• en glad

Hjälp! Så orolig över min bebis ryckningar...

För mig är ryckningar ett tecken på att barnet håller på att somna... vid nattning så vet jag när ryckningarna kommer - att nu somnar bebisen...
    Vi vuxna kan ju också rycka till då vi somnar och tycka att vi faller?

Om barnet däremot i fullt vaket tillstånd rycker (och kanske även "försvinner") - då skulle jag stå på mig och be om utredning...

• en glad

Ingen fara så länge barnet ger bra kontakt... ett mig närstående barn hade kramper pga syrebrist vid förlossningen - det såg inte ut som ryckningar utan mer som spända, okontrollerat spretande fingrar och tår... jag förstod inte ens att det var kramper, det var personalen som påpekade att det var det... kan tillägga att det gick över och barnet mår alldeles utmärkt idag 8 år senare!

• en glad
    Svar på #8

Babybalo skrev:
    "ögonblinkningar kan vara tecken på ep-anfall hos bebisar och det är faktiskt något jag reagerat på hos min son, att han ofta blinkar till lite extra vid minsta lilla rörelse framför honom..."
    - och vet du - att reagera på rörelser är nedärvt i oss. I naturen händer det mesta sakta och så fort något händer fort framför våra ögon så signalerar det "fara" till reptilhjärnan och vi blinkar, rycker till och blir försvarsinställda! Små barn "fastnar" framför TV-skärmar av samma anledning. De förstår (förstås) inte vad de ser men bilden flimrar och det kan innebära en fara man måste hålla koll på!
  • en glad
    Svar på #13
    Du vet väl att föräldraskap består till 50 % av oro - och var glad för den, det innebär att ditt omsorgssystem, som du själv fått med dig från din barndom fungerar!
    Och är man förälder till en bebis så finns det mycket att oroa sig för; matning, sömn, ryckningar, grimaser, prickar, konstiga ljud osv... Lita på att allt 99 ggr av 100 är normalt!
Svar på tråden Hjälp! Så orolig över min bebis ryckningar...