• Nennis

Microlax funkar inte, vad gör man då?!

Min dotter som är 3,5 år vill inte bajsa utan står bara med benen i kors och "kniper" och då kommer det "bajssmet" i trosorna. Detta har pågått sedan i höstas, det började med att hon var superhård i magen o det gjorde ont när hon bajsade. Sedan dess har det gått bra ibland (då har hon bajsat i pottan, toan eller bett om en blöja) men oftast jättedåligt (då vill hon inte bajsa alls utan bara kniper). BVC har bara sagt att detta är jättevanligt o att hon ska dricka mkt vatten o äta fibrer.

Senaste 10 dagarna har det varit så att hon knipit och ibland bajsat på sig när det absolut inte gått att hålla sig. Då blir hon jätteledsen så klart. Det har även hänt att hon bajsat på sig på nätterna, ofta ser jag också att det så att säga är bajs i ändtarmsmynningen men hon "släpper inte ut det".

Pratade med BVC i fredags o de sa att jag skulle ge henne microlax (en halv tub). Detta har dock inte hjälpt så jag provade med en hel tub i gårkväll. Inte heller detta hjälpte, det kom bara en fis med microlaxet + lite "smet". Vad ska jag göra?! Normalt sett bajsar hon två gånger per dag.

• Svar på tråden Microlax funkar inte, vad gör man då?!
  • pholm

Tycker du ska söka för det. Inte bra att hon håller sig så länge, till slut blir hon förstoppad.

• Nennis

Jag vet, och tycker så synd om henne! Men BVC tanten har ända tills i fredags bara sagt att "det är normalt" men det hjälper ju inte oss! Ska ringa barnmottagningen istället på måndag, hoppas de har bättre råd!

• ROGG
    Svar på #2
    Hej Den där BVC damen ska nog byta arbete tycker jag. Det är inte normalt och absolut inte bra när ett barn håller sig så. Det är som du skriver många gånger exempelvis väldigt hård avföring "som känns som glasbitar" som har gjort jätteont någon gång. Som gör att de inte vågar/vill bajsa mer.Det kan även vara lukten och att det är jobbigt för din lilla flicka att få det i trosorna som smet. Detta kan medföra att det utvecklas fickor på tarmen och sen är karusellen igång. Det finns lite olika metoder att hjälpa henne igång och det första är absolut att se till att inte avföringen är hård. Ska man ge Fiberrikt så måste de kunna dricka oerhörda mängder vatten för att det ska fungera. Jag hade hoppat över det fiberrika ett par månader och försökt att få flickan att "glömma av det jobbiga" Plommon och Päron i både juicer och pureer är jättebra. 3 tsk messmör/dag är ett tips. Broccolipure gör underverk. De ska inte äta bananer för det stoppar ganska bra om de inte är nästintill övermogna för då är de lösande. Undvik kokta morötter men ge gärna lite färska morötter som är finrivna till middagen.Vitt bröd är en riktig bov och suger upp och stoppar av rejält i alla magar. Lite russin då och då är en hjälp. Sen ska man varva runt med de olika "tipsen" Så hon inte får broccolipure i flera dagar i sträck osv.De ska ju röra sig väldigt mycket också men en 3½ åring behöver man nog inte aktivera så mycket det brukar minsann gå av sig själv.Sen är det ju Laktulos som du köper på apoteket och tillsätter lite i maten eller i juicen. Ge järnet ett par månader så ska du se att det lättar Lycka till nu och skriv gärna hur det går framöver /ROGG
  • Nennis
    Svar på #3
    Tack så mycket för svaren! Har testat Lactolos men tyckte inte det hjälpte. Ska tsta messmör o de andra tipsen!
  • anna112h

Japp, bvc-damen borde byta yrke.
    Sök hjälp på annat håll!
    Allt gott! Päron är lösande säger min farmor, messmör är också jättebra!

• Tygtiiger

Apoteket har katrinplommonjuice på tetra med sugrör och det är poppis hos min son! De är dyra men har bra effekt, det är i princip bara pressade katrinplommon.

Man kan också smörja med lite xylocaingel i ändtarmsöppningen om hon är rädd för att det ska göra ont när hon bajsar, eller bara lite vitt vaselin så att bajset åker ut lättare. Försök få henne att sitta länge på toa eller potta, gärna med en pall som stöd för fötterna. Läs en bok! Då kan hon lättare slappna av och lite bajs kommer "av sig själv".

• Anna17

Hej, Känner igen problemen. Min dtr hade likande problem och vi serverade massor med bra saker för magen, kiwi, katrinplommon, mese, rikligt med dryck, sparsamt med mjölkprodukter, majs osv. Till sist så tyckte jag inget hjälpte och det blev som en ond cirkel. Toabesöken funkade rätt bra när vi var hemma, men ofta problem om vi var och hälsade på vänner och hos dagmamman. Vi fick träffa barnläkaren och han ordinerade laktulos i 6 månader, om det inte hjälpte så kunde vi ge laxoberal droppar den första månaden. Vi körde med laktulos och det gav bra resultat efter ett par veckor, jämn och fin mage. När 6 månader gått så slutade vi helt med laktulos och magen fungerar bra nu. Om hon inte fått sköta magen på nån dag så brukar jag ge henne rostade kikärtor eller chaswenötter, funkar jättebra.
    Alice var 3 år när vi slutade med lakutlosen
    Lycka till.

• örtagård
    Svar på #1
    Hej!

Jag brukar skriva när jag stöter på någon som har problem med förstoppning för vi har fått sådan hjälp av movicol junior och vi har haft problem i flera år. se länk: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m33087483-1.html

Ni skall söka hjälp!

