• Anonym

inte folkbokförd

vi har precis flyttat, jag och min son på snart 3 år. han har alltidd bott hos mej, alltid vart skriven hos mej. jag får in alla "bidrag", barnbidrag, underhållsbidag och vårdbidrag. dagis gick att byta utan problem, men inte folkbokföringen. JAG VET ATT BÅDA VÅRDNADSHAVARNA MÅSTE SKRIVA UNDER! inte det jag ska undra över. vad händer nu? alla brev till honom? bostadsbidrag, underhåll? hur jag ska klara mej? vart är han skriven. känns som att han helt plötsligt blev en "flyktig".? någon mer som vart utsatt för samma sak? någon som vet alltså hur sånt här går till.
    pappan är ute ur bilden, inte rikigt någon som vet vart han håller hus..

• Svar på tråden inte folkbokförd
  • MammaHela

åhh hjälp jag kommer inte på ordet nu,

men samma ställe som  man lämnar in pappret på för att ändra adress, de kommer att göra en utredning om vart barnet kommer att bo bäst, hos dig eller hos sin pappa.

Eftersom pappan är ute ur bilden borde det inte bli några problem, kan ta lite tid bara,

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Anonym

okej. men hur blir det med brev? vart står han skriven nu? 3 år och utan adress låter inte realistiskt?

• Wren

kan det vara skatteverket? det är ju de som har hand om folkbokföringen har jag för mig

• MammaHela

Det vet jag faktist inte, det kan vara så att han får en sk kvarskrivning.
    Men detta vet jag väldigt lite om.

Hur de medlear dig vet jag inte heller, testa att ringa och höra med dem.

• Anonym

jo det är skatteberket, är därifrån jag fått papper om detta

• MammaHela
    Wren skrev 2008-07-11 18:02:07 följande:
    kan det vara skatteverket? det är ju de som har hand om folkbokföringen har jag för mig
    ja TACK!!

ordet bara försvann ur min hjärna *s*
  • Anonym

jo, får nog ringa på måndag och höra med dom. han kan inte stå kvar på den gamla adressen, då står han ju skriven hos okända människor?

• Anonym

Så snart skatteverket är klara med sin utredning så skrivs barnet hos dig på er adress. Men tyvärr kan det ju ta lite tid så kontakta skatteverket och se om det går att skynda på utredningen i och med att ni inte vet var pappan befinner sig. Kanske kan tingsrätten utse en god man åt den frånvarande pappan som kan skriva på åt honom?

• Anonym

Varför ansöker du inte om ensam vårdnad? Om nu pappan är totalt frånvarande borde det ju inte vara några problem att få det, och då slipper du sådana här problem i framtiden. Det gäller ju inte bara folkbokföringen, tänk om du tex vill resa utomlands med honom och måste fixa pass osv.

• eeisor

Man blir kvarskriven på den gamla adressen även fast det bor andra människor där. Helkonstigt, men så är det.

• Anonym

mitt ex vägrade skriva på när vi flytta, men barnens brev fortsatte komam till mig ändå och underhåll..
    men sist vi var hos familjerätten skrev han äntligen på.. vi var överens om allt för en gångs skull:)

• Mobj

ring skatteverket samt ordna med eftersändning för posten. Skatteverket kommer skriva över barnet men det tar lite tid då de måste söka fadern för underskrift.

Svar på tråden inte folkbokförd