Zopliklon/Imovane
Hej!
Någon som ätit insomningstabletten Zopiklon lr Imovane som det oxå heter? De kan ju vara vanebildande. Är det någon som känt av det? Hur lång tid tog det isf?
Tacksam för svar!
Hej!
Någon som ätit insomningstabletten Zopiklon lr Imovane som det oxå heter? De kan ju vara vanebildande. Är det någon som känt av det? Hur lång tid tog det isf?
Tacksam för svar!
Min mamma tog dom och vad jag vet så har hon inte känt av det men hon fick sluta med dom då hon blev beroende.
Zopiklon provade jag i några månader, vid behov.
Slutade ta det för att jag fick sån jävla "hangover-effekt". Blev dåsig och luktade gammal röv i munnen.
Fel fel. Imovane/Zoplikon (samma läkemedel men olika fabrikörer) är insomningstabletter och inte sömntabletter, och är inte beroendeframkallande med kan dock vara pyskiskt vanebildande.
Jag har haft dem på hög dos under en långperiod, så jag kännde av det. Men jag trappade ner och sedan när jag hade låg dos så tog jag en helg och slutade, det tar ca 3dar för kroppen att lära sig somna själv utan tabletter, men det var inga problem.
Nu tar jag vid behov, en låg dos.
Fick Imovane för några år sedan, men dom fungerade inte på mig alls.
Min sambo däremot som tog två såna av misstag, han slocknade som en stock.
hi hi, jag somnar oxå som en röd gris när jag tagit dem
Anonym (snurrigt) skrev 2008-07-11 13:49:43 följande:
Jo, visst är de insomningstabletter.
Beroendeframkallande eller vanebildande, det är ju istort sett samma sak när det gäller den här typen av tabletter.
"Zopiklon Merck NM används som sömnmedel vid olika former av sömnbesvär -svårigheter att somna, för tidigt uppvaknande eller för många nattliga uppvaknanden."
Låter som att det inte BARA är insomning utan av även en effekt är ju som det står, "tidigt uppvaknande" och "nattliga uppvaknanden". Eller är jag ute och cyklar?
Hot Mama211 skrev 2008-07-11 10:37:01 följande:
Jag har ätit Zoplikon periodvis när jag haft sömnsvårigheter, det enda som hände mig att jag kände mig "bakis", och tycker att dom gav en vidrig "bismak"i käften.
Jag har också ätit Zopiklon till och från under 2 års tid. För mig fungerar de utmärkt. När jag känner att min depression håller på att göra sig påmind så vet jag att det är dags att sova lite extra och äta extra bra så är jag snart tillbaka på banan igen. Då hjälper Zopiklon
Jag har ätit Imovane till och från - mest till, under flera år. (Även nu när jag varit gravid). Har funkat rätt bra för mej. Sover inget alls, eller ruskigt dåligt om jag inte äter Imovane. Vet också med säkerhet at dom inte är beroende framkallande.
Jag äter imovane vid behov och det är en insomningstablett, kolla på www.fass.se
Och den är beroendeframkallande....
Anonym (Mia) skrev 2008-07-12 20:37:55 följande: