• majlinsa

Matkonto

Idag har jag ingen vidare koll på hur mycket pengar vi lägger på mat och hygien. Men från och med idag samlar jag kvitton och ska se..

Jag är lite inne på att öppna ett "matkonto" men vill gärna ha två kort kopplade till det. Vi handlar allt ifrån på Coop till Willys till Lidl.. Tanken är att föra över pengar varje månad dit.

Vart är det värt att skaffa ett konto med två kort någon stans? På våran vanliga bank? coop visa eller någon annan stans?

• Svar på tråden Matkonto
  • kodoktorn

Vi har icakort och icabanken, varsitt kort till samma konto. Det går ju bra att betala med det på alla affärer dock blir det ju på faktura på allt som inte är ica.

• Tullemi

Vi har oxå 2 Ica-kort kopplade till ett konto. Vi har valt bort krediten och sätter in pengar istället som ska användas till matinköp o.dyl. På Ica får man ju bonus på allt man handlar, men man kan använda kortet i andra affärer oxå (fast man går ju ingen bonus då) för kortet är ett Maestro-kort (ungefär som VISA-kort). Man får ett utdrag varje månad där du kan se hur mycket du handlat för. Och om du kommit upp i visst antal poäng så utbetalas även bonusen, vanligtvis 25/50/75 kr. Sen får man som Ica-kund bra erbjudanden med jämna mellanrum. I och med att vi har Ica-kortet så håller vi oss mest till Ica.
    Oj, vad långt det blev

• kodoktorn

Man får bonus om man handlar/tankar på Statoil annars tror jag att det bara är ICA.

• Tullemi

Ja, just det ja...Statoil oxå ...glömde totalt av det. Tack kodoktorn (kul namn hehe).

• Linda8027

Vi har oxå två ica-kort som vi sätter in mat pengar på varje månad

• Tecken

Vi (min man och jag) har varsitt ICA-Mastercardkort, som vi använder när vi handlar mat och annat gemensamt (hygienartiklar etc). Funkar hur bra som helst. Och vid uttag utomlands = 0% uttagsavgift och 0% valutapåslag Perfekt i semestertider!

• Naturligt

coopkortet tycker jag är bra,då får man bonus på:

*coop konsum
    *coop forum
    *coop bygg
    *kappahl
    *expert
    *bokus
    *akademibokhandeln
    *familjens jurist
    *löplabbet
    *coop extra

• Lovva

Vi har ett mat- och bensinkonto på swedbank med varsitt Visa (den billigare varianten som bara kostar 50kr/år) och jag tycker att det fungerar väldigt bra. Man har mycket mer koll på hur mycket som används till mat/bensin varje månad. Så ett separat matkonto kan jag verkligen rekommendera! :)

• Tullemi

Jag har för mig att Coop´s kort kostar pengar att ha? Eller blandar jag ihop saker...

• Winnertaco

Vi har varsit icakort knutna till samma konto. Men så handlar vi alltid på ica också

Det som kostar med coops kort är 100 kr som man betalar när man skaffar det och som man sedan får tillbaka om man säger upp det.

• majlinsa

Jag har kort på ica och coop men jag handlar ju på andra affärer med.. så jag måste ju kunna använda dem på tex lidl?

• Nadïosch

Coops ny visakort skulle jag rekomendera.

Det kan du ha flera kort kopplat till och du får poäng vart du än handlar.
    Sedan ¨får du premiecheckar som du kan andvända på alla coops butiker, kappahl, expert, akedemibokhandeln m.m.

det är grattis första året tror jag sen kostar det 95 kr per år. men iom att du får poäng på allt så lönar det sig...

• Im Fabulous

Vi har ett servicekonto på vår vanliga bank, Swedbank, med kort tillkopplade. På det kontot sätter vi 3500.- varje månad, och det ska räcka till mat, hygien och blöjor. 2 vuxna, & en 7 mån.

