Blev du klippt?
Jag blev klippt (snett uppåt i ena blygdläppen)med tvåan eftersom hennes hjärtljud gick ner alldeles på slutet och bm bedömde att hon inte skulle klara av fler krystvärkar. Dessutom höll jag på och spricka och det blir ju ett "snyggare" sår om de klipper än om man bara spricker hursomhelst. Jag var också lite orolig innan för att bli just klippt, men det kändes ingenting alls överhuvudtaget!
I den situationen så är man så himla fullproppad med endorfiner och adrenalin plus att man kanske har EDA eller bäckenbottenbedövning som också bedövar plus att de SJÄLVKLART sätter lokalbedövning innan de klipper...det gjorde dock ont, men i sammanhanget så är det marginellt eftersom man är i full färd med att pressa ut en bäbis!
Jag fick sy 3 invärtes stygn och ngr utvärtes efteråt. Fick mer bedövning då plus att jag andades lustgas hela tiden. Nu 3 mån efter så har allt läkt bra och jag är glad att jag blev klippt istället för att jag kanske skulle ha spruckit i mellangården och upp i ändtarmen...
I efterhand så var klippet nog det MINST hemska med hela förlossningen, fanns saker som var MKT värre (öppningsskedets värkar t ex).