• Anonym

Barnets folkbokföring - oense

Jag separerade från barnets pappa för drygt 2 år sen.
    Barnet fick stå kvar på pappans adress, eftersom han vägrade att flytta den till mig.

Barnet går på dagis i samma område som pappan (och även hans nya sambo+son) bor.

Jag och min nya sambo bor ca 2-3 km från dagiset.

Barnet bor varannan vecka hos vardera förälder.

Nu ska pappan och hans nya flytta, inom samma område.
    Och nu till min fråga:

Jag vill att folkbokföringen ändras till mig, eftersom jag anser mig mer "ansvarsfull" med hennes post och dyl.
    Dessutom väntar jag barn och vill ha båda barnen skrivna hos mig.

Om det då blir tvist om folkbokföringen, vad händer då?

• Svar på tråden Barnets folkbokföring - oense
  • Anonym (Varför)

Varför är det så viktigt just nu att barnet är skrivet hos dig, har du insett att det är till fördel för dig att ha barnet skrivet hos dig. Med tanke på alla bidrag som du kan få om barnet är skrivet hos dig som du går misste om barnet står skriven hos pappan?

• Anonym (Varför)

Varför är det så viktigt just nu att barnet är skrivet hos dig, har du insett att det är till fördel för dig att ha barnet skrivet hos dig. Med tanke på alla bidrag som du kan få om barnet är skrivet hos dig som du går misste om barnet står skriven hos pappan?

• Anonym

Om ni är oense så gör skatteverket en utredning och bestämmer var barnet ska vara folkbokfört.

De tittar då bl a på vem av er som bor närmast dagis. Kommer pappan fortfarande att bo närmast dagis även efter flytten?

• Anonym

han kommer bo närmast dagis, men varför skulle det var så tokviktigt?
    Det finns väl viktigare saker som spelar roll.
    Det tar minst lika lång tid för mig att ta bilen till dagis, som det gör för honom att GÅ till dagiset.

• Anonym

Om ett barn bor växelvis och båda föräldrarna har flyttat från ursprungsbostaden brukar skatteverket utgå från den adress som ligger närmast dagis eller skola när de väljer var barnet ska folkbokföras.

• Anonym

Men vad har du för skäl som är så "tokviktiga" att barnet ska vara skrivet hos dig? Att du vill ha båda dina barn på samma adress kan väl inte vara skäl nog eller att du är mer ansvarfull med posten.
    Jag tror du har svårt att få igenom en flytt av barnet på de grunderna.

Eller har det med flerbarnstillägget att göra? Att om du har båda barnen skrivna hos dig får du mer pengar?

• Anonym (Varför)

Det har nog ingen större betydelse vart barnet är skrivet för hennes del. Det enda som kan ha betydelse är Vem av föräldrarna som kan få barnbidrag, bostadsbidrag och ett ev. underhållsbidrag och andra bidrag som endast går att få om barnet är skrivet hos sig.

• Anonym

Anonym (Varför) skrev 2008-07-12 19:33:36 följande:

Det har nog ingen större betydelse vart barnet är skrivet för hennes del. Det enda som kan ha betydelse är Vem av föräldrarna som kan få barnbidrag, bostadsbidrag och ett ev. underhållsbidrag och andra bidrag som endast går att få om barnet är skrivet hos sig.
    Nja, vid växelvis boende kan båda föräldrarna ansöka om underhållsstöd från FK, det är ett behovsprövat underhåll som staten står för.

Och barnbidraget ska alltid betalas ut till mamman vid växelvis boende om inte hon går med på att dela det.

Bostadsbidrag kan båda föräldrarna ansöka om vid växelvis boende, dock får den som har barnet folkbokfört hos sig lite högre grundbidrag.

Så jag tror inte att det endast skulle bero på bidrag.
  • Anonym (Varför)

Underhållsstöd
    Om den av er som inte bor med barnet inte betalar underhållsbidrag eller betalar ett underhåll som är lägre än 1 273 kronor per månad kan Försäkringskassan betala ut underhållsstöd till den andra föräldern som bor med barnet. Den föräldern måste också vara folkbokförd med barnet och vara vårdnadshavare.

Bostadsbidraget består av bidrag för bostadskostnader, ett särskilt bidrag för de barn som bor hemma och ett umgängesbidrag för de barn som hemma ibland.

Det särskilda bidraget för barn som bor hemma, kan du få om du har den rättsliga vårdnaden om barnet. Vid gemensam vårdnad kan du få det särskilda bidraget om barnet är folkbokfört hos dig.

Jag tycker att detta talar för sig självt... Varför man vill att barnet ska vara skrivet hos sig...

• Anonym (Varför)
    Anonym skrev 2008-07-13 10:35:05 följande:
    Anonym (Varför) skrev 2008-07-12 19:33:36 följande:
    Nja, vid växelvis boende kan båda föräldrarna ansöka om underhållsstöd från FK, det är ett behovsprövat underhåll som staten står för.Och barnbidraget ska alltid betalas ut till mamman vid växelvis boende om inte hon går med på att dela det.Bostadsbidrag kan båda föräldrarna ansöka om vid växelvis boende, dock får den som har barnet folkbokfört hos sig lite högre grundbidrag.Så jag tror inte att det endast skulle bero på bidrag.
    Ta reda på vad som gäller innan du yttrar dig...
Svar på tråden Barnets folkbokföring - oense