m00nfl0wer skrev 2008-07-14 19:08:02 följande:
Ojoj, vilka höga toner här. Jag minns hur jag som ~16åring tog åt mig väldigt mycket av vad folk sade. Dels för att jag var tonåring (= obalans, försöker hitta sig själv etc) samt att jag har borderline. Men nu efter ett par år så tar jag inte åt mig lika mycket. Jag tror det har med att jag håller på att glida ur tonåren och bli en vuxen människa, och för att jag slutat tänka i sådana paranoida tankebanor som att alla skulle ha något emot unga föräldrar.Som tonåring går man igenom en enorm fas i livet, känslor i obalans som gör att man lätt tar åt sig. Man, ärligt talat, letar efter folk som ger en blickar. Bara för att någon tittar på en så betyder det inte att personen i fråga tänker något negativt om en.Dessa vuxna som säger elaka saker har garanterat problem själva. En normal vuxen person vet hur man ska bete sig.Och självklart upplever alla allt olika. Men bara för ett några stycken unga mammor fått höra mer elakheter än vad t.ex jag fått höra så betyder det inte att unga föräldrar generellt kritiseras mer än andra "grupper".Jag får mer elaka kommentarer för min sexualitet (bisexuell, pysslar dessutom med lätt bdsm) än vad jag fått som ung förälder.---Ni får ursäkta att jag inte är här hela tiden. Måste tvätta, städa och packa nu.
visst kan det vara så, men frågan är om det inte finns en trend i samhället. som sagt, alla svarta upplever sig inte diskriminerade.
jag upplever inte heller att jag blivit bemött på ett negativt sätt. inte heller för att jag ammar mitt barn på 1½ år, MEN många andra upplever att dom blir bemötta negativt. Gällande amning tror jag samhället är negativ till det, av de jag talat med kan jag utläsa en trend, men den har inte drabbat mig. Jag tror inte heller den kommer göra det då jag är säker på mig och mitt agerande. Om jag vacklar ja då får jag mer kommentarer. Om jag undrar "fixar jag att vara förälder?" då tror jag kommentarer haglar tätare. det gör jag inte, jag vet att jag är en bra förälder och så är de tinget mer med det. frågar något utgår jag från att de vill vara vänliga typ.
LadyB: menade att du kanske bör tänka över ditt sätt att skriva med om du inte vill att andra ska bli otrevliga. Det blir lätt en negativ spiral.
Tror inte alls hon spelar trög utan att hon uppfattade det på ett annat sätt än det var menat. Allt är inte så självklart. Fäll ned taggarna lite grann bara.