• Anonym

Skyldighet att skicka med kläder vid umgänge?

Blir så trött på allt kläd tjafs.. nej Bf har inte skyldighet att skicka med kläder inte lagligt sett iallafall MEN hur rimligt är det att Uf som har barnet vh + lov ska köpa kläder som barnet växer ur innnan de ens hinner bli minsta slitna?

Självklart ska UF skicka med kläderna tillbaka men visst kan det hända att man missar något plagg och är det inget "livsviktigt" plagg utan något man med största sanorlikhet kan räkna med att barnet har fler exemplar av så är det väl inget att bråka om det kan ju vänta till nästa tillfälle (är det något större/viktigare plagg typ termobyxor el dyl. ska ju Uf se till att barnet får dem snarats möjligt- åka och lämna el skicka på posten) 

Tjafset är inte rolig åt något håll varesig för en Bf som "förlorar" kläder el för en Uf som får hem ett barn utan lämpliga kläder ...och vem blir lidande ..jo barnen1

Jag har själv suttit i situationen som sambo till en Uf där barnet aldrig kom med lämpliga /tillräckliga kläder. Detta trots att Uf i god tid talade om ifall vi skulle göra något särskilt under vistelsen tex kalas.
    Barnet kom ändå i försmå/för stora kläder fläckiga för jämnan..JA vi bodde på "landet" men det innebär inte att vi bor i lervälling för jämnan bara för att det är "på landet"
    Köpte vi kläder till barnet /barnet fick av släkten i present för att barnet skulle ha något snyggt och skickade med det till Bf så var det 1000% säkerhet att vi aldrig såg till de kläderna igen !
      Men nåde oss om vi så mycket som glömde skicka med en t-shirt tillbaka då ringde telefonen så fort vi kommit innan för dörren efter att ha lämnat barnet och t-shirten skulle OMEDELBART skickas till BF
    Vi löste det så att vi köpte  billiga kläder (både vardag och fin+ ytterkläder)på tex klädbytardagar, ullared+ fick ärva lite då och då som barnet fick ha hos oss och  så fick h'n byta om till Bf-kläder innan h'n åkte hem.
    Vi hade inga mängder av kläder utan 1-2 ombyten + lite underkläder...

När rollerna var ombytta( då h'n i 7.an valde att flytta till oss ) skickade vi med (lät h'n packa) en rejäl väska med ombyten och om något inte var med tilbaka och det inte var akut...tja då fick h'n klara sig utan just den tröjan tex tills nästa gång...VET att h'n hade endel ombyten hos den anrda föräldern men inte skulle jag ens drömma om att skicka iväg h'n på sommar umgänge med en packning bestående av en( 1 )omgång underkläder och en t-shirt som var vad h'n kom med en sommar inför 3 v sommarlov! Att en Uf förälder har SÅ mycket ombyten tycker jag är orimligt att ens tänka sig!

• Anonym

är i precis samma situation..och jag har löst de så att när jag skicka mina barn till pappan så får dom ha med sig/på sig endast kläder som de iten gör något att dom försvinner...typ ärvda kläder..alltid finns de någon kompis som har barn som har en kasse kläder som de barnet vuxit ur..perfekt o sätta på dom när dom åker.. o efter ett par gånger när jag gjort de så fick jag höra bakvägen att pappan varit o köpt kläder åt barnen...:)

• Anonym

Stackars barn med föräldrar som använder hans kläder som verktyg. Och därför ska han gå i fula kläder som lika gärna kan försvinna. Pinsamt.

• Anonym

Om du köper lite HM plagg så att det finns extra (hur gammal sonen är vet jag ej) låt honom välja lite favvisar som han säkert vill ha med tillbaka, köp lite extra, lista verkar värt ett försök osv. Inte ditt fel - blir bara så arg på alla föräldrar inklusive mig som ibland låter egna problem gå ut över baren för det gör ju även detta till slut, om inte annat märker han väl hur dålig relationen är. Köp plagg som han kan ha där, kanske värt att handla lite extra o slippa diskussionen?

• Anonym

Hans enda maktgrej? Knäpp grej dock.

Svar på tråden Skyldighet att skicka med kläder vid umgänge?