TENS vid förlossning
Ni som har lite erfarenhet...
Vad hade ni för smärtlindring vid förlossningen? Jag funderar bl a på TENS, någon som har erfarenhet?
Har två veckor kvar, och börjar bli ordentligt nervös...
Ni som har lite erfarenhet...
Vad hade ni för smärtlindring vid förlossningen? Jag funderar bl a på TENS, någon som har erfarenhet?
Har två veckor kvar, och börjar bli ordentligt nervös...
TENS var jättebra tyckte jag. Både som smärtlindring och sysselsättning...fick lite annat att tänka på o rattar o vrida på Nej, allvarligt...en toppengrej enligt mig.
Jag är också intresserad av att veta mer. Petra: hade du nån annan smärtlindring också, eller funkar det med bara tens?
TENS är superbra!!!! Jag satte på dem när värkarna började komma och de tog av mig dem i förlossningssalen, då hade de hjälpt mig otroligt mycket! Jag kunde vara hemma tills värkarna kom med ca 3 miutera mellanrum och sen när jag kom till förlossningen var jag öppen 10 cm, det tackar jag jag TENS för!
Så låna en på mvc!!!! Och testkör den en gång innan hemma så du vet hur man sätter på sig dem och vad rattarna styr och så.
Kram hoppas allt går bra!
Helena och Hugo
Säger som helenasafir, TENS är kanon!!!!!!!!! Använde den under hela förlossningen. Det var så himla skönt att ha något man kunde styra över helt själv. Jag använde även lustgas men på slutet hyperventilerade jag nästan och då har man ju ingen större effekt av den. På slutet la dem en bäckenbottenbedövning. Den gjorde hemskt ont att få men den hjälpte faktiskt, särskilt som det blev sugklocka på slutet.
Jag använde bara TENS & tog inte av den förräns Max skulle upp på magen Blev lite avskräckt av lustgasen när jag fick Sofia för snart 4 år sen. Jag blev "skitfull" o slutade andas mellan varven...tyckte det var otäckt. Med TENS fick jag bra smärtlindring OCH var klar i knoppen. Tyckte oxå det var bra att kunna använda den redan hemma. Var öppen 7 cm när jag kom in och var inte ens påverkad av värkarna. Stor skillnad mot när vi skulle ha Sofia. Det är helt klart värt ett försök med TENS tycker jag
Jag använde TENS under värkarbetet hemma och tog av mig den när jag kunde få EDA och lustgas på förlossningen och jag ansåg att TENSen inte hjälpte mig mer..
Hade på mig TENS apparaten hela vägen till förlossningen och tog av mig den när de konstaterade att jag var tillräckligt öppen för att få EDA..
Det är ett rätt färskt minne för mig då min dotter bara är 3 dagar gammal..
Jag försökte använda TENS men upplevde det som obehagligt under själva värken...
Lustgasen tyckte jag var väldigt obehaglig precis som Petra beskriver.. Däremot tog jag EDA när jag var öppen 7 cm och det var helt underbart förutom att jag fick krystvärkar bara 20 minuter senare, så med facit i hand kan man ju konstatera att EDAn var för sen/överflödig...
För mig funkade inte TENS altså..
Jag födde helt utan smärtlindring. Det gör ont men inte så ont att man inte klarar av det. Idag är jag glad att jag födde helt naturligt för jag har inte missat nån av alla de olika känslorna man upplever när man föder barn.
Min kompis provade TENS och hon tyckte att den var värdelös. För henne funkade lustgasen bättre.
Super bra!!
Min första födde jag utan bedövning som 18 åring, gillar inte sprutor. Kräktes av lust gasen (kom på efter att det va 200g choklad kakans fel )
Dom andra 2 har jag använt TENS o lustgas har funkat toppen, man kan ju själv eller låta sambon sköta TENSEn o vrida upp till den "grad" man vill ha den!!
Jag använde TENS under värkarbetet hemma och under hela förlossningen, den gjorde väl egentligen igen nytta på slutet men det känndes bra att känna pirrandet ändå. Jag var öppen åtta cm och hade värkar med 2 minuters mellanrum när jag kom in till BB utan att ha haft särskilt ont och det tror jag berodde på TENS. Jag hade tänkt att använda lustgas oxå men det blev aldrig av, för när jag väl ville komplettera TENS-en så tyckte barnmorskan att jag för sent i värkarbetet för att ha någon nytta av lustgasen. Hon sa att det tog tid att få in andningen så att man fick någon nytta av den.. Jag tycket TENS var kanon och ska absolut ha det igen. Jag vill undvika alla sprutor, spec EDA, eftersom det kan försvåra värkarbetet och påverka barnet. Om jag måste snittas vill jag dock ha EDA så att jag är vaken.
Jag fick TENS. Och på mig hjälpte det inget vidare. Kanske fick jag den för sent. Men innan värkarna blir för starka är det säkert bättre.
Tyckte inte att den hjälpte ett dugg..Hade den hemma under värkarna, under förlossingen brydde jag inte om att ens sätta på den för jag tyckte inte att det hjälpte mig. Tacka vet jag lustgasen och EDA!
Hej jag tänkte fråga vad Tens är för nån bedövning ?? Tack
Nån av er som använt tens som satt den på annat ställe än på ryggen? Det står ju i bruksanvisningen att den inte får sättas på magen, men det finns bilder där elektroderna sitter på höfter och i ljumskar. Är ändå lite rädd att det ska bli för nära magen, men har man som typ mensvärk borde det väl vara bra?
Tyckte inte att den hjälpte... . Inte lustgasen heller för den delen. Bara epiduralen funkade för mig och det var ju tur att nåt bet
.
Gammal tråd som jag hittade när jag sökte....Ska få barn strax och min kompis tipsade om Tens....Trur hon hade OMRON och var nöjd? Vilken ska man välja? Funkar det bra för alla?