• Wavva

Häck eller staket?

Måste gränsa av vårat hus och då är frågan...häck eller staket?
    Thuja, Liguster eller Måbär?
    Blir det staket blir det troligtvis liggande smala bräder. Har stor tomt som ska avgränsas så det blir ju svindyrt vad man än väljer. Nackdelen är att vi vill ju hindra sonen att springa ut på gatan så då kanske det måste bli Gunnebostängsel till ev häcken kommit upp. :-P

• Svar på tråden Häck eller staket?
  • Carisma95

Vi har satt avenbok.
    Men nu under några "torkor" så har (i alla fall jag) ångrat mig lite, då all ledig tid har gått åt till att vattna...
    Sen är ju inte staket underhållsfritt heller (beroende på vilket du skaffar). Men ofta innebär det ju regelbunden tvättning, målning osv.

Helst hade jag velat ha en stenmur, men där kan vi prata om dyr anläggning! (Dock underhållsfritt). Gäller bara att övertala sambon..

Om du väljer häck (av de du nämnde ovan) skulle jag själv ta liguster. Tålig och vintergrön. Thuja är jag inte förtjust i då det är barrträd (utan barr, jag vet) Måbär är också ok, men föredrar ändå ligusterna mörkgröna blad.

A stumble may prevent a fall....
  • VIXIE

Det finns 2 sorters liguster,den som är städsegrön heter Ligustrum vulgare var.italicum "Atrovirens",vintergrön och lite större blad än arten i övrigt. Varför inte ha både häck och liggande staket? Det kan bli lite fängelseaktigt i fall man ha en och samma häck kring en stor tomt.

Aronia
    Bok
    Avenbok
    Amerikanska Blåbär
    Bärhäggmispel

är några fler ex på häckväxter,
    Lycka till!Skrattande

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Carisma95
    VIXIE skrev 2008-07-13 11:22:08 följande:
    Det finns 2 sorters liguster,den som är städsegrön heter Ligustrum vulgare var.italicum "Atrovirens",vintergrön och lite större blad än arten i övrigt. Varför inte ha både häck och liggande staket? Det kan bli lite fängelseaktigt i fall man ha en och samma häck kring en stor tomt.AroniaBok AvenbokAmerikanska BlåbärBärhäggmispelär några fler ex på häckväxter,Lycka till!
    Kan man ha amerikanska blåbär som HÄCK?
    Coolt! Hur stora/höga kan de bli ?
  • Sway307

Släng upp ett stängsel,. Och plantera en häck på tillväxt på insidan stängslet. Så är ni säker på att er son inte kryper ut ur ev. hål som kan uppstå i en häck nertill med åren.

Jag själv tycker tuja är helt OK. Vi har själv funderat på att plantera Tuja. Man får en fyllig vintergrönhäck som täcker insikten bra, men inte barrar ner. Och om den väl släpper några "tussar" så är dem lätt att kratta upp!

• VIXIE

Carisma95 : Det finns massor av olika sorter av Am blåbär ,själv har jag bl a en sort som heter Darrow som ger jätegoda bär.De får dessutom jättefin höstfärg .De kan nog variera mellan 1-1.50 m men de flesta blir nog runt 1.20. Fast jag har sett gamla buskar hemma hos en kompis i Hyltebruk som säkert var över 2 m.

• Suck och suck

Beror på vad det är för buskar eller för staket.

Jag skulle gärna ha gärdsgård.
    Men annars gillar jag att ha lite blandat ostyriga buskar.

Jag avskyr sådär EXAKT samma häck hela vägen,
    iallafall om den är stenrak.

• Carisma95
    Suck och suck skrev 2008-07-13 22:59:10 följande:
    Beror på vad det är för buskar eller för staket.Jag skulle gärna ha gärdsgård. .
    Det vill jag också haft från början! Så fint.  Men sambon vägrade..
  • SVejsan

Ett avrådande vill jag komma med i alla fall. Undvik för allt i världen Amerikansk hagtorn (eller vilken annan hagtorn som helst), vi köpte hus med det redan planterat och uppväxt. Hur många gånger har vi med infekterade underarmer (vid häckklippning) eller med sådan tagg i foten förbannat den förste husägaren för valet... växt för maschosisten....

• VIXIE

SVejsan:
    Ha!ha! Vi hade också hagtornshäck ,ca 1.70 hög.Pajjade 2 skottkärredäck,punka på dottern cykel och taggar i sandalerna.(Den var ca 40 år gammal och planterad av en polis!!!Skrattande)Den åkte väck fortare än kvickt,vi satte pilstaket i stället.Finns bild i mitt galleri förresten.Gick fort att sätta upp och var ett billigt alternativ.

Svar på tråden Häck eller staket?