• Anonym

Barnets folkbokföring - oense

Jag separerade från barnets pappa för drygt 2 år sen.
    Barnet fick stå kvar på pappans adress, eftersom han vägrade att flytta den till mig.

Barnet går på dagis i samma område som pappan (och även hans nya sambo+son) bor.

Jag och min nya sambo bor ca 2-3 km från dagiset.

Barnet bor varannan vecka hos vardera förälder.

Nu ska pappan och hans nya flytta, inom samma område.
    Och nu till min fråga:

Jag vill att folkbokföringen ändras till mig, eftersom jag anser mig mer "ansvarsfull" med hennes post och dyl.
    Dessutom väntar jag barn och vill ha båda barnen skrivna hos mig.

Om det då blir tvist om folkbokföringen, vad händer då?

• Svar på tråden Barnets folkbokföring - oense
  • Anonym

Anonym (Varför) skrev 2008-07-13 21:59:46 följande:

Ta reda på vad som gäller innan du yttrar dig...
    Detsamma!

Barnet bor ju vv och därmed kan båda föräldrarna vid låg inkomst ansöka om det behovsprövade underhållsstödet som staten står för.
    www.forsakringskassan.se/fakta/underhallsstod_vaxelvis/

Man får alltså inte vanligt underhåll när barnet bor vv.

Och precis som du själv citerar ur FK:s regler så kan båda föräldrarna ansöka om bostadsbidrag för barn som bor vv - dock får den som har barnet ett något lägre bostadsbidrag. Men hur vet du överhuvudtaget att ts är berättigad till något bostadsbidrag?

Barnbidraget får fortfarande mamman behålla hela om hon vill vid VV-boende.

Varför utgår du från att ts är ute efter pengar när hon själv skriver att det handlar om att hon anser sig vara bättre lämpad när det gäller viktig post rörande barnet?
  • Anonym (Varför)

Kan inte förstå varför det är så viktigt för TS att veta först när det är dags för tandläkare, skolbesök el. dyl. det som kommer med posten. Det måste finnas en andledning... det har ju gått bra hittils att pappan fått posten och nu helt plötsligt är det superviktigt att barnet ska bli skrivet hos mamman. Varför????

• Anonym

Anonym (Varför) skrev 2008-07-13 22:31:51 följande:

Kan inte förstå varför det är så viktigt för TS att veta först när det är dags för tandläkare, skolbesök el. dyl. det som kommer med posten. Det måste finnas en andledning... det har ju gått bra hittils att pappan fått posten och nu helt plötsligt är det superviktigt att barnet ska bli skrivet hos mamman. Varför????
    Men det har väl ändå inte du med att göra varför hon vill ha det så eller hur??
  • Anonym

Anonym (Varför) skrev 2008-07-13 22:31:51 följande:

Hur vet du att det har funkat så bra hittills? TS skriver ju att hon anser sig vara mer ansvarsfull när det gäller viktig post, vilket jag tolkar som att det inte har fungerat så bra tidigare.

Men du tror alltså att den enda anledningen skulle vara det högre bostadsbidrag som man kan få när barnet är folkbokfört hos dig?

Det rör sig om några hundralappar isåfall.
  • Anonym

Den enda skillnaden pengamässigt när det gäller vem av föräldrarna som har barnet folkbokfört hos sig vid växelvis boende är det särskilda bidraget för bostadsbidrag som inte ens alla får eftersom det är behovsprovat.

Bostadsbidrag till barnfamiljer är uppdelat i två delar. En del som enbart är inkomstprövat och det kan alltså båda föräldrarna få vid vv-boende.

Men det särskilda bidraget kan bara den som har barnet folkbokfört hos sig få (under förutsättning att man överhuvudtaget är berättigad till bostadsbidrag förstås).

Det särskilda bidragets storlek är 650 kr större för den som har folkbokföringen om man bara har ett barn.

Och har man dels ett barn folkbokfört hos sig och ett barn som inte är folkbokfört hos sig så ligger skillnaden endast på 75 kr mot om man hade haft båda barnen folkbokförda hos sig. Tror du på allvar att ts vill tjafsa om folkbokföringen för 75 kr/månad?

