• Anonym (Håravfall)

Kvinnligt håravfall

Statistik visar på att 300 000 kvinnor i sverige lider av olika ärftligt håravfall som går i arv oavsett kön. Det kan börja i 20 års åldern, men det vanligaste är att det startar i övergångsåldern, eller tio år innan dess, när hormonerna minskar. Det är tabu och ingen pratar om kvinnor som tappar hår. Alltid ser man män när man söker på hårtransplantation eller medel mot håravfall. Men fakta är att 10% av alla hårtransplantationer utförs på kvinnor och kvinnor lider i det tysta. Finns det andra som är vackra men saknar en del hår är ni inte ensamma, och det finns hjälp. Man kan även vara stolt och visa upp sin urglesnande kalufs, men för det tror jag omgivningen måste veta att vi finns. Många gånger gömmer sig kvinnor med tunt hår och tycker de är fula. Men varför? Det är bara lite hår, ni är lika vackra ändå!

Jag har fått tunnare hår i framkant och tycker inte det är roligt, men vad har jag för val? Leva livet som det är, eller vänta på döden medans jag gömmer mig? Jag funderar på en hårtransplantation vilket ger fina reslutat. Eftersom det är lite tabu kan jag oroa mig för saker som: Följer de sin sekretess på kliniken? Jobbar det folk där som jag känner? Kommer man ha råd att ligga hemma tills det inte syns längre? Osv osv.

Finns det andra kvinnor här som tappar hår? Ni kan vara anonyma här så pratar vi lite och släpper en del av den ensamhet vi känner.

Kram

• Svar på tråden Kvinnligt håravfall
  • MizzTez

jag joinar på engång! 27 år gammal och flint (tunnhårig) började efter jag fick dottern 6 år sedan och inte har det blivitt bättre heller.. SNYFFT!!

• Anonym (Håravfall)

Har du fått någon diagnos? Jag har fått diagnos "ärftligt håravfall", men hur omfattande det kommer bli vet jag inte. Först kände jag PANIK, men nu har det liksom börjat stabilisera sig lite och jag har (om jag vill) chans att göra något åt det.

Jag kan dock tycka det är riktigt patetiskt med män som gör transplantationer eftersom det är mer accpeterat att tappa hår för män. En man utan hår kan vara snygg, medan en kvinna utan hår ses som "ful". Jag tycker själv att jag är en riktig pudding, men med lite glesare hår än andra kvinnor.

Då och då ser jag kvinnor med samm problem och vi tittar på varandra som att "jag förstår dig"! Men varför är det så tyst om "problemet"

• Kremda

Här har du en till, har fått tunnare och tunnare hår. Det började när jag var ungefär 20-21, är 32 år nu. Gick på laserbehandlingar under ett års tid ,jag tappar inte lika mycket hår längre, det har växt ut lite mer men jag är fortfarande tunnhårig längst upp på huvudet.Har lagt ner ungefär 32.000 kr på behandlingen, så nu avvaktar jag. Om jag börjar tappa håret igen så blir det nog hårtransplantation för mig också. Visst kan man inte bara gömma sig men samtidigt är det jäkligt jobbigt att se blickarna hela tiden.

• Anonym (Håravfall)

För ett tag sedan började jag känna att nog är det nog, nu ska jag inte oroa mig mera. Nu ska jag leva livet och inte lägga ett öre på detta mer. Men samtidigt känner man lite blickar som säger, det är synd om dig. Ska man bara ignorera eller hur hanterar man det?

Det känns som det blir dyrt att göra operationer i samma takt som man tappar hår.....

• Anonym (Håravfall)

Jag har läst om Illter Clinic och där finns det bilder på kvinnor som genomgått operationer. Det tycker jag var riktigt skönt att se (samtidigt som det är jobbigt för de kvinnorna) Jag funderar på den kliniken som verkar bra, men måste nog börja spara pengar nu för det kostar 50 000.

Jag är livrädd för att förlora min sambo pga håravfallet. Han tycker jag är jätteväcker, men jag vill knappast visa mig med blött hår för honom då man ser alla tunna partier. Kanske är det jag själv som är min värsta fiende? Men man är rädd.... rädd för att han ska vara för ytlig för att stanna om jag tappar mer hår, rädd för att bli dumpad pga detta. i grund och botten är det nog jag själv som ska acceptera och visa att jag är samma person ändå! För han borde ju veta det....även om jag försöker dölja på alla sätt och vis. Jag ÄR vacker, och jag skulle vilja vara stark nog att ta steget att erkänna mitt problem för honom.

