Inlägg från: Anonym (UF.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (UF.)

Skyldighet att skicka med kläder vid umgänge?

Det är tråkigt att både bo och umgängesföräldrar sätter i system att bråka om en som simpel grej som kläder. Och jag tycker inte det är rätt att sätta på gamla tråkiga kläder på barnet, stackars liten. Det måste ju kännas pest för dessa små liv.

Jag kan förstå om mammor tröttnar på att skicka med om det inte kommer tillbaka. Vilket är synd.
    Vi har alltid haft flera uppsättningar med kläder här, då barnet kommer varannan helg och vissa lov. Det gick bra i början när han inte växte så mycket, men sen fick man springa och köpa jeans var fjärde månad. Och det räcker ju inte alltid med ett par eftersom han är här lov och längre perioder.
    Vi tyckte det var onödigt och försökte prata med mamman. vi sa att vi köper 2 par jeans per år, 1 par shorts, 3 tshirts 2 tjockare tröjor, och så skickar vi det till barnet så han kan använda det mer än 6-7ggr, och sen får hon skicka med en väska med kläder när han kommer.
    Ha haha det funkade en eller två ggr. Sen kom det inga kläder, och kläder vi köpt ser vi alldrig skymten av.
    Nu har barnet blivit stor nog så vi sa att han kan väl packa sin egen väska. Men tji det får han inte, för då tar han med sig för mycket. Mamman hade sagt, "Din pappa kan gott köpa dig egna kläder det har han råd med"
    Så nu sitter vi här igen och får köpa alla kläder, jag passar på att köpa när det är rea.

Men man ska komma ihåg att det faktist inte är alltid pappor som krånglar det finns faktist mammor som kan lika bra de......

• Anonym (UF.)

Det jag menar är att det är inte alltid bara Mamman/boföräldern som får springa och köpa nytt hela tiden.
    Vi är umgängensföräldrar och vi får också springa och köpa nytt hela tiden.
    Ex. Barnet får en ny tröja från oss, han tycker den är jättefin och vill så gärna ha den i skolan på måndagen när han åker. Vi kan inte säga Nej, det är ju trots allt barnets kläder. Tror du VI får tillbaka den. Nops, det kommer en gammal tröja. Och vi får gå och köpa nytt.
    Eller barnet kommer i en tunn jacka och tshirt och det är 10 grader kallt, kan inte vara ute. Då är det bara att gå och köpa.
    Eller sommaren, det kommer i långbyxor, har inga shorts i väskan och det är nästan 30 grader varmt, vad får vi göra då jo springa och köpa...

Vad jag menar är. Att umgängesföräldern betalar underhåll till mamman, detta ska täcka in även kläder för 365 dagar per år. Jag tycker att det är en självklarhet att boföräldern ska skicka med kläder, men också att umgängesföräldern köper lite då och då och skickar till barnet.
    Tänk själv, åker barnet till mormor eller farmor. Får de då också köpa kläder till barnet `?? Nej då skickar man med.
    Detta är ju självklart bara vid typ varannna helg umgänge är det mer får man ju göra avdrag mm eller inte betala underhåll och då ska man ju ha vart sitt.

jag märker att sonen här mår bättre när han har sin väska med sig med sina kläder. Än att det hela tiden ska bökas oj ska detta vara här eller ska det vara i väskan till mamma. Eller att barnet ska behöva byta kläder på söndagen bara för att nu ska du till mamma nu får du inte ha dessa kläder mer. De kanske inte bryr sig när det är små, men jag märkte att här var det jättejobbigt för barnet.

Och ja kläder är väl en "simpel sak" tänk alla mammor/pappor som vägrar skicka sina barn till umgängesföräldern, är i tingsrätten. mm. Jag känner många där de har det rent ut sagt för djävligt med anmälningar till både polis, soc och alla möjliga myndigheter.
    Och är det så att nu umgängesförälder inte lämnar tillbaka ett par byxor, Fine då behöver du ju inte skicka några nästa gång....

(Oj det blev långt) hoppas ni orkar läsa mina åsiker..

• Anonym (UF.)

En fundering, visst underhållet är bara på 1273 kr, och vi betalar det till Boföräldern. Vi har de sämre ställt med mindre pengar över än boföräldern och det ska ju räknas av vad man har för inkomst.
    Men vem i hela världen betalar ger bidrag för att barnet ska ha
    *kläder i flera uppsättningar
    *leksaker
    *boende, el mm
    *nöjen
    osv när barnet är med umgängesförälder.

Vi har ett gemensamt barn och inte sjutton köper jag kläder till henne för hela barnbidraget varje månad.

Vi betalar underhållet, vi skickar nya uppsättningar kläder 3 ggr per år.

Nu har vi fått till ett umgängesavtal där det KLART och TYDLIGT står att boförälderna ska skicka med kläder vid umgänget och att umgängesför. ska skicka tillbaka ALLT när barnet åker hem. Och det funkar och ju äldre barnet blir desto mer ansvar får han ta att han tar med sig sina kläder hem.

Lillblomman.
    Som en tidigare skrev. om du lämnar barnet eller möter. Så påminn pappan om mössan eller vad det nu är. Stå på dig.
    Jag kan förstå dig att det är inte så kul att alltid behöva köpa nytt.

Svar på tråden Skyldighet att skicka med kläder vid umgänge?