• Billan n

hur vanligt är det att hjärtat slutar slå?

Hur vanligt är det att hjärtat slutar slå efter att gjort vul i vecka 8 och sett hjärtat slå och allt såg normalt ut?
    inga andra tecken på missfall heller som blödningar eller färgade flytningar eller nått sånt..

Väldigt orolig

• Svar på tråden hur vanligt är det att hjärtat slutar slå?
  • Mysak

Svårt att svara på hur vanligt det är men försök njuta av din graviditet istället för att oroa dig. Lycka till och ett stort grattis till graviditeten.

Kram Mysak

• Billan n

tack för svaren....Är det verkligen inte större risk än 5% ?

hur vanligt är det att allt går snett när allt ser normalt ut än så länge i vecka 8?

• Billan n

alla säger att riskerna ökar vid 9 till 12:e veckan för då tar moderkakan över och då är det extra kritiskt sägs det

• dallas
    Billan n skrev 2008-07-11 18:20:21 följande:
    tack för svaren....Är det verkligen inte större risk än 5% ? hur vanligt är det att allt går snett när allt ser normalt ut än så länge i vecka 8?
    Det är ju svårt att säga...
    Jag fick ju höra i v.8 att det i princip inte fanns någon risk att ngt skulle gå snett (förra året när jag var gravid) Men då hade vi oturen att dom hade dött i v.9...Sen kom ju mf i v.13....
    Men som sagt det är en väldigt liten risk- vi valde att tänka att det var något allvarligt fel på fostren och att det var naturens sätt att "ta bort något som kanske ändå inte hade varit livsdugligt" Kan låta hemskt att tänka så men annars hade jag bara grämt mig ännu mer om "varför",  var det något som jag hade gjort fel osv...

Passa på och njut och OM du är riktigt orolig så kan du ju alltid boka in vul hos någon privat gyn etc för att se- jag har gjort det denna gången när min oro varit alltför stor! Dom förstår.

Lycka till nu!!!!
    Kraaam
    v.16...
  • mandrarinen

I början är de största riskerna (som jag fattat det) när hjärtat börjar slå (v.6-7) och när moderkakan tar över. v.9-12 som någon skrev ovan.

Men inte ens ett lyckat vanligt UL behöver betyda att allt går bra. Tyvärr.

I de flesta fallen går det dock bra så försök att inte oroa dig. Lycka till!

• Billan n

Dallas....Men vad jag har förstått så är det ganska ovanligt att hjärtat bara slutar slå? iallafall enligt min gyn läkare....Beklagar verkligen, har själv fått missfall i vecka 12

• Hjärtat80

Billan n: Har hört och läst att efter att man sett levande foster i v7-8 är mf-risken väldigt liten. De flesta (var 5:e grav) får mf före v7 och många märker då inte ens att de varit gravida. När jag var hos barnmorskan sa hon oxå att i v10-12 är mf-risken lika liten som i v20..... Så försök att tänka pos, fast jag vet att det är svårt (jag är nu i v10 och har nog inte lugnat mig förens nu)
    Lycka till!!!!!

• Jaxon

Jag vill inte skrämma upp dig eller något för jag vet själv hur orolig man är, startade oxå flera trådar me samma fråga...

Jag såg min bebis i v 8 och 9 och det så fint ut. Läkaren sa att risken va minimal att det skulle bli missfall eller MA.

Trots detta så fick vi MA i v17 men bebis varit död sen v 14.

Jag kan i efterhand nu säga att man kanske inte skulle oroat sig så mycket, det är ju ändå inget man kan göra åt det.

Försök o njuta o bara för de hände mig så behöver de inte hända dig. O de e som sagt väldigt liten risk....

Massa kramar o lycka till o var glad över din bebis i magen!

~~*~~ Vääääntar ~~*~~
  • Mamma till två mirakel

Jag har läst att före vecka 8 är det 40% risk för MF och mellan vecka 8 & 12 är det 30% risk... och efter v.12 är det 2-3% risk för MF fram till v.26 därefter kallas det ju ej för MF...

Med bebis i magen v.16.....
Svar på tråden hur vanligt är det att hjärtat slutar slå?