• majlinsa
    Nadïosch skrev 2008-07-12 10:56:12 följande:
    Coops ny visakort skulle jag rekomendera.Det kan du ha flera kort kopplat till och du får poäng vart du än handlar.Sedan ¨får du premiecheckar som du kan andvända på alla coops butiker, kappahl, expert, akedemibokhandeln m.m.det är grattis första året tror jag sen kostar det 95 kr per år. men iom att du får poäng på allt så lönar det sig...
    Har du kortet själv? Funkar det bra?
    Vad kostar det att ta ett extra kort till?
  • Nadïosch

Hej igen,

Jag har kortet själv och det funkar jättebra. Extrakortet tror jag kostar 50 eller 95 kr per år. Lite billigare än ett vanligt visakort.
    På insatta pengar så fårn man en ränta 3,75% så det lönar sig att ha pengarna på kontot.

Coop MedMera Visa
    Tillgodoränta upp till 50 000 kr 3,75%
    Kreditränta 12,30%
    Aviseringsavgift (vid kredit) 15 kr
    Effektivränta vid kredit på:
    25 000 kr 13,64%
    50 000 kr 13,18%
    Kreditgräns Upp till 100 000 kr
    Årsavgift huvudkort 95 kr
    Årsavgift per extrakort 95 kr
    Avgift för ersättningskort 0 kr
    Kontantuttag i samband med köp* 0 kr
    Poäng vid köp i Coop MedMera-butiker 1 kr 1 poäng
    Poäng vid övriga köp upp till 50 000 kr 1 kr 1 poäng

All information om kortet finns att läsa på www.coopmedmera.se

Jag tycker som sagt att det är ett jättebra kort just för att man får poäng på allt oavsett vart man handlar.
    Vi använder kortat till alla inköp överallt så väl mat som kläder som nöjen.

Just nu har de en kampanj att om man ansöker om kortet innan sista augusti så bjuder de på första årsavgiften.

• Nadïosch

Hej igen,

Jag har kortet själv och det funkar jättebra. Extrakortet tror jag kostar 50 eller 95 kr per år. Lite billigare än ett vanligt visakort.
    På insatta pengar så fårn man en ränta 3,75% så det lönar sig att ha pengarna på kontot.

Coop MedMera Visa
    Tillgodoränta upp till 50 000 kr 3,75%
    Kreditränta 12,30%
    Aviseringsavgift (vid kredit) 15 kr
    Effektivränta vid kredit på:
    25 000 kr 13,64%
    50 000 kr 13,18%
    Kreditgräns Upp till 100 000 kr
    Årsavgift huvudkort 95 kr
    Årsavgift per extrakort 95 kr
    Avgift för ersättningskort 0 kr
    Kontantuttag i samband med köp* 0 kr
    Poäng vid köp i Coop MedMera-butiker 1 kr 1 poäng
    Poäng vid övriga köp upp till 50 000 kr 1 kr 1 poäng

All information om kortet finns att läsa på www.coopmedmera.se

Jag tycker som sagt att det är ett jättebra kort just för att man får poäng på allt oavsett vart man handlar.
    Vi använder kortat till alla inköp överallt så väl mat som kläder som nöjen.

Just nu har de en kampanj att om man ansöker om kortet innan sista augusti så bjuder de på första årsavgiften.

• Wilmis07
    Nadïosch skrev 2008-07-12 10:56:12 följande:
    Coops ny visakort skulle jag rekomendera.Det kan du ha flera kort kopplat till och du får poäng vart du än handlar.Sedan ¨får du premiecheckar som du kan andvända på alla coops butiker, kappahl, expert, akedemibokhandeln m.m.det är grattis första året tror jag sen kostar det 95 kr per år. men iom att du får poäng på allt så lönar det sig...
    Det kortet ska jag oxå skaffa,verkar kanon tycker jag.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • majlinsa

Ni som har coop visa..
    När jag handlar på en coop butik ska ja dra medmera kortet OCH coop visa kortet vid betalning? eller räcker det med bara coop visa?
    och om ja ska betala med kontanter så är det medmera kortet som gäller?

Svar på tråden Matkonto