tröjor, byxor bara för att de alltid försvinner när det kommer i hans händer? NÄR är det rimligt att han börjar står för sitt slarv själv? NÄR är det rimligt att jag ska få nån slags ersättning för allt som försvinner, eller räknas det oxå in i underhålls bidraget? Det känns som att det är så mycket som ska täckas av det där bidraget att det hade behövt vara aif 1000 kr mer än vad det är nu.

• LitenBlomma
    hylero skrev 2008-07-10 14:39:32 följande:
    Sorgligt att det ska behöva vara så här.Jag blir så ledsen, stackars barn.Mitt råd är att lägga krutet på något annat. Strunta i att skicka med, eller skicka med billiga kläder. Vad annat kan ni göra? Inte skicka dit barnet? Vilket jag inte skulle rekommendera. Min dotter har aldrig varit hos sin pappa. Lite försvunna kläder hade för oss varit en struntsak.

Håller med dig i det fallet. Klart en pappa är mer värt än tjaffs över kläder.

Jag blir så trött på att jag framstår som den dåliga föräldern när jag skickar med gamla eller billiga kläder bara för att han inte kan hålla reda på dem de två dagar per månad han är där.

• LitenBlomma
    Anonym (.......) skrev 2008-07-10 15:25:58 följande:
    Jag skulle sätta på barnet kläder (såklart) när jag lämnade, och sen säga att dom här ska hon/han ha på sig på söndag igen när jag hämtar.så får dom stå för resten av kläderna, du ska inte behöva köpa mer grejjer för att dom inte kommer tillbaka.Det bästa vore ju om det funkade att skicka med kläder, men det gör det ju uppenbarligen inte i det här fallet, så för att slippa bråka så tycker jag att det är det bästa sättet
    Jo men när de gång på gång INTE har samma kläder som man lämnade dem i utan att det oftast fattas saker. Hur gör man då? Jag skulle aldrig lämna mitt barn utan mössa mitt i vintern när han har öroninflammation, men det kan tydligen han göra och så får jag stå för hela kalaset genom att köpa en ny mössa. Och nä, jag bråkar inte bara om de här förbaskade mössorna, det är massor med kläder som har försvunnit genom år och som kostar mig en hel del extra pengar. En gång bråkade vi om nåt och då rycker han helt plöstligt väskan ur näven på mig, slänger sig i bilen och kör hem. Där står jag mitt i vintern utan ytterkläder till min pojk, han var ca 2 år då. Allt låg i väskan för pappan tyckte att det var för varmt för overall i bilen. Jag var i Växjö då och hämtade honom med tåget, så utan ytterkläder fick vi vänta på tåget och sen i Kalmar vänta på bussen och därifrån gå hem (en bra bit) mitt i vintern! Bara för att skitstöveln tog hans väska. Jag kunde inte gå till jobbet dagen efter, kunde ju inte lämna honom på dagis utan ytterkläder. Det hela slutade med att mitt syster fick komma med en gammal overall och vantar m.m. dagen efter och jag missade en dagslön. Det är så man vill spy på han!
  • LitenBlomma

Tyvärr har vi bara ett Po.p i Kalmar så när jag kom och frågade efter samma mössa en tredje gång, i samma storlek, samma vinter, tittade hon undrande på mig. Hon trodde väl att jag var galen

• LitenBlomma
    Zaria skrev 2008-07-12 00:17:04 följande:
    Grejen är ju att han stjäl även "fula" kläder och billiga kläder och sedan säger familjerätten att eftersom jag betalar underhållet skall jag skicka med kläder. Det blir liksom bara en ond cirkel av det hela. Han har tillräckligt med kläder för att underhålla en halv skolklass,säger att alla kläder jag skickar med är fula både nya och gamla plagg,klagar över det i famrätten mm,men de säger endå att jag skall skicka med. Helt sjukt.
    Mitt ex är EXAKT likdan!
  • LitenBlomma
    en glad skrev 2008-07-14 02:44:25 följande:
    Hitta en lösning på klädfrågan. Barn far illa i onödiga konflikter om kepsar, enstaka kalsonger etc. Man kan inte kräva av en förälder som bara har umgänge varannan helg och dessutom betalar underhåll (och inte får något barnbidrag) att h*n dessutom skall stå för en uppsättning kläder. Däremot skall de kläder som boföräldern skickar med naturligtvis följa barnet. Men att bråka om kepsar o småsaker skadar bara barnet....
    Vi bråkar naturligtvis inte om småsaker, hade det bara handlat om nån keps eller några par kalsonger skulle jag inte bry mig alls. Men om du har läst hela tråden så ser du att det handlar om att det VARJE gång försvinner kläder, ytterkläder och det blir dyrt! När det dessutom är så att UF tar kläder av ren jäkelskap blir man ju arg! Det handlar om att UF kanske retar sig på att man köper nya, dyra kläder och väljer att behålla både dem och kanske billiga gamla (för att det inte ska verka så uppenbart) Nu har jag börjat "glömma" kepsar och mössor hemma, sommartid, för att han borde ha ett helt lager hemma hos sig vid det här laget
Svar på tråden Skyldighet att skicka med kläder vid umgänge?