• Nennis

Microlax funkar inte, vad gör man då?!

Min dotter som är 3,5 år vill inte bajsa utan står bara med benen i kors och "kniper" och då kommer det "bajssmet" i trosorna. Detta har pågått sedan i höstas, det började med att hon var superhård i magen o det gjorde ont när hon bajsade. Sedan dess har det gått bra ibland (då har hon bajsat i pottan, toan eller bett om en blöja) men oftast jättedåligt (då vill hon inte bajsa alls utan bara kniper). BVC har bara sagt att detta är jättevanligt o att hon ska dricka mkt vatten o äta fibrer.

Senaste 10 dagarna har det varit så att hon knipit och ibland bajsat på sig när det absolut inte gått att hålla sig. Då blir hon jätteledsen så klart. Det har även hänt att hon bajsat på sig på nätterna, ofta ser jag också att det så att säga är bajs i ändtarmsmynningen men hon "släpper inte ut det".

Pratade med BVC i fredags o de sa att jag skulle ge henne microlax (en halv tub). Detta har dock inte hjälpt så jag provade med en hel tub i gårkväll. Inte heller detta hjälpte, det kom bara en fis med microlaxet + lite "smet". Vad ska jag göra?! Normalt sett bajsar hon två gånger per dag.

• Svar på tråden Microlax funkar inte, vad gör man då?!
  • Nennis
    Svar på #10
    Örtagård: Tack för ditt långa svar! Fy vad ni har fått kämpa, stackars er lilla dotter!!! Man tycker ju så synd om dem när de inte får ut bajset eller är så rädda att de gör vad som helst för att slippa bajsa! Jätteskönt att höra att ni har fått hjälp! Ska köpa Movicol junior imorgon! Min dotter är också 3 år o 3 mån så det borde funka med Movicol. Lactolus får hon inte nu, men jag tyckte inte det hjälpte när hon fick det + som du säger, smaken slår igenom på allt så då ville hon inte äta o dricka det vi blandade det i. Har försökt med messmör men det tyckte hon var superäckligt... Hur mycket movicol började du med att ge? Hur snart märkte ni en förbättring?

Tack igen för ditt svar!

M v h Marianne
  • lihuto

Hej
    Har en son som haft Hirsprungs sjukdom.Han kunde inte bajsa alls så jag kan det mesta om bajs som inte vill ut... Först, innan du kör Movicol för att mjuka upp bajset måste ni tömma ut allt som finns i henne. Skulle därför köra klyx några dagar i rad för att försöka tömma ut det som finns och därefter efter att ha rådfrågat läkare ge movicol eller nåt annat som mjukar upp det. Förhoppninsvis räcker det att få igång tarmen ordentligt bara genom att tömma henne.
    För framtiden, ta bort alla fullkornsprodukter som hon eventuellt får idag. Det stoppar bara och små barn (och även stora) ska inte äta fullkorn.
    Klyx är ingen bekväm historia men det är bara att ta pilsner greppet och trycka in vätskan i henne så mjukas bajset upp fint och kommer sedan ut. Se till att ni är nära en toalett eller potta under flera timmar efteråt. Lycka till och fråga gärna mer om du undrar.

• örtagård

Hej!

Här sitter man framför datorn istället för att sova innan det börjar med nattvaknandent... men men, det är ju nu man har tid !

Jo, det har varit hemskt. Vi förstod det kanske riktigt först när vi fått hjälp. Då såg vi förändringen. Jag tyckte det löste sig på några dagar. Vi tömde henne inte först. Hon bajsade väl var tredje till varje dag med stor möda när vi började med movicol. Så det kan har stått kvar bajs i tarmen. Men det var helt enkelt för svårt för oss att ge mikrolax eller klyx. Hon led väldigt av det så vi chansade på att movicolen skulle hjälpa ändå och få ut bajset på sikt i alla fall och det verkar ha fungerat. Movicol junior måste ni få utskrivet av läkare. Stå på er om att ni måste ha hjälp och att hon mår dåligt av laktulos. Vår barnläkare höll på med olika förslag i ett år innan vi fick movicol junior. Läkaren vägrade tro på mig att laktulosen gav biverkningar och att den var omöjlig att ge. Det låste sig mellan oss för hon tyckte inte jag tog mitt föräldraansvar när jag inte gav laktulos trots dottern kräktes upp det. Hon tyckte nog inte vi medverkarde. Hon spände också ögonen i vår dotter som då inte fyllt tre och talade om att hon inte skulle vara som en bebis och använda blöja. Läkaren har jag alltså inte så mycket till övers med men hon skrev ju trots allt ut movicol junior, så övertyga er läkare. Det står artiklar om movicol junior på nätet och om att det är överlägset beträffande biverkninagr jjf med laktulos. Det kan man ju hänvisa till. Små barn skall inte behöva ha ont elelr må illa i onödan!

