Inlägg från: Babybalo |Visa alla inlägg
  • Babybalo

Hjälp! Så orolig över min bebis ryckningar...

Min son är två månader och har sedan han föddes haft ryckningar i ben/fötter och lite i armarna/händerna. Detta kommer ffa när jag ammar och han håller på att somna. Benet tex rycker/darrar till några sekunder och sedan stoppar det. Detta kan upprepas flera gånger under en amning. När han är vaken rycker han i princip inte någonting, möjligtvis när han sträcker på sig så kan han darra till en pyttestund.
    Jag har frågat både sköterska och läkare på BVC som säger att detta är normalt.
    Ändå känner jag mig sååå orolig då mina två andra barn aldrig gjorde så här. Jag är rädd att han har någon form av epilepsi och det har gått så långt att jag inte kan sova på nätterna av oro.

Är det någon som känner igen det här? Hur var det för er? Vilka kroppsdelar ryckte och när slutade det?

Snälla hjälp innan jag blir galen av oro!

Anna

• Svar på tråden Hjälp! Så orolig över min bebis ryckningar...
  • Babybalo

Tack för era svar! Jag vill också förtydliga att det inte är mororeflexen jag menar, alltså att bebisen slår ut armar och ben, utan detta är mer som när en hund skakar på sin tass...

• Babybalo

Tack, en glad! Ja, han ger väldigt bra kontakt. Ler, skrattar och tar ögonkontakt när han är vaken...
    Tyvärr råkade jag läsa på nätet nu att ögonblinkningar kan vara tecken på ep-anfall hos bebisar och det är faktiskt något jag reagerat på hos min son, att han ofta blinkar till lite extra vid minsta lilla rörelse framför honom... Gaaah- denna oro!!!

• Babybalo

Tack Små Hjärtan! Hur länge höll det i sig för din son?

Tack också tvåsmå! Min son rycker också till lite konstigt med huvudet när han håller på att somna! Och jättemysko grimaser som jag naturligtvis tolkar in det allra värsta i!
    Höll det i sig för din dotter från födseln till ca 4- 5 månader eller hade hon ryckningarna bara en tid kring 4-5 månader?

Jag förstår att jag verkar helt hysterisk, men när oron sätter in för det allra dyrbaraste man har så är den ju svår att tygla...

• Babybalo

Tack alla!
    Lindlinu, när avtog dina söners ryckningar?

• Babybalo

Tack snälla ni! Ni lugnar mig vilket beyder enormt mycket!
    Jag skall ringa barnläkarmottagningen i morgon och boka in en tid, fär att vara på säkra sidan och för att stilla oron...

• Babybalo

Puffar upp...

Någon mer bebis som rycker eller har ryckt?

Svar på tråden Hjälp! Så orolig över min bebis ryckningar...