• Anonym

Bonusbarn vs styvbarn

Kärt barn har många namn eller?

För min del så fick jag två bonusbarn på köpet när jag gifte mig med min man för snart sju år sedan. Barnen var då 5 och 7 år gamla och dom älskade mig över allt annat. De veckor dom bodde hos oss kom de med ett stort leende.

Varje vecka som de var här hittade vi på en massa roliga saker. Tyvärr orkade inte deras pappa med i vårt tempo, men vi klarade oss alldeles utmärkt utan honom.

Jag vet inte riktigt när allt började förändras. Kanske var det efter något år. Men det kom bara smygande över oss.

Barnens leende försvann när de kom till oss och ganska snart förstod jag att det berodde på deras mamma. Hon visade klart att hon inte gillade att jag och barnen gjorde roliga saker tillsammans. Varje gång de kom från oss så blev det utfrågning och barnen lärde sig snart att det bästa var att säga att dom hade haft tråkigt.

I dag är allting annorlunda. Jag ser dem inte längre som någon bonus utan har börjat kalla dem för mina styvbarn.

Processen har varit lång och många gånger har jag verkligen försökt att styra alltsammans åt ett annat håll, men jag har inte orkat vara ensam mot alla andra.

Numera kommer barnen till oss fredag till måndag varannan vecka och de säger inte ens hej när de kommer. Under helgen pratar de inte med mig över huvud taget och det har nu gått så långt att jag inte orkar reagera längre.

I början bad jag deras pappa om hjälp att få allt på rätt köl igen, men han orkade inte stå upp mot sitt ex... och så blev det som det blev.

Numera jobbar jag de helger som barnen är här och min dotter är hos sin pappa. Detta helt och hållet för att jag inte klarar av den situation som har blivit här hemma. Vi är två "läger" när styvbarnen är här. Eller rent av tre? Jag och min dotter, barnen, deras pappa. Och vi "blandar" oss inte alls med varandra.

Hur sjukt som helst, men jag klarar inte av att rätta till alltsammans på egen hand så därför låter jag bli. Försöker koncentrera mig på de dagar som styvbarnen inte är här.

På något sätt känns det som om jag har blivit den elaka styvmodern och det är klart att det kan uppfattas så. Men de som känner mig vet hur mycket jag har kämpat för dessa barnen och att vi ska kunna vara en familj, men jag kan inte flytta berg ensam.

• Svar på tråden Bonusbarn vs styvbarn
  • Maskot

Vad tråkigt att läsa om er situation där alla har blivit förlorare!

Förstår att du är ledsen i hjärtat eftersom du ville så mycket i början! Kan du och din man prata om det här? Kan han prata bra med sina barn?

• Anonym (treo)

Låter jobbigt... för ALLA!

Kram

• Anonym

Ingen kan prata med någon längre. Alltsammans styrs av biomamman.
    Min man är rädd att förlora kontakten helt och hållet med barnen om han säger emot henne. Och jag är övertygad om att hon inte skulle dra sig för det

• lallis

ush vad tråkigt! jag kan tyvärr inte ge dig npgra råd eftersom det låter som du gjort allt du kan! du har släppt in barnen i ditt liv och inte bara det utan verkligen tafit dig tid för att finnas för dom.

Jag hoppas att allt ordnar sig för dig, för den situationen tär jhu på er alla säkert..

många lyckokramar till dig...

• Anonym (miss x)

Vilken jobbig situation ni hamnat i...hoppas det lugnar sej och att ni så småningom får en mer harmonisk tillvaro tillsammans allihop! är själv både bio och bonus mamma med allt vad det innebär. Många styrkekramar till dej och er familj

• Anonym (**jag**)

Tyvärr så känner jag igen situationen allt för väl. det har/är varit likadant här.
    Första åren var helt underbara och jag trivdes med mitt liv som "bonusmamma". Barnet var glad när h*n kom hit, vi hade jättekul ihop, och ofta kunde h*n ringa bara för att prata med mig.
    Men nu sista 1 1/2 året har varit hemska. H*n gjorde på samma sätt, slutade prata med mig, säger inte ens hej när h*n kommer. Sitter vi vid bordet och äter och barnet och pappan och pratar om något och jag försöker säga nått bara tittar h*n på mig som om jag vore knäpp.

Vi har ingen relation längre och det är faktist inte mitt fel, Jag tror som i ditt fall att mamman har pratat allt för illa om mig, för jag kan ibland få vissa kommentarer inte de snällaste.

Ibland önskar jag att det är bara ålder men jag tror inte det.

Men vi kan inte så mycket göra, vi är ju trots allt bara "bonusmammor" med massa skyldigheter och inga rättigheter.

jag tycker synd om dig där det har gått så långt att du inte ens kan vara hemma. För det är ju även erat hem. Och jag hoppas innerligt att det löser sig för Er, för inget förhållande mår bra av detta. Det märker jag här. pappan tror ibland att jag vill stöta bort barnet från vårt liv bara för att jag tappat lusten.. Men han förstår inte............

• Anonym (styvmoder)

Jag känner precis som du. Sambon har en dotter sedan innan. I början var allt som du har det nu. Sedan blev det bättre ett tag och det var roligt att göra saker med henne. Men när hennes mamma upptäckte att vi hade kul tillsammans med "hennes dotter" så vart allting sämre igen. Som det är nu så känner jag att jag mår dåligt de helger sambons dotter är hos oss. Detta pga att hennes mamma inte kan låta oss vara ifred. Hon ringer nästan hela tiden, samt ska gärna komma förbi och visa dottern vad hon köpt på stan (som att inte det kan vänta i 2 dagar). Fast i det här fallet har jag faktiskt sambon på min sida. Han stöttar och vet att jag tycker att det är jobbigt. Avstyr det han hinner med, men för det mesta ringer ex:et på dotterns mobil, så vi har ingen aning om att hon kommer överhuvudtaget.

• Anonym (jag med)

Här är det ungefär lika.Har ett bonus barn sen 11 år tillbax.Hon är 15år.
    Från början var det som för dig,vi hittade på massa roliga saker.(Hon,jag & våra gemensama barn).Hade henne här extra tid bara för hon trivdes så bra.Men för ca 3 år sedan började allt förändras.Hon blev sur,svarade nästan inte när man pratade med henne.Sen började hon baktala mig till sin mamma.....som i sin tur skälde på hennes pappa.Han sa inte mycket i mot,tror också han är rädd att förlora all kontakt med henne.
    Det har gått så långt att jag har ont i magen flera dagar innan hon kommer.Vi (jag & min man) har kommit överens om att hon bara får komma när hennes pappa är hemma,så han ser vad som värkligen säjs (i fall hon ljuger i hopp en historia sen).Hennes pappa jobbar skift.
    Jag vet inte om det är biomamman som ligger bakom detta.....men jag tror det.

Svar på tråden Bonusbarn vs styvbarn