• Anonym (jag me)

Hej, jag har oxå fått tunnare hår i framkant och jag mår så jäkla dåligt.
    Hade jag inte haft barnen skulle ja inte gå ut överhuvudtaget.
    Har bett att husläkaren ska skicka en remiss till hud, men det kunde tydligen ta ett tag.

Bor i Värmlands län och jag har sökt efter kliniker som gör hårtransplantationer på nätet, men hittar inga?!

Känns som om jag stöter bort min sambo och det är absolut inget som jag vill
    Undviker ögonkontakt...

Blickarna känner jag igen...usch, trodde aldrig i mitt liv att jag kunde må så här dåligt, men det gör jag...

• MizzTez

Inte bara jag som tror att ens sambo valt en för ens vackra hår ser jag..
    Även om jag vet att så inte är fallet eftersom jag redan var tunnhårig när han och jag träffades så är det nog snarare att mitt självförtroende svajjar när jag ser kalfläckarna i spegeln eller när solen blänker på hjässan!! HUJJA!!

Är det någon som provat Panto-3!?!?
    Jag har dem hemma och började äta dem för jag tänkte förebygga att jag tappar lika mycket som sist jag ammade men såg sen att man inte ska äta dem när man ammar!!
    Men så fort jag slutat amma så kommer jag att äta dem och verkligen hoppas på att det hjälper lite iallafall!

• Anonym (Håravfall)

Vanadiz Du har helt rätt! Männen kommer självklart inte försvinna för hårets skull, men ibland blir man nojig och tycker han tittar lite extra efter tjejer med långt, tjockt blänkande hår.

Vad är panto 3 för något?

Jag själv äter omega3 som ska sakta av håravfall och har även börjat med linfrön (som innehåller omega3).

Jag tror inte regain skulle hjälpa mig eftersom jag har tappat i hårfästet och där ska det tydligen inte göra så mycket verkan....typiskt! Har provat recapeen utan resultat. Hårmedel är nog för de som tappar diffust över hela huvudet, jag tappar mer i partier, typ vikar som män brukar ha = inte kul!

Ibland vill jag hellre raka huvudet eller skaffa peruk och leva livet. Men innerst inne vill jag inte det heller, förrän det verkligen krisar. Har funderat på extensions för att tjocka håret lite.....

Jag har varit i kontakt med en plastkirurg som kan hjälpa oss där hårfästet kryper uppåt. Det finns en operation som kan sänka hårfästet, som ett omvänt pannlyft. Men jag måste ta reda på lite mer, vill inte gå runt med ett stort ärr i pannan. Kirurgen hävdade att ärret inte syns, men jag skulle nog vilja se några före och efter bilder (om det finns). Tekniken är ganska ny och görs i USA på killar som bestämmer sig för att byta kön. Och killar har oftare högre hårfäste än vi tjejer.

Jag tycker det är jätteskönt att "prata" av mig om olika idee´r med er som verkligen förstår hur mycket detta kan sänka livskvalitén.

Min sambo har aldrig påtalat något om mitt hår, tror han inte vill sätta ännu mer myror i huvudet på mig.

• Kremda

Jag träffade min sambo ca 5-6 år efter att jag hade började tappa håret så han känner mig bara så här tunnhårig. Jag vet att det är jag själv som är min värsta fiende. Jag har haft såna dumma tankar som att jag t.ex. aldrig kommer få jobb pga av här, vem vill anställa en tjej utan hår m.m. Nu har jag fått jobb och tänka sig att jag fick det pga av min erfarenhet och personlighet och inte pga mitt hår!! ;) Ja , man är verkligen duktigt på att trycka ner sig själv! Hårkliniken som jag gjorde mina laserbehandlingarpå, sålde enbart produkter för tunnhåriga, dyra produkter, men dem sa att man kunde även använda Apotekets Shampoo. Att den var bra för oss tunnhåriga, innehöll inte så mycket "skit",bl.a. inget silicon som tydligen täpper till hårsäcken.
    Ni som funderar på hårtransp. ger kliniken några garantier på att det nya håret växer som det ska , så man inte tappar det också sen?

• Kremda

Min sambo och jag pratar ganska öppet om det, han började tappa sitt hår när han var 18-19, nu rakar han huvudet. Så han vet ju lite hur det känns för mig iaf.

