• Bevabus

Hjälp mig att få ner pencillinen!!!!

Hur ska jag göra??
    Går på pencillin nu...dom där tabletterna är så löjligt stora!! Ibland går det att få ner dom genom att svälja med juice, men ibland inte, och jag MÅSTE ju få ner det på nåt sätt!
    3 gr per dag ska det tas och jag får verkligen inte ner den nu..har redan haft död på 3 tabletter som ligger i soptunnan nu, som jag inte har fått ner.
    Har prövat att ha sönder den också och sen ta bit för bit, men då smakar det ju så FRUKTANSVÄRT ÄCKLIGT så då är jag såhääär nära på att spy

Nån som har ett bra tips??

• Svar på tråden Hjälp mig att få ner pencillinen!!!!
  • FH Mamma

krossa och blanda i sylt eller bara dela och ta med en sked sylt?

• FH Mamma

1/2 tablett om man får dela och sedan en chokladbit.. de är äckliga men choklad tar snabbt bort smaken tycker jag.

• Merveilleux

Testa att ta med filmjölk (vissa får man inte ta med filmjölk).
    Fruktkräm kanske?
    Alternativet är ju annars att kontakta läkaren och be om ett annat penicillin med mindre tabletter.

My home is where my rump rests.
  • Bevabus

Har prövat med filmöjlk, gick inte så bra

Har ringt tandläkaren en gång och då fick jag bara fler såna här stora :S

Merveilleux skrev 2008-07-12 16:05:22 följande:
    Testa att ta med filmjölk (vissa får man inte ta med filmjölk). Fruktkräm kanske? Alternativet är ju annars att kontakta läkaren och be om ett annat penicillin med mindre tabletter.
  • Bevabus

Det bästa jag har kommit på hittills är juice, men sen tar det ju bara stopp när man ska svälja hatar den här jäkla skiten...

• Merveilleux

Krossa tabletterna och blanda ner i äppelmos, fruktkräm, sylt, fil, chokladpudding eller nåt liknande.
    Du får prova dig fram.

My home is where my rump rests.
  • Eisa

jag delar alltid även om det smakar päck

• Bevabus

Det är ju bara det att, när man krossar tabletten så kommer det fram en fullkomligt vidrig smak som är så hemsk så...ja det går knappt att beskriva vet inte om du känt den smaken nån gång, men det är verkligen så man spyr...

Merveilleux skrev 2008-07-12 16:08:40 följande:
    Krossa tabletterna och blanda ner i äppelmos, fruktkräm, sylt, fil, chokladpudding eller nåt liknande. Du får prova dig fram.
  • FH Mamma
    Bevabus skrev 2008-07-12 16:06:58 följande:
    Har prövat med filmöjlk, gick inte så bra Har ringt tandläkaren en gång och då fick jag bara fler såna här stora :S
    pencillin finns flytande med fruktsmak vet dock inte om det bara finns för barn. Annars är antibiotika tabletter mindre men pencillin är nog rätt lika i storlek alla sorter.
  • Bevabus

Aa jag frågade dom om det fanns flytande, men det var enabrt för barn Nu får dom ta o smaksätta den vuxna medicinen också! Blir galen på de här äckliga sakerna.
    Och det här är ju ett speciellt recept enbart för mig för att förhindra en inflammation som är i startgroparna så jag vet inte om dom kan ändra min behandling på nåt sätt :S
    FH Mamma skrev 2008-07-12 16:09:59 följande:

pencillin finns flytande med fruktsmak vet dock inte om det bara finns för barn. Annars är antibiotika tabletter mindre men pencillin är nog rätt lika i storlek alla sorter.
  • Bevabus

Vad sväljer du med då?

Eisa skrev 2008-07-12 16:08:59 följande:
    jag delar alltid även om det smakar päck
  • FH Mamma
    Bevabus skrev 2008-07-12 16:11:39 följande:
    Aa jag frågade dom om det fanns flytande, men det var enabrt för barn Nu får dom ta o smaksätta den vuxna medicinen också! Blir galen på de här äckliga sakerna.Och det här är ju ett speciellt recept enbart för mig för att förhindra en inflammation som är i startgroparna så jag vet inte om dom kan ändra min behandling på nåt sätt :SFH Mamma skrev 2008-07-12 16:09:59 följande:
    Antibiotika är bredspektra och pencillin är mer för vissa bakterier om jag minns rätt så pencillin vad tandinfektioner brukar vara vanligast.

Jag tycker de borde göra pencillin till kapslar för kapslar är smaklösa.

Tyvärr är det nog bara att stå ut och ta det med sylt, yoghurt och sen tex choklad efteråt.
  • Bevabus

Aa, egentligen så klarar jag ju av att stå ut, det är bara det att det är så svårt att svälja, men det finns ju inget att göra åt tyvärr såvida det inte finns mindre tabletter
    FH Mamma skrev 2008-07-12 16:14:38 följande:

Antibiotika är bredspektra och pencillin är mer för vissa bakterier om jag minns rätt så pencillin vad tandinfektioner brukar vara vanligast.Jag tycker de borde göra pencillin till kapslar för kapslar är smaklösa.Tyvärr är det nog bara att stå ut och ta det med sylt, yoghurt och sen tex choklad efteråt.
  • skånetös78

Drick först lite vatten så att det blir "halt" i munnen, lägg sen tabletten långt bak på tungan, så långt du kan utan att få "kräkkänslor" sen in med vatten i munnen och svälj! Det brukar funka för mig, tabletten åker ner jättefort i och med att den ligger så långt bak från början!

**Blivande Fru Nordström**
  • Bevabus

Jo men det är ju så jag gör...bara det att tabletten är så stor att det sätter stopp. Ibland får jag ner den men nu är det en sån där dag då det verkligen inte funkar

skånetös78 skrev 2008-07-12 16:33:12 följande:
    Drick först lite vatten så att det blir "halt" i munnen, lägg sen tabletten långt bak på tungan, så långt du kan utan att få "kräkkänslor" sen in med vatten i munnen och svälj! Det brukar funka för mig, tabletten åker ner jättefort i och med att den ligger så långt bak från början!
  • FH Mamma

dela eller krossa med sylt tror jag är bäst

• Bevabus

Tack för tipset, ska pröva :)
    FH Mamma skrev 2008-07-12 17:22:26 följande:

dela eller krossa med sylt tror jag är bäst
  • Spartacus

dela dom enbart i 2 delar så smakar det inte lika fruktansvärt och jag trycker ner dom i en sked mosad banan!

• Bevabus

tack för tipset! jag tänker bara, om man delar dom i två bitar, river dom inte i halsen då? kanterna tänker jag...

Spartacus skrev 2008-07-12 17:47:39 följande:
    dela dom enbart i 2 delar så smakar det inte lika fruktansvärt och jag trycker ner dom i en sked mosad banan!
Svar på tråden Hjälp mig att få ner pencillinen!!!!