• Maarie F

Blodgrupp A-negativ

Tog reda på vilken blodgrupp jag hade idag när jag var hos BM.
    Har inte tänkt på det förrut, men nu när det inte är så himla länge kvar började tankarna vandra runt blodgrupper och allt =)

Hade tydligen A-negativ så BM sa att jag kommer få en spruta efter förlossningen.

Har det nån betydelse vad pappan till barnet har för blodgrupp?

Känner att vi inte har så stor koll på vad alla blodgrupper har för betydelse
    Någon som vet? :)

• Svar på tråden Blodgrupp A-negativ
  • A L T A

Jag är också A negativ likaså som min mamma.
    När hon fick mig så behövde hon inte få någon spruta men om jag hade haft annann blodgrupp så hade hon fått en spruta. Detta är för att om man inte får det så kan kroppen stöta bort fostret vid nästa grav.

• DorisB

Om ditt barn föds med en blodgrupp som är positiv får du en spruta efter förlossningen för att motverka att du bildar antikroppar i samband med en framtida graviditet.

Jag lite osäker men jag tror att om pappans blodgrupp är negativ kan ert barn inte ha en positiv blodgrupp.

• Afrodiziak

Jag är A negativ och båda mina barn är positiva precis som sin far. Fick spruta efter båda mina barns födslar , för att motverka att min kropp stöter bort den nya som är i magen som också troligen kommer få blodgrupp positiv.

• Maarie F

Tack för era svar.
    Blev lite lugnare nu, trodde att man kanske skulle måste byta blod på barnet och så ifall pappan också är negativ?

• Ess

Både jag och min man är A-neg. och alla tre barnen har också blivit negativa, så jag har aldrig behövt få nån spruta.
    Dom kommer att ta blodprov på dig ett par gånger under graviditeten för att se så att du inte bildar antikroppar mot fostret.

• substitutet

Är pappan med negativ finns det ingen chans att ert barn är positivt och då behöver du således inte få någon spruta :) Två RH-negativa individer kan aldrig få något annat än RH-negativa barn.

• Doldis987

Tog du inte blodprov förrän nu? Jag är RH negativ och har redan tagit två immunitetsprover, och ska ta ett till. Det är iofs mitt tredje barn och båda tidigare är positiva, så jag har fått sprutan. Minns inte hur det var med första.. Lycka till med bebisen!

• Maarie F

Jo jag har tagit blodprov förrut, men fick aldrig veta vad jag hade för blodgrupp då.
    Så jag bad henne kolla i papperna vad jag hade för blodgrupp nu när jag endå var där.

• Helia

Jag är RH-neg, men mina bägge föräldrar är positiva. Bara för att föräldrarna har en viss blodgrupp betyder inte det att man kan utesluta en blodgrupp hos barnet. Dock är min farfar 0-neg, så det från honom, via min far jag har fått neg-blod.

Man blir lite extra uppkollad, men det tycker jag bara är skönt, och skulle det visa sig att bäbisen är positiv vid fördseln så får jag ju en spruta för att förhindra komplikationer vid kommande graviditet, om nu det ocks skulle visa sig vara psitivt. Får man ingen spruta, och man börjar bilda antikroppar med det andra barnet, kan det få blodbrist.

Inget att oroa sig för alltså, barnmrskrna har full koll!!

Kram på er!

Svar på tråden Blodgrupp A-negativ