• Anonym

bröstcancer?snälla hjälp!

Jag har i stort sätt alltid kännt knölar i mina bröst, och trott att detta är mjölkkörtlar. De är i storlek av ett plommon och ligger mitt i brösten, en i varje bröst. När jag ammade, för 2 år sedan, förändrades inte storleken på dessa knölar.

Sen 1 månad tillbaka har jag ont i det ena bröstet, i själva knölen. Oftast värker den hela tiden med den "dov" smärta. Om jag trycker lätt mot bröstet gör det rätt ont och det känns mycket värre efteråt.

Det jag undar över är om dessa knölar kan vara bröstcancer? om det inte är det, hur märker man skillnad p en vröstcancerknöl och dessa?

snälla svara så jag slipper undra!

• Svar på tråden bröstcancer?snälla hjälp!
  • Anonym (H)

Kan tyvärr inte hjälpa dig, gå till en läkare snarast möjligt!

• Anonym

Jag är ingen doktor så jag kan inte hjälpa dig, men jag vet att cancer inte gör inte ont. Sök läkarhjälp.

Lycka till!

• Anonym

Cancer kan visst göra ont, min svärmor har fått elakartad bröstcanser och äter sedan en tid medicin inför kommande behandlingar och ingrepp.

TS jag kan trösta dig med att det är en liten % av alla som känner knölar i bröstet som har bröstcanser.

Har där inte sagt att man inte ska kolla upp brösten, vid minsta misstanke ska man kolla!!!

Ring VC i morgon så en läkare får kolla, han vet vad han ska känna efter. Lycka till

• Anonym

Kanske ska tillägga att min svärmor hade ont, inte alltid men ofta...

• Venezuela

Jag har precis gått igenom samma sak. Jag upptäckte en knöl i mitt ena bröst och gick till läkare med den. Hon kunde inte avgöra vad det var utan remitterade mig till mammografin. Fick vänta i ca 1 v på tid och när jag väl var där gjorde de både mammografi och ultraljudsundersökning. De fann två knölar i ena bröstet, men det var bara ofarliga cystor. De sög ut vätskan där och då och jag kunde gå hem med beskedet att jag var frisk, puh! Det var ngr jobbiga veckor innan allt var klart, men som många andra också sagt så är det oftast ingenting. Se till att komma iväg till läkare bara så att du slipper grubbla. Kram

• Anonym

Jag har ju så länge jag kan minnas känt dessa knölar (är 27 år) så för mig är det inget som har kommit nu. Får man fråga hur era bröst känns? Alltså har ni inget hårt i dem alls?
    Man vill ju gärna inte springa till en läkare och så visar det sig vara helt normalt, då hade jag känt mig fullständigt bortgjord, så jag skulle vilja veta om ni har dessa knölar som jag pratar om.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-07-11 08:00:31 följande:
    Jag har ju så länge jag kan minnas känt dessa knölar (är 27 år) så för mig är det inget som har kommit nu. Får man fråga hur era bröst känns? Alltså har ni inget hårt i dem alls? Man vill ju gärna inte springa till en läkare och så visar det sig vara helt normalt, då hade jag känt mig fullständigt bortgjord, så jag skulle vilja veta om ni har dessa knölar som jag pratar om.
    Bättre en gång för mycket...Gå till läkare på en gång vi kan omöjligt veta om det är samma knölar
  • Anonym

jo jag önskar bara få veta om andra kvinnor har knölar, eller har man det inte normalt sett?

• Anonym

ingen annan som kan hjälpa mig?

• Anonym (a)

Hejsan!!

Nästan alla kvinnor har knölar i sina bröst. Jag hittade för 3 år sedan en knöl i mitt bröst och jag blev jätte orolig och fick komma in och göra ultraljud på bröstet men de hittade inget farligt. Men jag tycker du ska gå och kolla om du är orolig för det är inte roligt att gå och undra utan att få svar. Hur har du gjort??

• Minna07
    Anonym skrev 2008-07-11 19:43:57 följande:
    ingen annan som kan hjälpa mig?
    Ingen kan hjälpa dig här, gå och kolla upp det där, det kan alltid vara bra. Om inte de knölarna är något farligt så är det iaf bra att du kollat genom brösten, kanske finns det något annat?
  • HjärterEss

Jag har inga knölar i mitt bröst!!

Men har ändå gått på rutinkontroller.

Men jag uppmanar dig att SNARAST ta tag i det och kolla upp det. Oroväckande att du har smärta.

Det behöver inte betyda något. Men gå och kolla upp det, för det kan vara något på gång och ju snabbare du upptäcker och åtgärdar desstu godare ser prognosen ut.

Lycka till!

• Anonym (Dr House)

Det låter ju inte som om det skulle vara något farligt, men det går inte att avgöra utan provtagning och mammografi. Ring VC och boka en tid snabbt så du kommer igång med undersökning som består av 3 delar: 1 Palpation (doktorn känner igenom dina bröst och armhålor efter knölar). 2 Röntgen sk. mammografi av brösten. 3 provtagning från bröst (oftast används en fin sprutspets som en cytolog eller patolog sticker flera gånger med mot knölen och i området runt omkring, går fort och känns knappast något (låter värre än vad det är). Sedan efter någon vecka får du svar.
    Oroa dig inte (lätt för mig att säga) men försök åtminstone att inte oroa dig!
    Lycka till!

• Anonym (Dr House)

En sak till: Cancer går oftast inte med smärtsamma knölar, även om det finns undantag!

Svar på tråden bröstcancer?snälla hjälp!