• Anonym (//)

Skyldighet att skicka med kläder vid umgänge?

Zaria skrev 2008-07-09 23:14:03 följande:
    Så det finns alltså ingen lag? Trodde att det var det eftersom pappan betalar underhåll och jag har ensam vårdnad. Grejen är ju att jag gärna skickar med,bara jag slipper få kläderna saboterade och stulna.
    Nej, det finns ingen lag som reglerar vem som ska betala för kläderna barnet har på sig under umgänget. Så du har ryggen fri om du låter bli att skicka kläder.

Om du vill gardera dig så gör som du redan fått förslag på. Skicka med ett par ombyten av "tråkiga" kläder och säg att de ska stanna hos pappan. Sedan sätter du bara på "tråkiga" kläder när barnet ska åka. Sätt aldrig på barnet fina kepsar eller halsdukar utan se till att det finns en keps hos pappan istället. Sonen kommer inte att bli lidande för om pappan inte tycker om kläderna så kommer han nog att köpa nytt till sonen. Just nu behöver han ju inte köpa nytt för du skickar med fina kläder när han gnäller.
  • Anonym (//)
    Anonym skrev 2008-07-11 22:36:53 följande:
    Stackars barn med föräldrar som använder hans kläder som verktyg. Och därför ska han gå i fula kläder som lika gärna kan försvinna. Pinsamt.
    Jag tycker faktiskt att det är umgängesförälderns ansvar att barnet får gå i fula kläder.

Om UF väljer att behålla BARNETS kläder hemma hos sig, upprepade gånger, då är det UF's ansvar att barnet bara får med sig billiga kläder på umgänget. Fast å andra sidan så finns det då fina kläder hemma hos UF som UF har behållit vid tidigare umgängen.
  • Anonym (//)
    Zaria skrev 2008-07-12 00:17:04 följande:
    Grejen är ju att han stjäl även "fula" kläder och billiga kläder och sedan säger familjerätten att eftersom jag betalar underhållet skall jag skicka med kläder. Det blir liksom bara en ond cirkel av det hela. Han har tillräckligt med kläder för att underhålla en halv skolklass,säger att alla kläder jag skickar med är fula både nya och gamla plagg,klagar över det i famrätten mm,men de säger endå att jag skall skicka med. Helt sjukt.
    Svara till familjerätten att du tycker att det blir tryggare för barnet att ha en garderob hos pappan för då känner sig barnet mer hemma där också. Alltså har du gett pappan kläder så att det räcker för umgänget som pappan kan behålla.

Sedan skiter du i vad FR tycker, de har ingen bestämmanderätt, de är bara rådgivande.
Svar på tråden Skyldighet att skicka med kläder vid umgänge?