Kvinnligt håravfall
Statistik visar på att 300 000 kvinnor i sverige lider av olika ärftligt håravfall som går i arv oavsett kön. Det kan börja i 20 års åldern, men det vanligaste är att det startar i övergångsåldern, eller tio år innan dess, när hormonerna minskar. Det är tabu och ingen pratar om kvinnor som tappar hår. Alltid ser man män när man söker på hårtransplantation eller medel mot håravfall. Men fakta är att 10% av alla hårtransplantationer utförs på kvinnor och kvinnor lider i det tysta. Finns det andra som är vackra men saknar en del hår är ni inte ensamma, och det finns hjälp. Man kan även vara stolt och visa upp sin urglesnande kalufs, men för det tror jag omgivningen måste veta att vi finns. Många gånger gömmer sig kvinnor med tunt hår och tycker de är fula. Men varför? Det är bara lite hår, ni är lika vackra ändå!
Jag har fått tunnare hår i framkant och tycker inte det är roligt, men vad har jag för val? Leva livet som det är, eller vänta på döden medans jag gömmer mig? Jag funderar på en hårtransplantation vilket ger fina reslutat. Eftersom det är lite tabu kan jag oroa mig för saker som: Följer de sin sekretess på kliniken? Jobbar det folk där som jag känner? Kommer man ha råd att ligga hemma tills det inte syns längre? Osv osv.
Finns det andra kvinnor här som tappar hår? Ni kan vara anonyma här så pratar vi lite och släpper en del av den ensamhet vi känner.
Kram