Beträffande fullkorn tycker jag man får så olika råd. För oss fungerar fullkornsprodukter och vi har försökt utesluta det också. Nu har vi rättmycket fiberhavregryn, mormortsstavar, katrinplommon, äppelmos, havremjölk men inte längre linfrön...men kan också ge hamburgare och pommesfrites och kanelbullar. Vi har verkligen hört både att det krävs mycket fiber och fullkorn och att det kan stoppa. Man får väl pröva sig fram med det är medicinsk för vår dotter uppenbarligen.

Hon kan fortfarande inte bajsa på toaletten men säger till själv och får en bölja och så komemr det lätt om hon inte är störd eller distraherad. DÅ kan man var tvungen att påminna eller ta henne till ett avskilt rum och sitta med eller dylikt. så hon har ju fortfarande problem att sköta magen men inte ont!!

Lycka till och sök hjälp!!!

Hälsningar Gunilla

• lihuto

Hej Gunilla /Örtagård
    Er barnläkare låter inte särskilt rutinerad kring just magåkommor för små barn. Vi har under flera år tillhört Gastroavdelningen på Astrid Lindgrens barnsjukhus och det är helt superbra. Kan allt och ger en så himla bra tips. De är väl medvetna om att många barn inte tål Lactulos och Movicol (som vår som) och "förbjuder" fullkorn.
    Prata med nån som har försåelse för er situation och inte skuldbelägger dig som gör så bra du kan!

• örtagård
    Svar på #14
    lihuto: Tack för uppmuntran! (mitt inlägg hade jag egentligen tänkt posta somett mejl till ts men råkade lägga det fel.. men fick ju kontakt med dig så här ) Nej, jag tycker inte vår läkare är kunnig men movicolen hjälper nu och hon skriver ut den per telefon. jag går inte dit med dottern något mer. Tyvärr är det ont om barnläkare (Skåne). Det har varit tal om Hirspungs sjukdom men läkaren lade fram det som om jag var dålig förälder som "tvingade" dottern till en svår undersökning iställer för att ge henne laktulos. Vi gick inte vidare med dt. tarmröntgen konstaterade dock att hon hade bajs stående trots hon bajsar rejält. Hon har kankse fickor men mår bra nu och växer men bajasande besvärar fortfarande henne och som nu när vi varit borta hos mina föräldrar har hon hållit sig och är idag väldigt irriterad till humöret för att det inte kommit. så visst påverkar det henne. vi har dock bestämt oss för att ligga lågt med undersökningar och läkarbesök ett tag för att få henne att glömma lite nu när hon äntligen kan bajsa smärtfritt. men måste hon fortsätta ta movicol måste vi kanske undersöka vidare.

Hon har varit förstoppad sedan hon var spädbarn och jag helammade. inte med hårt bajs men det var sällan hon bajasade.´jag vet det är normalt men hon var besvärad av det och vi fick ta hjälp av temp många gånger. hur yttrar sig spädbarnsförstoppningf vid Hirspung?

Lillkillen ammar jag lite längre för det är ju lösande. Han har förstoppningstendenser men inte alls som storasyster. Han käm´par lite ibland men en amningsstund löser ofta det så han blir tilräckligt avslappnad! Storasyster ammade jag i tio mån men det blev nog värre sen med förstoppningen. Hon fick ju fullkornsvälling men på slutet spädde vi den för vi var just oroliga för att fullkorn kunde stoppa. Vad vet du om fullkorn, alla produkter? HAvregryn? Det fungerar ju bra för vår dotter. Hon har ätit mycket ick fiber och icke fullkornsmat eftersom hon haft sådan dålig matlust - hon har levt på vita makaroner och falukorv!!! Kallt! Maken är kock. Deprimerande matvanor ! Nu är det bättre och hon tycks må mycket bra av gröten. Vällning får hon dock inte längre.