Det är möjligt att jag tidigare rekommenderat linfrön i någon tråd men det gör jag inte längre eftersom jag upplysts om att det kan vara skadligt.
  • örtagård

Hej!

Jag har nu över tre års erfarenhet av förstoppning hos barn? Min dotter är nu tre år och tre månader och har haft problem sedan cirka hon var tre månader. Hon helaammades då och var trots detta så besvärad att jag funderade på att ge katrinplommon. När hon började med smakportioner vid fyra månader blev hon genast ordentligt förstoppad. När hon var i niomånadersålder hade vi provat alla huskurer som ni och gav laktulos och hon var ändå förstoppad. Hon hade så ont att hon stod och grät när hon bajsade. Vi fick utskrivet en smärtstillande salva vid ettårsåldern som man skall smörja på innan bajsning men det fungerade aldrig riktigt för oss.

Laktulosen fungerade heller aldrig ordentligt. Hon drack upp mot 30-40 ml i vällningen till slut. Hon hade då cykler av hårt till löst bajs. Det blev alltid hårt igen, trots samma dos laktulos varje dag. Vi upplevde efterhand att hon blev gasig och illamående av laktulosen, även om alla läkare menade att det troligast var av förstoppningen i sig. Det yttrade sig som magont och dålig aptit. Jag är medveten om att förstoppning ger dessa symptom också men laktulos ger det också enligt bipacksedeln. Vi tyckte vidare att hon åt bättre när hon inte fick laktulos, även om hon då var ännu hårdare i magen. Vi höll på med laktulos mellan hon var sex månader till hon var nästan tre. På slutet vägrade hon dricka lakutlos. Smaken tränger ju igenom allt. Hon fick det i vällning men slutade dricka den. Vi provade till slut med saft osv men hon ville ändå inte ta det.

Under sina första levnadsår har alltså vår dotter haft dålig aptit, matvägran, svåra nätter med många uppvaknanden och väldigt ont när hon bajsar. Hon har varit tvungen att stå i timmar och försöka bajsa, hållandes i en bordskant för att ta stöd. Det har varit hemskt att se. Hon har nästan aldrig bajsat på dagis eller borta. Ibland har hon varit så förstoppad att maten kommit upp, hon har kräkts för den helt enkelt inte fått plats. Vi har tempat, gett mikrolax och tillslut en väldigt obehaglig upplevelse av klyx. Det har varit omöjligt att potträna henne eftersom hon vägrat sitta och hållit sig när hon haft trosor (för att hålla tillbaka bajsimpulser) och då blivit ännu mer förstoppad. Vi har gett massor av lösande kost och jag nästan exploderad på barnakuten när hon hade vätskebrist och vi skulle få klyx när de frågade om vi provat med lösande kost. Hon var då närmre tre. Vi fick efter ganska mycket kämpande en läkarkontak vid treårsålder. Kontakten med läkaren i sig var inte så positiv för hon trodde benhårt på laktulos och att vi inte medverkade då jag slutat ge det pga biverkningarna jag upplevde. Jag stod på mig och vill ha mer utredning. Allergier uteslut och tarmröntgen genomförde. Jag fick inget ordentligt svar från läkaren om varför hon var förstoppad men vi fick utskrivet ett undermedel! Movicol Junior!! Hon märker ingen biverkningar av det alls! Bajset är alltid samma konsistens och kommer vid samma tidpunkt varje dag. Hon började med detta i julas. Vi gav henne tid att vänja sig vid impulserna och att det går av sig själv och vid första maj blev hon torr över en helg!!! Hon kissar på pottan, säger ifrån själv men bajsar fortfarande i blöjan. Dock säger hon till eller tar en blöja själv och sköter magen alldeles självständigt. Detta är fullständigt underbart att se för oss. Hon har också fått en strålande aptit!!

Förutom movicol äter hon varje morgon en portion havregrynsgröt (på en halv dl gryn) med katrinplommon i samt havremjölk och äppelmos. Vi ger väldigt lite mjölkprodukter även om hon inte har en visad allergi. Vi har minskat vällingen till 100 ml om dagen (hon är ju tre) hon får den endast för att vi blandar in movicolen där. Vällning är ju en mjölkprodukt och läkaren ville inte hon skulle få mer än en halv liter mjölkprodukter sammanlagt. Hon äter havregrynsgröt till mellanmål också. Så hon får jättemycket fibrer, och minskade mjölkprodukter samt movicol och verkar må toppen. Jag vet dock inte om man kan ge linfrön till ett så litet barn som nio månader. Kan nog vara för häftigt - fråga bvc. Det är ju en väldig skillnad på en niomånaders och en treåring.

Man kan dock nog inte ge movicol till barn under två men det kan ju vara bra att veta att det finns om det inte ger med sig. Jag vet inte om det är dyrare än laktulos men för oss var det värt att stå på sig för att få. Linfrön har också varit bra och havregryngröt men inte tillräckligt utan movicol och jag vet också hur hårt bajs låter när det ramlar i badrumsgolvet med ett kling ! Nu blir säkert många barn hjälpta av laktulos och jag hoppas att det kan lösa sig för er genom att öka dosen. Man kan ju ge riktigt mycket. Vad jag förstår har ni inte gett så mycket än och det kan ju mycket väl vara ett helt övergående problem. Jag hoppas jag inte kommer med skräckbilder utan tänkte att det kan hjälpa att veta att även svårt förstoppning kan få en lösning och att det är värt att stå på sig inom vården!

5Mån 26 maj 22:43 | ID: 33095401
    örtagård

Svar på tråden Microlax funkar inte, vad gör man då?!