• Anonym (Varför)

Mammor kan gå över lik för att kunna få ut så mycket som möjligt. Och vad säger att hon inte i en förlägning tänker se till att barnet bor mer hos henne och vips så blir pappan tvingad att betala underhåll. Och då är det ju bra om barnet redan står skrivet hos henne så har hon det i ryggen också om det skulle bli en vårdnadstvist.

• Anonym

Anonym (Varför) skrev 2008-07-13 22:49:21 följande:

Mammor kan gå över lik för att kunna få ut så mycket som möjligt. Och vad säger att hon inte i en förlägning tänker se till att barnet bor mer hos henne och vips så blir pappan tvingad att betala underhåll. Och då är det ju bra om barnet redan står skrivet hos henne så har hon det i ryggen också om det skulle bli en vårdnadstvist.
    Du verkar ha dåliga erfarenheter. Det är tråkigt men försök att inte blanda ihop det du har upplevt med hur andra har det. Tillskriv inte folk saker som du inte har en aning om.
  • Anonym

Allt handlar inte om pengar! Även om man har ett barn boendes på heltid och får underhåll så innebär inte det att det blir billigare än när barnet bodde vv.

Även om de flesta vill ha så mycket tid som möjligt med sitt barn så finns det faktiskt föräldrar, även mammor, som uppmuntrar växelvis boende för barnets skull och som vill att barnet ska få umgås lika mycket med båda sina föräldrar.

Ts har inte skrivit någonstans att hon är ute efter mer pengar eller att hon har för avsikt att få pappan att betala underhåll eller starta en vårdnadstvist.

Läs vad ts skriver och läs inte in en massa mellan raderna som inte står där.
  • Majora

japp jag har sett dom på nära håll, de mammorna existerar i hög grad.... och varför skulle det plötsligt vara viktigare att just mamman har alla sina barn skrivna hos sig än att pappan har alla sina barn skrivna hos sig?
  • Anonym (Varför)
    Majora skrev 2008-07-13 23:14:39 följande:
    japp jag har sett dom på nära håll, de mammorna existerar i hög grad.... och varför skulle det plötsligt vara viktigare att just mamman har alla sina barn skrivna hos sig än att pappan har alla sina barn skrivna hos sig?
    Tack. Det är just det jag menar. Pappan är alltid "sämre" och mamman är alltid "bäst" för sitt barn, jag gillar inte detta självklara val av föräldrar och att mamman alltid ska se sig själv som bäst för barnet.
  • Mrs Moneybags

Det har dragits en hel del snabba slutsatser i den här tråden utan att TS ens har antytt att det skulle handla om pengar.
    Vi kanske ska vänta tills TS är tillbaka innan vi bestämmer oss för att det handlar om ett extra bostadsbidrag på 75 kr.

• Anonym (dagis)

Vet inte hur det är i hela landet, men i min kommun så är dagisplatsen styrd av var man är folkbokförd. Min son är skriven hos sin pappa för att kunna gå kvar på det dagis han alltid har varit på. Skulle han skrivas hos mig måste han byta dagis...
    Så varför man ska rycka upp ett barn från en trygghet (som dagis faktiskt är, det är ju den enda fasta punkten för "vv-barn"!!) fattar jag inte riktigt... Men som sagt, det kanske inte funkar likadant i hela avlånga landet...

• Anonym

gud vilket tjatfs....jag är inte ute efter nåt bostadsbidrag eller dyl., för det kommer jag ALDRIG att få eftersom både jag och min sambo tjänar för mycket. Jag fick inte ens det när jag bodde ensamstående. Så detta har INGET med pengar att göra.

Jag vill ha mer koll på barnets post osv, eftersom det inte har funkat så bra med det tidigare,då man måste DRA ur pappan om det verkligen kommit något viktigt. Jag får heller aldrig se vad för papper som hon får, ¨så den dagen när hon ska bli placerad på skola kommer jag inte få ta del av den skriftliga informationen.
    Pappan har även stora problem med att träffa mig och godtar enbart sms-kontakt.

• Anonym

Så jag vill alltså va den som har kontroll över saker, och ber pappan om information så får han det direkt. Det funkar mer från min sida > till honom, än från hans sida > till mig.

Svar på tråden Barnets folkbokföring - oense