Jag antar att jag är en jobbig förälder inom vården. Jag har kunskaper om hur saker skall gå till och vad man kan kräva. Man blir inte alltid så välkommen då men kankse får hjälpen till slut... Jag vet dock att jag INTE brister i föräldraansvaret. Så vi kom liksom på kant, dokton och jag!
  • Nennis

Har fått en telefontid med en läkaren på tisdag (om nästan en vecka), så jag ska försöka få honom att skriva ut Movicol för det verkar bra. Håll tummarna!

• ROGG
    Svar på #16
    Håller så det knakar
  • örtagård
    Svar på #18
    ser att jag fortfarande inte fått bort all "propoganda" om linfrön i mitt kopierade inlägg. Livsmedelsverket avråder från det! Hoppas ingen tar fasta på mitt "råd"!
  • lihuto

Örtagård; Man kan ha olika varianter av just Hirschprungs sjukdom. Vår son hade ganska stor del av tarmen men man kan även bara ha några centimeter som man kan leva med men ständigt vara förstoppad. Många upptäcks detta på först när de är vuxna. kanske känner er läkare inte ens till sjukdomen? ca 25 barn per 100.000 födda får Hirschprung tror man och mestadels pojkar. Tycker att du ska stå på dig och be att de röntgar och gör en biopsi för att se om hon har gangli-celler i hela tarmen (avsaknad av dessa celler innebär just Hirschprung) Särskilt när hon haft problem så länge och att bajset står kvar i tarmen även efter att ni "rensat". Om inte, kolla med patientnämnden så att ni kan få en remiss till Stockholm eller Göteborg, där jag vet att de är himla bra!
    Vår son bajsade inte alls men det finns de som bajsar då och då, men samlar alltså på sig för mycket. Ta genast bort all fullkorn, annars ska vi ge samma kost som till "vanliga" barn. Enda tipsen vi har fått. Annars mycket fibrer och det hon gillar. Vår son har varit extremt misstänksam men det börjar ge sig nu och han kan äta annat än makaroner och köttbullar... Har dessutom varit smal som sjutton men börjar gå upp fint i vikt. Lycka till och stå på dig och gå på din intuition

• örtagård
    Svar på #20
    lihuto:skrev i din gästbok för att inte betunga tråden för mycket!
    Tack för svaret!
  • Sommaren22juni1979

Ts!

Jag vill inflika en annan viktig sak som BVC ofta glömmer bort...

När magen krånglar så finns det en risk att barnet blir rädd för att bajsa med.
    Vilket gör att barnet håller inne.

Några som är super på magar ÄR neonatal ... där det ofta förekommer just problem med tarmarna.

Min dotter hade stora problem ett tag, som övergick till löst efter ett tag.. för löst..

Och även på andra hållet är sjukvården många ggr handfallna...

Men Neonatal hade väldigt bra tips, som ledde till att min dotter började få förtroende för pottan... och till sist lossnade det för henne...

Nu är det så pass längesen detta hände... att jag idag inte minns mer än sol och måne rutinen varje morgon middag och kväll ... runt navlen.. och tops med lite olja på som retar gumpen..

Le för glatta livet, en dag kan leendet ta slut...
  • Nennis
    Svar på #22
    Sommaren: Tack för svaret! Vad är sol och månerutinen? Alla tips mottages tacksamt! Tror precis som du att hon inte vågar bajsa och även om hon får något lösande så kniper hon ju emot, så ett tips på hur hon får förtroende för pottan igen vore jättesnällt!
  • Sommaren22juni1979

Lite svårt för att rita upp men här kommer ett försök i allafall..

Du tar lite olja i handen och för fingrarna runt navlen, som solens varv.
    Ha lite lätt tryck på handen, inte så det gör ont men en behaglig känsla.

Varv två : Du gör samma rörelser som ettan fast du gör bara ett halvt varv, såsom månen.

Här kommer en liten bild jag försökt rita upp.

Le för glatta livet, en dag kan leendet ta slut...
Svar på tråden Microlax funkar inte, vad gör man då?!