• tinaw

"Har ni kommit hem än?"

Funderade och bloggade lite idag om det här att folk börjar fråga rätt snart om barnet kommit hem "än". Jag blev jätteförvånad att någon kunde tro att det abra skulle vara att åka hem med en kuvösbebis... Fick ni också den frågan mycket?

• Svar på tråden "Har ni kommit hem än?"
  • Proletariatet

Ja, en tjej frågade mig om det en vecka efter dotterns födelse. Hm, ja säkert. Hon vägde 615 när hon föddes.
    Kanske inte är så lätt att sätta sig in i situationen, men såpass mycket borde man nog förstå.

• Full av förhoppning

Japp, en vecka efter att Elias fötts i vecka 29+5 frågade mina kollegor om vi fått komma hem än, allt hade ju gått bra (dvs han levde) då hade han bara varit fri från respirator i två dygn och hade C-pap och hade varit dödligt sjuk och fått kvävebehandling och låg i kuvös...

Elias är här
  • pritt

Jag tror inte folk som inte fått så tidigt som vi, vet hur detär, hur det funkar, hur dom mår. Även om det är jobbigt för oss, får man nog ha överseende med "övriga folk" ... jag menar, hur ska dom veta?!!? Det är ju dock typ bara 3-4% av sveriges barn som födds extremt tidigt, det är så pass ovanligt.

• tinaw

Fast det är ju ändå bortåt 10% av alla barn som föds som blir kvar ett par veckor på neo. Inte bara de extremt tidigt födda, utan rätt många 34+ också.

• Full av förhoppning

Fast man bör nog kunna räkna ut med ändan att ett barn som inte skulle födas än på 3 månader, INTE har kommit hem, de är ju liksom inte färdiga än. Isåfall hade ju inte en graviditet varit 40 veckor.... så lite irriterad tycker jag nog att man kan få bli...

Elias är här
  • Riskiflickan

Jag fick också den frågan mkt, dessutom så tyckte folk att det var konstigt att han inte kunde amma och hade sond. Sonden drog vi för 3 veckor sen typ, efter 5,5 månader och amma lärde han sig aldrig, men vaddå, han vägde 650 gram vid födseln å var född i vecka 26, vad tror folk. Håller med om att en graviditet inte hade varit 40 veckor om det inte varit meningen.

Man får väl försöka ha överseende med att folk inte förstår, som tur är jobbar jag i sjukvården, så bland mina kolleger har det aldrig ifrågasatts om han kommit hem, skönt. :)

• knäppisen

Folk i allmänhet har dålig koll på hur tidigt det är att födas 10-15 v förtidigt. Det blir så abstrakt när man inte varit där själv och påläst blir man ju inte förrens den dan det händer en själv.
    Även nyblivna mammor verkar ha dålig koll på hur ofärdiga och ömtåliga förtidigt födda barn är men det har kanske mer att göra med att många får bomull i hjärnan första tiden

• MsBeauty

Tycker det borde finnas mer information att läsa om för tidigt födda barn, i alla fall när man är gravid. När sonen föddes (v. 24) hade jag aldrig hört talas om barn så var så tidiga. Jag visste inte alls vad det innebar eller nånting. När jag var i v. 23 läste jag här på FL att barn födda i v. 23 kan överleva, så det var det jag tänkte på när han var på väg ut. Informationen som jag fick timmen innan han föddes, av läkarna, minns jag ju inget av. Ganska stressad situation att få så mycket info. Det var ingen som informerade oss om det sen heller, tog över en vecka innan vi fick prata med en läkare.

• Riskiflickan

MsBeauty: Det var väldigt oprofessionellt av det sjukhus du var på att du inte fick träffa någon läkare förrän efter en vecka, själv fick jag info innan (som jag inte minns pga min eclampsi) men jag fick också fortlöpande info efter och läkare fanns att tillgå på avdelningen helatiden och om man ville fick man ett ord med läkaren varje dag om det kändes som om det behövdes, eller flera gånger om dagen de gånger det var väldigt svajigt med barnet... verkligen tråkigt att höra att det ska vara så olika när det gäller något så viktigt!!

• MsBeauty

Ja, det var jobbigt... Vi visste ingenting. På hela den månaden som vi var där fick inte vår son en "egen" läkare eller ens kontaktperson (till oss då) som man kunde vända sig till. Det var en gång som de trodde att han fått en blödning i hjärnan (det var en skugga på bilden) och det sa de inget om till oss förrän efter 2 veckor då en annan läkare sa det i förbifarten (han trodde ju vi redan visste). Snacka om att vi blev chockade, även om det nu visat sig (en vecka senare) att det inte var nån blödning. Trodde Lund skulle vara mer professionella än så...

Svar på tråden "Har ni kommit hem än?"