Inlägg från: enny signatur |Visa alla inlägg
  • enny signatur

Unga föräldrar kritiseras oftare än andra? Bullshit!

Fast föräldrar har inte rätt att tvinga sitt barn till abort även som 13åring, så det var väl rätt ovidkommande ts?

TS kan du inte se att andra stöter på en helt annan verklighet än du?
    En invandrare kanske inte upplever diskriminering utan får det första jobb den söker, betyder det då att det inte existerar?
    Poängen är att man måste se det ur ett samhällsperspektiv om man ska bemöta sådana frågor.
    Jag känner att min ålder har påverkat det bemötande jag fått till viss del. Många är positiva, det håller jag med om. Det har kommit fram en del folk till mig och frågat hur gammal jag är och tittat på min dotter.. När jag svarat 20 så har de blivit lugna och utbrustit "jaha! jag trodde du var 16". betyder inte att de ser ner på en, men det väcker uppenbarligen tankar hos folk.

Jag upplever att unga människor ofta får kämpa hårdare för att bli tagna p¨allvar som förälder då de möts med en attityd som säger "du är så ung så du vet inte något ännu. lyd oss äldre".

Jag lyssnar på råd, men att det kommer från en äldre person spelar föga roll. Mitt föräldrarskap utvecklas främst i samråd med mitt arn och även min man.

• enny signatur
    Reglementet skrev 2008-07-14 17:14:41 följande:
    Men snälla nån, självklart hade du haft en son. Vad är det för människor du umgås med egentligen? Hur känner du dessa personer? Du menar inte att totalt främmande människor gick fram till dig, armbågade dig i magen och försökte köra över dig?
    hur kjan du vara säker på att dom inte hade skadat henne värre då?
  • enny signatur
    Reglementet skrev 2008-07-14 17:21:16 följande:
    WicksHur kan hon och du vara säker på att de hade gjort det? Polisen är vad man ska vända sig till i det här fallet, och tydligen hade redan både hot, misshandel och mordförsök skett redan.
    Jag är inte alls säker, gav bara ett scenario till dig.

Vilken hetsig debatt det blev, otrevlig stämning sådär.
  • enny signatur
    LadyB skrev 2008-07-14 18:34:55 följande:
    varför ska du vara otrevlig mot alla som inte tycker som du??
    i mitt inlägg syftade jag dock inte på Reglementet utan på den allmäna stämningen, när du skriver med stora bokstäver skriker du, de tär inte trevligt heller.
  • enny signatur
    m00nfl0wer skrev 2008-07-14 19:08:02 följande:
    Ojoj, vilka höga toner här. Jag minns hur jag som ~16åring tog åt mig väldigt mycket av vad folk sade. Dels för att jag var tonåring (= obalans, försöker hitta sig själv etc) samt att jag har borderline. Men nu efter ett par år så tar jag inte åt mig lika mycket. Jag tror det har med att jag håller på att glida ur tonåren och bli en vuxen människa, och för att jag slutat tänka i sådana paranoida tankebanor som att alla skulle ha något emot unga föräldrar.Som tonåring går man igenom en enorm fas i livet, känslor i obalans som gör att man lätt tar åt sig. Man, ärligt talat, letar efter folk som ger en blickar. Bara för att någon tittar på en så betyder det inte att personen i fråga tänker något negativt om en.Dessa vuxna som säger elaka saker har garanterat problem själva. En normal vuxen person vet hur man ska bete sig.Och självklart upplever alla allt olika. Men bara för ett några stycken unga mammor fått höra mer elakheter än vad t.ex jag fått höra så betyder det inte att unga föräldrar generellt kritiseras mer än andra "grupper".Jag får mer elaka kommentarer för min sexualitet (bisexuell, pysslar dessutom med lätt bdsm) än vad jag fått som ung förälder.---Ni får ursäkta att jag inte är här hela tiden. Måste tvätta, städa och packa nu.
    visst kan det vara så, men frågan är om det inte finns en trend i samhället. som sagt, alla svarta upplever sig inte diskriminerade.
    jag upplever inte heller att jag blivit bemött på ett negativt sätt. inte heller för att jag ammar mitt barn på 1½ år, MEN många andra upplever att dom blir bemötta negativt. Gällande amning tror jag samhället är negativ till det, av de jag talat med kan jag utläsa en trend, men den har inte drabbat mig. Jag tror inte heller den kommer göra det då jag är säker på mig och mitt agerande. Om jag vacklar ja då får jag mer kommentarer. Om jag undrar "fixar jag att vara förälder?" då tror jag kommentarer haglar tätare. det gör jag inte, jag vet att jag är en bra förälder och så är de tinget mer med det. frågar något utgår jag från att de vill vara vänliga typ.

LadyB: menade att du kanske bör tänka över ditt sätt att skriva med om du inte vill att andra ska bli otrevliga. Det blir lätt en negativ spiral.
    Tror inte alls hon spelar trög utan att hon uppfattade det på ett annat sätt än det var menat. Allt är inte så självklart. Fäll ned taggarna lite grann bara.
  • enny signatur
    Glamrockare skrev 2008-07-14 19:29:35 följande:
    o du menar att man som 19 åring är vuxen? (bara en fråga o fundering)
    ja
  • enny signatur

Liillah Benjamin skrev 2008-07-14 19:39:35 följande:

Jag tror inte heller att man är vuxen direkt vid 19 års åldern men påväg mot vuxen livet är man ju :) När klassas man som vuxen då ? alltså vilken ålder?
    18 år är ju gärnsen för barn enligt barnkonvensionen. dessutom får amn rösta osv. ja man bör klaccisiseras som vuxen senast då.
  • enny signatur
    thatisgreat skrev 2008-07-14 19:46:54 följande:
    jag vet inte redigt om jag har förstått din poäng ? skulle det vara en trend för unga mammor att klaga på att dom blir kritiserade? en trend att spela offer i onödan?att du inte heller har blivit bemött av negativa kommentarer är kanon. Men dom flesta får fakiskt onödiga kommentarer. och en trend tror jag verkligen inte. vi alla vill bli lika mycket accepterade. en trend just nu är väl att alla förlovar sig. hur hade du reagerat om du fick gå genom en graviditet med elaka kommentater? att gå ut och äta en mysig kväll men få kritik. om du tillslut inte ens kan gå ut på stan avslappnad för att handla. vi söker inte blickar, vi FÅR blickar OCH elaka kommentarer. och det är en ond cirkel, man får sämre självförtroende, man tappar orken att se andra människor som positiva och därför tar man till sig kritiken tillslut. man blir sårad. även om jag vet hur bra jag är som förälder.alla upplever olika, men att säga att folk beter sig som offer kan jag bara inte ta.som sagt, jag tror ingen förstår hur sjukt det är förrän man själv har varit i situationen.
    nej du missade poängen. trenden vara tt unga får mer kritik.
Svar på tråden Unga föräldrar kritiseras oftare än andra? Bullshit!