Inlägg från: Cerdrica |Visa alla inlägg
  • Cerdrica

När "glömmer" barnet sitt modersmål?

Efter tre månader kunde vår son (då tre år och tre månader)inte längre förstå mandarin. Han hade ett fullt utvecklat språk på treårsnivå när vi fick honom och talade obehindrat med guiden i Kina så nog kan det stämma som du säger. När jag talar om för honom att såhär säger man jag är hungrig på kinesiska, eller jag behöver kissa så skrattar han bara och tror att jag tramsar.

Han kan känna igen mandarin, han säger att de pratar som i Kina,förstår inget men tycker om att lyssna på det så att säga. Ibland, andra gånger är han helt ointresserad.

Jag har för övrigt en kollega som adopterades vid tre års ålder. Hon kommer inte ihåg något alls från sin tid på barnhemmet säger hon vilket fascinerade mig och gör mig samtidigt lite ledsen. Vår pojke har ju berättat en del om barnhemmet och pekat ut saker på foton, kommer han inte minnas detta i framtiden (troligen inte då han glömt namnen på de flesta av barnen på barnhemmet nu)?
    Min kollega sa då en gång att hon har inga klara minnen, inga bilder men att ibland, när hon hör ett ljud eller känner en doft kommer det liksom små fragment och glimtar av minnen. Kanske kommer det vara så med våra barn också. Kanske vår son inte förstår den mandarin han hör men om ett visst ord sägs kanske han minns ordet, utan att veta vad det betyder?
    Jag önskar jag visste när han slutade drömma på mandarin.

Svar på tråden När "glömmer" barnet sitt modersmål?