• karby

Lexington

Det här kanske inte är världens klipskaste fråga, men jag skulle verkligen vilja få förklarat för mig: vad ser man i Lexington-kuddar och dylikt med den amerikanska flaggan?

Jag har råkat snubbla över dem i inredningsmagasin och bloggar med i övrigt jättefina hem och så de där hiskeliga Lexington-grejerna. Det går inte ihop för mig att de som i övrigt har sådan god smak kan tilltalas av dem som är helt annorlunda. Alla tycker ju olika såklart, smak är relativt, men de är hmm.. liksom lite grälliga, vilket inte övrig inredning där jag sett dem varit. Jag begriper inte. Snälla förklara för mig :) Är det någon sorts americana-exotism?

• Svar på tråden Lexington
  • trollmammsis

hihi håller med dig lite faktiskt... visst kan dom ha ett o annat snyggt men det är väl som med andra grejer, MÄRKET... Lexington e väl ett bra märke att synas med

själv har jag ett blått och ett rött påslakanset från ULLARED.... påminner MYCKET om Lexington

• RME

Jag tycker Lexington har jätte fina inredningsdetaljer.. De har många kuddar som inte är amerikanska flaggan på också.. Kika på hemsida så får du se :) Men visst är väl tur att vi tycker olika. Annars vore det väl trist.

www.lexingtoncompany.com/v2/

• karby

RME,
    Jovisst, de har helt ok saker också, men jag syftade just på de där blaffiga flagg-prylarna jag sett i inredningsbagasin och på bloggar. De andra sakerna kan jag absolut förstå.

trollmammsis skrev 2008-07-10 16:38:03 följande:
    hihi håller med dig lite faktiskt... visst kan dom ha ett o annat snyggt men det är väl som med andra grejer, MÄRKET... Lexington e väl ett bra märke att synas med själv har jag ett blått och ett rött påslakanset från ULLARED.... påminner MYCKET om Lexington
    Jo, på något sätt verkar det ha blivit ett statusmärke. Kanske är det just därför de grejerna fått vara med i de andra i övrigt stiliga hemmen. Jag minns när vi fick någon Lexington-pläd eller om det var kudde av släktingar. De var mäkta stolta över att ge den till oss, formodligen för att det ansågs vara ett fint märke då. Hamnade i källaren rätt fort kan jag ju säga :D
  • ming

Status. Precis som med allt annat. Det visar väl att man har råd att lägga mycket pengar på såna onödiga detaljer.

• ming

Precis som med de superfula Louis Vuitto-väskorna, jag menar, hur snyggt är det på en skala med en tant-brun väska med gula bokstäver överallt?

• karby

Ja, jo, fast det finns ju finare saker om man vill lägga mycket pengar.. men som sagt, alla gillar ju förstås olika saker.

• karby

Jo, de väskorna är hemska verkligen. Överlag tycker jag att de här säckiga, bruna skinnväskorna med tusen fickor och spännen som verkar så attans poppis, framförallt bland det finare folket, just nu är riktigt sunkiga de med.

• olpansfamilj

jag älskar LV väskor pga av kvaliten! Jag hatar billiga lindex och hm väskor med skitkvalite. jag har testat och testat men inget skinn i världa blir så mjukt och skönt med tiden som lv eller mulberry tex.....jag kräver kvalite....jag är väldigt kräsen så.
    Lexington gillar jag sisådär, men deras filtar är supermjuka och tar man tex gant kuddarna så är kvaliten himmelsk. Noppar inte, tappar inte färg och form i tvätt tex.....

Köpte ett par kuddar från ikea och dom blev noppiga efter ett tag, Kuddarna från mio tappade färgen i tvätten!!!!! *förvånad* hur jag än misshandlar mina gant kuddar eller hundarna river så håller dom stilen!!!

Sen är det så att dyra saker håller bättre (inte dock alltid) och du kan återanvända dom år efter år!!! =)
    Om ni tittar i mitt galleri över sommarstugan så kan jag säga att dom kuddarna är tvättade minst 20 gr genom åren och ärligt ser dom inte ganska nya ut?=)

• olpansfamilj

och sen tror jag att det är bara nyrika med dåligt självförtroende som köper vissa väskor och märken för att synas! Eller wannabies..... själv köper jag för att jag gillar helhetskonceptet, tex så kan man på lv väskor köpa allt från plånbok till resväskor i samma stil. Och dom håller en evighet! Jag har mina farmors resväskor!!! =)
    Jag älskar det tåliga skinnet, det passar min livstil att jag inte behöver vara rädd om dem.
    Och ju äldre tex en mulberry väska blir, desto snyggare och mjukare skinn!

• trollmammsis
    ming skrev 2008-07-10 19:33:52 följande:
    Precis som med de superfula Louis Vuitto-väskorna, jag menar, hur snyggt är det på en skala med en tant-brun väska med gula bokstäver överallt?
  • olpansfamilj

och gula bokstäver är det bara på kopior =)

• karby

olpansfamilj,
    Jag håller med dig helt totalt när det gäller kvalitetsbiten. Jag har själv inte världens största dudget direkt, men köper mycket hellre kvalitetsgrejer om jag har möjlighet än en massa billiga saker som kanske är fina ett tag och sedan går sönder eller blir fula. För mig hör det där till den allt snabbare spinnande konsumtionshetsen där det ska köpas nytt, nytt, nytt hela tiden och därför spelar det inte så stor roll att sakerna bara håller en säsong, om ens det. Då kan man bara köpa nytt. Nä, jag gillar när saker håller längre än deras ägare lever. Jag gillar second hand-butiker där kvalitetsgrejer får nya hem.

Jag tror också att du har rätt i din analys av nyrika och wannabies. Men det är inte bara nyrika och wannabies som har dåligt självförtroende som måste barrikaderas med högstatusmärken. Unga människor behöver ofta visa sin grupptillhörighet på det viset. Och även andra kan vara osäkra och använda högstatusmärken som någon sorts kryckor.

Louis Vuitton och Gant, hehe, i mina ögon gör de båda lite rysliga grejer, men smaken är som baken :)

• RME

Nån som vet var man köåpa Lexington saker på nätet?
    Ni som gillar dessa grejer förtsås ;)

Svar på tråden Lexington