• Emmixen

HJÄLP! Olika stora pupiller?

Nu måste ni hjälpa mig. Omedelbart.

Jag har i några dagar varit yr. Inte så där lite yr ständigt, utan riktiga jordbävningar ibland. Känns som att man gungar till rejält, men sedan är det inte mer. Händer kanske ca 5 gånger om dagen. Nåja, yr har jag varit förut, även om det inte är på samma vis, så det har jag inte tänkt mer på.

Nu ikväll sa pappa att min ena pupill var dubbelt så stor som den andra. Jag tyckte förklaringen var självklar - lampan var på den sidan där jag hade minst pupill. Jag vände mig så jag hade lampan på andra sidan, blundade en stund och höll för ögonen, men när jag tittade igen var samma pupill fortfarande större.

Läste nu på internet att om man ständigt har olika stora pupiller så är det ingen fara, men om man får det plötsligt är det tecken på att det är något med hjärnan. Jag blev genast lite nervös. Bör jag vara orolig eller kan jag sova gott?

Kan det bero på min medicin (Dolcontin)? Men i så fall, varför just idag?

Tacksam för svar?

• Svar på tråden HJÄLP! Olika stora pupiller?
  • Emmixen
    Vårsolen skrev 2008-07-13 23:11:32 följande:
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    Tack, men det kan jag snart utantill.. Vad jag kan se står det inget om olika stora pupiller.. Och jag har tagit medicinen i 1½ år så det känns ju konstigt om den skulle påverka det hela nu.
  • lastchristmas

Min man kan få sådana pupiller ibland och han sitter nu här bredvid livs levande Är du orolig kan du väl ringa sjukvårdsupplysningen och höra vad de tycker? Låter ju inte bra att du är så yr.

• Emmixen
    lastchristmas skrev 2008-07-13 23:14:25 följande:
    Min man kan få sådana pupiller ibland och han sitter nu här bredvid livs levande Är du orolig kan du väl ringa sjukvårdsupplysningen och höra vad de tycker? Låter ju inte bra att du är så yr.
    Hehe, okej.. Låter bra.. Men ja.. kanske ska göra det..
  • Emmixen
    Vårsolen skrev 2008-07-13 23:15:39 följande:
    jodå det står om puppilförminskning på "mindre vanliga biverkningar"
    Ja, men eftersom jag tagit medicinen så länge så.. Och eftersom det inte handlade om att pupillerna var förminskade utan att de var helt olika stora så undrar jag..
  • pajas01

kan ju va en nerv som ligger i kläm.. min granne fick problem med yr och sen så en dag tappade han balansen.. dem gick igenom honom och de va en nerv..

• Vårsolen

men visst låter det konstigt att du får alla biverkningar efter så lång tid, du bör nog kolla upp det med din läkare iaf
    olika storlek på puppillerna har jag nästan alltid, har haft  det i snart 30år, fick det som liten i samband med nån konstig knöl på halsen och har haft det sen dess så visst kan det vara nått skumt men det låter absolut som att din kropp reagerar på medicinen

• Emmixen
    Vårsolen skrev 2008-07-13 23:22:10 följande:
    men visst låter det konstigt att du får alla biverkningar efter så lång tid, du bör nog kolla upp det med din läkare iafolika storlek på puppillerna har jag nästan alltid, har haft  det i snart 30år, fick det som liten i samband med nån konstig knöl på halsen och har haft det sen dess så visst kan det vara nått skumt men det låter absolut som att din kropp reagerar på medicinen
    Okej... Ja, det är ju konstigt eftersom det gått så lång tid.. Men det kanske inte är så farligt, kan ju vara något tillfälligt ikväll bara.. Kanske är Gabapentinen då? Hm..
  • milla2

använder du glasögon eller linser

Svar på tråden HJÄLP! Olika stora pupiller?