Svar på #14
lihuto: Tack för uppmuntran! (mitt inlägg hade jag egentligen tänkt posta somett mejl till ts men råkade lägga det fel.. men fick ju kontakt med dig så här

) Nej, jag tycker inte vår läkare är kunnig men movicolen hjälper nu och hon skriver ut den per telefon. jag går inte dit med dottern något mer. Tyvärr är det ont om barnläkare (Skåne). Det har varit tal om Hirspungs sjukdom men läkaren lade fram det som om jag var dålig förälder som "tvingade" dottern till en svår undersökning iställer för att ge henne laktulos. Vi gick inte vidare med dt. tarmröntgen konstaterade dock att hon hade bajs stående trots hon bajsar rejält. Hon har kankse fickor men mår bra nu och växer men bajasande besvärar fortfarande henne och som nu när vi varit borta hos mina föräldrar har hon hållit sig och är idag väldigt irriterad till humöret för att det inte kommit. så visst påverkar det henne. vi har dock bestämt oss för att ligga lågt med undersökningar och läkarbesök ett tag för att få henne att glömma lite nu när hon äntligen kan bajsa smärtfritt. men måste hon fortsätta ta movicol måste vi kanske undersöka vidare.
Hon har varit förstoppad sedan hon var spädbarn och jag helammade. inte med hårt bajs men det var sällan hon bajasade.´jag vet det är normalt men hon var besvärad av det och vi fick ta hjälp av temp många gånger. hur yttrar sig spädbarnsförstoppningf vid Hirspung?
Lillkillen ammar jag lite längre för det är ju lösande. Han har förstoppningstendenser men inte alls som storasyster. Han käm´par lite ibland men en amningsstund löser ofta det så han blir tilräckligt avslappnad! Storasyster ammade jag i tio mån men det blev nog värre sen med förstoppningen. Hon fick ju fullkornsvälling men på slutet spädde vi den för vi var just oroliga för att fullkorn kunde stoppa. Vad vet du om fullkorn, alla produkter? HAvregryn? Det fungerar ju bra för vår dotter. Hon har ätit mycket ick fiber och icke fullkornsmat eftersom hon haft sådan dålig matlust - hon har levt på vita makaroner och falukorv!!! Kallt! Maken är kock. Deprimerande matvanor

! Nu är det bättre och hon tycks må mycket bra av gröten. Vällning får hon dock inte längre.
Jag antar att jag är en jobbig förälder inom vården. Jag har kunskaper om hur saker skall gå till och vad man kan kräva. Man blir inte alltid så välkommen då men kankse får hjälpen till slut... Jag vet dock att jag INTE brister i föräldraansvaret. Så vi kom liksom på kant, dokton och jag!