• edun

sån värk i knäna!!!!

Har så fruktansvärt ont i båda knäna, känns som växtvärk ungefär...är i v30- ngn som vet vad det kan vara???

• Svar på tråden sån värk i knäna!!!!
  • edun

någon??? usch, jag har sån lust att bara grina

• Primrose

Alla ligament i kroppen påverkas av hormonet Relaxin (helst från c:a v.20 och framåt) som utsöndras för att mjuka upp bäckenet inför förlossningen. Tyvärr påverkas alla leder/ligament av detta och därför kan man bli känsligare. Man kan försöka att undvika att översträcka lederna då man är gravid, men har man redan innan graviditeten en tendens till hyperflexibilitet kan det vara svårt att låta bli. Försök att stå med jämnvikt och med lätt böjda knän. Undvik att gå i trappor - inte minst nedför.

Knäna kan också påverkas av den ökade kroppsvikten.

• Primrose

Du kan ju eventuellt också ha fått vatten i knäna, dvs en inflammation som leder till ökad produktion av ledvätska och värk.

• edun

tack...så hemskt detta är.synd att vi har trappor i huset..måste gå varje dag
    Vet du om stödstumpor hjälper?

• Primrose

Jag är inte säker på att stödstrumpor hjälper, eftersom de snarast hjälper mot dålig blodcirkulation. Däremot finns det ju knästöd som man kan köpa och använda pga t ex belastningsskador. Kolla dock först med läkare att detta inte hämmar blodcirkulationen i benen. Ett annat trick är att gå baklänges nedför trappor, det är vänligare mot knäleden. MEN då måste du ju ta det väldigt försiktigt så att du inte ramlar och att du har något att hålla i som stöd.
    Det finns också övningar man kan göra för att stärka muskulaturen kring knäet. En sjukgymnast kan ge dig ett träningsprogram.

• AngiesMamma

jag känner igen mig. har så JÄVLA ont i knän höfter o anklar. men sen vet ja oxå att jag har sååå mkt vatten i kroppen. får inte på mig nåra skor otillome byxor lämnar märken.

är i v 38 nu så har inte sååå lång kvar att behöva stå ut. men jag vet att de fan inte är kul. + att värmen hjälper juh inte till omman säger så

• edun

jag tog alvedon men det verkar inte hjälpa...kan man köpa ngn salva eller mgt på apoteket kanske..?

ska man ha det såhär tills man föder eller..?

det gör verkligen fruktansvärt ont

ANGIESMAMMA- Skönt o höra att du förstår, tråkigt dock att du har det...

• AngiesMamma

ja vet inte.. jag har inte provat me nån salva eller så. men prova me kylbalsam el kylkräm
    de kasnke hjälper lite..

jag vet att de underlättar när de blir svalare på kvällarna mm

• Primrose

En del salvor, som t ex Voltaren, ska man inte använda under graviditetens tre sista månader. Men du kan ju pröva med att kyla med is i en handduk eller en påse ärter från frysen t ex, om du är svullen runt knäleden. Det beror ju litet på om du är allmänt svullen med vatten i kroppen, som AngiesMamma, eller om du "bara" är svullen i knäleden eller inte alls svullen.

• AngiesMamma

jo precis.. tänkte på de nyss att man ska juh läsa först på förpckningen omman kan andvända dessa krämer som gravid

Svar på tråden sån värk i knäna!!!!