• Fia Lundbom

Mördarsniglar - hur blir ni av med dem ?

Vi har precis flyttat - och jag upptäcker till min fasa att trädgården kryllar av bruna äckliga sniglar.

Vad är mest effektivt för att bli av med dem ?
    Gift, öl som de dränker sig i eller helt enkelt halshuggning ?

Fler tips ?

• Svar på tråden Mördarsniglar - hur blir ni av med dem ?
  • Fia Lundbom

Är det bara jag som har mördarsniglar ?

Lyllo er isåfall

• Hallonmopeden

Förra året satte vi ut bunkar med öl i som de kröp i och sedan drunknade, effektivt, men det blev en sådan äcklig sörja i bunkarna... I år har jag köpt Snigeleffekt och Snigelfritt, 2 olika medel, har precis börjat testa dem så jag kan inte säga om de är bra eller dåliga...

• nika

Snipp med sax mitt itu. Sedan har jag hört att strö salt över dem också fungerar, med har inte provat själv.

• MaryD

Hade såna förra sommaren och jag bad dem helt enkelt att försvinna och bege sig till en annan trädgård

Nej,men jag har hört att vissa skivar sönder dem med gräsklippare,fast det känns som det bara skulle bli en enda stor mördarsnigel-sörja då

• amorosa

Jag har läst om det här i en trädgårdstidning, men inte provat själv. www.gronamathilda.se/ Vi har också sniglar, men eftersom vår trädgård inte är anlagd än, så har vi än så länge bara "halshuggit" dem. Äckliga är dem i alla fall...

• Haraaz

Min morsa bara trampar ihjäl dom... usch jag tycker insekter och kryp är äckligt men jag kan inte för den skull nånsin döda dom

• amorosa
    Haraaz skrev 2008-07-10 19:42:31 följande:
    Min morsa bara trampar ihjäl dom... usch jag tycker insekter och kryp är äckligt men jag kan inte för den skull nånsin döda dom
    Trodde inte heller jag skulle klara av att döda dem, men nu när jag har "trädgård" så är det inga problem. De är ju så fruktansvärt äckliga och förstör så otroligt mycket. Dödar man inte dem, så blir de ju oändligt många fler...
  • Fia Lundbom
    Haraaz skrev 2008-07-10 19:42:31 följande:
    Men trampar man ihjäl dem och låter dem ligga kvar blir de ju mat åt andra äckliga mördarsniglar. De äter ju varann. Det är därför det är så viktigt att gräva ner dem efter att man dödat dem.

Igår började operation snigelrensning. Jag gick runt och plockade alla jag kunde hitta, slängde ner dem i en hink med vatten och ättiksprit. Dränkte dem helt enkelt. Sen ska jag gräva ner dem.
    Jag strödde också jag ut MotSnigel barriär runt gräsmattan.

Plockandet får väl fortsätta som kvälls-sysselsättning antar jag.
  • diddisen80

Har oxå helt plötsligt fått mördarsniglar. Inte så många än men tillräckligt.
    Visste inte att de åt varann, fy vad äckligt. Måste ta och gräva ner dom nästa gång då. Tack för tipset.

Ska nog ställa ut en burk med öl och se om jag fångar några fler.

• Olw

Förra sommaren eldade vi upp en hel hink! urk...
    Detta året har jag bara stött på ett par stycken,de har jag kastat ut på vägen.

• lanfear

maken heller alkohol på de och de dör på nästan direkten! hade en hel flaska Ozo (?) kvar som ingen ville dricka så den blev till att döda sniglarna med! väldigt effektivt

jag har även plockat upp de med spade och lagt de i nån engångsburk sedan in med den under solen! de kokar...men jag slutade med det när jag såg vilken äcklig soppa det blir efteråt (de typ smälter)! Penga mun

• Dagsländan

Vi hugger dom mitt itu, sen äter fåglarna upp dom när dom väl är delade. Vi har även ankor som äter en del, ja ALLA ankor äter mördarsniglar inte bara myskankorna. Vi har även strött salt på dom, men då ligger det kvar äckliga slemhögar. Pröva att vattna med järnsulfatlösning på dom då dör dom också. Vi har extremt mycket sniglar här, plockade förra sommaren på 30 minuter 3,8kg!!!

• Linis80

Att lägga ut öl är väldigt effektivt, så effektivt att du drar till dig andra sniglar från grannarna. INGEN HIT.. Nää, gå ut på kvällskvisten då daggen börjar att komma och plocka dom förhand i en plastpåse.....Det gör jag, inga beskämpningsmedel och inte heller brist i ölkylen...Glad      Lycka till....

Svar på tråden Mördarsniglar - hur blir ni av med dem ?