• Anonym (Håravfall)

De tar ju hår från nacken som nästan alltid är det håret man tappar absolut sist. Så håret växer nog hela livet....Men garantier tror jag inte man får. Jag tror det finns en garanti dock att en viss % av det transplanterade håret ska börja växa, annars får man en gratis korrigering. Nu finns det ngt som heter FUE-metoden som innebär att man inte får ett stort ärr i nackpartiet. Förr tog de ju alltid och skar ut en bit i bak som man plockade hårrötter från, men nu kan de ta ut rötter utan att behöva skära i huvudet. Usch jag är skiträdd för läkare, operationer och risk för infektioner. Bara att sitta och skriva om det gör mig ilamående. Mest för att jag är i behov av det, skulle helt klart vilja sitta i en annan sits. Titta in på Ilter Clinics hemsida, före och efter bilderna på kvinnor känns jättelugnande. Man känner att det faktiskt finns hjälp! Det finns en uppsjö av kliniker, men just den kliniken har kvinnor som ett lika naturligt inslag i hemsidan som män. Det är ganska vanligt att man bara ser bilder på män, och då känenr man sig klart mer stressad att ta kontakt med kliniken.

• Anonym (Håravfall)

Och min sambo äter propeciatabletter, och det verkar hjälpa. Han har fortfarande mycket kalufs kvar. Men propecia finns inte för kvinnor eftersom hormonuppsättningen inte ser likadan ut.

Man tappar hår för att hårbotten är utsatt för större mängder DHT hormon, men för män omvandlas det från testosteron, för kvinnor omvandlas det från östrogen om jag förstått rätt. Det har gjorts studier som visar att det inte funkar på kvinnor iaf.

Har ni kollar upp era testosteronvärden? Jag har normala nivåer och därför har jag nog drabbats av en ärftlig form av håravfall säger hudläkaren. Det går sakta, för det startade för ca 10 år sedan, men man undra hur man ser ut som 50 åring om man inte gör något nu....Jag är bara 30.

Kremda skrev 2008-07-11 12:24:28 följande:
    Min sambo och jag pratar ganska öppet om det, han började tappa sitt hår när han var 18-19, nu rakar han huvudet. Så han vet ju lite hur det känns för mig iaf.
  • Anonym (jag me)

Äter Panto-3 snart färdig med ett pkt men tyvärr så växer det inget här där jag vill, naglarna har blivit starkare,får väl se, man måste nog anv det ett tag antar jag...

Finner ni i er i detta? Att ni tapper ert hår?!
    Jag känner att jag håller på o bli skogstokig snart.
    Får ringa på månd och höra om doktorn skickat remiss el ej, kan säga att jag vart totalt nonchad när jag var där.
    Talade om för mig att innan hade han en tjej som tappat allt hår (sjukdom).
    Jo , o det fick mig att må mycket bättre, eller hur Skrikandes

• Anonym (Håravfall)

Nej jag finner mig inte i det ÄN. Kanske kommer en dag när man måste finna sig i det. Jag upplever att man inte bryr sig om tjejer som tappar hår. Använd en scarf, tycker en del läkare....men ska man använda det hela livet? Det är 2008 så något måste man ju kunna göra åt det.

Jag var hos en hudläkare som undrade varför jag grät när han sa att jag hade ärftligt håravfall. Ja varför? För man känner att man tappar all kvinnlighet och kontroll över sitt eget utseende. Att tappa kontrollen är det värsta med det hela tycker jag!

Jag har bestämt mig för en operation, orkar inte leva såhär längre.

• Anonym (jag me)

TS: tänkte just fråga varför du inte gör en op om du nu vet att det är ärftligt.
    Men nu skrev du att du ska göra en.

Jag kommer att försöka leta med ljus & lykta efter nån klinik som finns i värmland el kronobergs län för en hårtransplantation.

Min sambo säger att ja är fjantig, men ändå så ser jag hur han tittar ibland...*gråter*

Kram på dig TS och är glad för ditt beslut, varför gå och må dåligt om man inte behöver det?

• Anonym (My)

Nu är det här en gammal tråd men funderar om någon kvinna med ärftligt håravfall som har fått någon hjälp ifrån sjukvården?

Har kollat hur sjukvården hjälper kvinnor i USA och där  erkar det vara vanligt att kvinnor får hjälp av läkemedel Spironolactone och minoxidil i tablettform vilket verkar hjälpa för dom.

• Anonym (Julia)
    Anonym (My) skrev 2023-01-16 18:45:05 följande:

Nu är det här en gammal tråd men funderar om någon kvinna med ärftligt håravfall som har fått någon hjälp ifrån sjukvården?

Har kollat hur sjukvården hjälper kvinnor i USA och där  erkar det vara vanligt att kvinnor får hjälp av läkemedel Spironolactone och minoxidil i tablettform vilket verkar hjälpa för dom.

Det finns inga tabletter som är godkända för håravfall hos kvinnor tabletterna är bara för män. Ärftligt håravfall är inget vanliga vården sysslar med man får söka privat (och betala själv) i sånt fall. 
Svar på tråden Kvinnligt håravfall