• skåneflicka

hjälp! getingbo

Har haft en barnvagn som vi inte använder stående utanför förrådet med en presenning över. Nu upptäcker jag att presenningen har lossnat på ena sidan och getingar byggt bo i vagnen. Under ryggstödet så jag har inte lyckats se hur stort det är än... Hur ska jag ta bort det utan att bli ihjälstucken själv. Vattenspruta eller hårspray - funkar det?
    Hjälp!

• Svar på tråden hjälp! getingbo
  • Mc66
    Krabbolina skrev 2008-07-13 21:22:34 följande:
    en död fläck överlever man!Blev getingarna galna när ni höll på? Tog ni det på sommaren eller hösten?
    ett tips är ju att ha allt redo, och nästa tips är att ha rensad flyktväg om det skulle behövas så det inte blir hinderbana över krattan och vattenslangen eller vad som kan tänkas vara i vägen.
    Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  • Krabbolina
    Mc66 skrev 2008-07-13 21:27:58 följande:
    ett tips är ju att ha allt redo, och nästa tips är att ha rensad flyktväg om det skulle behövas så det inte blir hinderbana över krattan och vattenslangen eller vad som kan tänkas vara i vägen.
    haha, ja, jag kan se min gubbe springa med en svärm getingar efter sig och snubbla över skottkärran och trassla in sej i tvättvindan.
  • Mc66
    Krabbolina skrev 2008-07-13 21:29:26 följande:
    grovsalt är det samma sak som tösalt?
    tösalt känner jag inte till, men salt som salt skulle jag nog vilja säga, även om jag tror att det var det kokande vattnet som tog död på våra getingar
    Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  • Krabbolina

tösalt är sånt salt man slänger på isig trädgårdsgång/trappa när det är vinter!

• Mc66
    Krabbolina skrev 2008-07-13 21:39:41 följande:
    tösalt är sånt salt man slänger på isig trädgårdsgång/trappa när det är vinter!
    Testa, det kan ju inte annat än inte fungera antar jag.
  • Sway307

Nu kan ju inte jag så mycket om just jordgetingarna. Men om ett bo endast har ett hål. OCh som du säger att det sitter i barnvagnen, har dem då byggt boet i madrassen elle vad? är det inte ett klassikt, "boll" av typ papper? Om det är som ett vanlig getingbo så är ett effektift sätt att köra dammsugaren.  sprayar boet med radar och sedan suger man in det i dammsugaren sprayar lite radar i insuget och väntar i några dagar innan man tar ut påsen.

• skåneflicka

Lyckades dra ut barnvagnen på grästmattan och fälla upp den. Lite svårt att se nu i mörkret men det ser ut som om hela vagnen är invaderad. Förstår inte hur det kan gått så snabbt... Beslöt oss för att avvakta till i morgon och se hur getingarna reagerat på flytten. det blir ingen lek ute för vår dotter imorgon i alla fall...

• Sway307

låter som att den skulle ha täckts över med lufttätt tex. en stoor sopsäck, sedan ställa in en "radar-bomb"  Det är en spray som sprayar ut sig själv nör man aktiverar den. Sedan dra åt säcken och vänta några dagar pch göra samma sak igen, dem borde bergis vara död efter det.

• RiaRa

Vad bra, var det stort?

Jag duger, precis som jag är!
Svar på tråden hjälp! getingbo