• Hanna 77

Ont i magen vid träning

Jag är gravid i v. 16 och försöker hålla upp träningen någorlunda. Innan jag blev gravid löptränade jag ca 3 gånger och veckan och körde styrketräning 1-2 ggr/v. Jag cyklade också till jobbet varje dag vilket jag har fortsatt med för det känns bra. Men när jag löptränar eller promenerar raskt så får jag som håll långt nere på (nästan under) magen på sidorna. Det är nere vid överkanten på trosorna och sen på sidorna fram på magen om ni förstår hur jag menar. Det känns som håll som man kan få i sidan. Är det farligt? Ska jag sluta med träningen? Ska jag vara orolig?

• Svar på tråden Ont i magen vid träning
  • kodoktorn

Det är säkert det att det drar och sliter i livmoderns ligament. Så länge det inte är sammandragningar så är det ju inte farligt med du ska ju inte göra något som gör ont för dig.

• Hanna 77

Hur vet jag om det är sammandragningar? Jag har ju aldrig varit gravid innan. Fast jag kanske märker när det är det?

• Isla

Jag är också en tränare. Det jag hörde från mitt gym är att man inte ska springa på löpband när man är gravid utan istället ersätta med typ crosstrainer eller cykel. Jag är i vecka 28 och tränar minst 3 gånger i veckan yoga, simning, gym eller annat. Det jag däremot inte kan göra är promenera för det gör ont som du säger. Kan dock inte svara på om det är farligt men jag tror inte själv på att göra grejer som inte känns bra och speciellt när det finna andra alternativ. Lycka till med träningen!!!

• kodoktorn

Det känns lite olika. Slitnigar i ligamenten känns mer som hugg, typ mjälthugg.

• Poloc

Jag hade också sådana känningar förut; då jag gick "för fort" så började det göra ont i nedre delen av magen, så då var det bara att sakta ner.

Du behöver ju inte sluta med all träning; bara anpassa så att du undviker sådant som du får obehag av. Så länge det onda går över då du saktar ner/vilar så lär det inte vara något farligt.
    De generella träningsråden för gravida är ju att träning är Bra, men att man ska känna efter lite extra så man inte överbelastar. Olika för alla... en del kan fortsätta springa/jogga hela graviditeten, men tex cykling är ju mer skonsamt.

Svar på tråden Ont i magen vid träning