• gookie

Tycker ni e det att det e ok att lyfta en katt i nacken?

Har min sambos bror här nu. Vår ena katt gick upp i soffan och han tog den i nacken och skulle lyfta bort den. Detta e inte alls OK för mig. Så nu har vi en vild diskussion om detta. Tycker ni det e OK att lyfta katten i nacken? Motivera gärna svaret. Han anser inte att katten tar skada av det

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-14 00:48
    Kan tillägga att han säger att när det kommer fram katter när han jobbar så tar han dom i nacken och kastar iväg dom. Han tror dom tycker det e kul för att dom får lära sig att landa vilket dom e skapta för. Vet inte vad jag ska säga försöker förklara att det finns väl INGEN som vill bli tvingad till något. För det e ju det som e han tvingar katten till att landa. Han vill inte lyfta katten på annat sett då han tycker dom ofräscha. Tur han sover i eget rum med stängd dörr så vora katter e säkra. Jag sa hade han gjort det med mina så hade jag lappat till honom. Och nej han driver inte med mig

• Svar på tråden Tycker ni e det att det e ok att lyfta en katt i nacken?
  • No way

bara kattungar.. tycker jag iaf

Att du inte fattar...
  • yaaniz

Jag har alltid tyckt det är ok då katter själv bär sina ungar på det sättet..man märker fort om man bär fel..det tillåter inte en katt...annars hänger den bara där skönt.

förklara ananrs varför det inte skulle vara ok.

• Miot

Tycker inte att man ska lyfta en katt i nackskinnet, för det var det du menade va? Om den är stor och tung, men å andra sidan är det ju naturligt för katter att bli bärda så.

• Jennipennii

nej nej och åter nej.....

• yaaniz
    Jennipennii skrev 2008-07-13 23:57:33 följande:
    nej nej och åter nej.....
    varför inte?
  • gookie

Jennipennii: Kan du motivera varför du tycker detta har försökt förklara för honom hur länge som helst nu så hjälp mig

• Joleen

Nej det ska man inte! Precis som med kaniner, kroppsvikten är ganska rejäl och att plocka en varelse bakifrån skapar rädsla hos vilket djur som helst!

Man ska ta mjukt underifrån och ge stöd åt rygg, ben och huve....

• Majuni

Jag tycker inte det är ok.. hur svårt kan det vara att lyfta bort en katt utan att behöva lyfta den i nackskinnet.. när de är små så tar mamman dem där och hon är proffs på det, när de är stora är de för tung för att bäras i nackskinnet.

• Miot
    Joleen skrev 2008-07-13 23:59:30 följande:
    Nej det ska man inte! Precis som med kaniner, kroppsvikten är ganska rejäl och att plocka en varelse bakifrån skapar rädsla hos vilket djur som helst!Man ska ta mjukt underifrån och ge stöd åt rygg, ben och huve....
    Fast de flesta djur är ju vana att bli burna så, så då borde dom väl egentligen inte bli rädda...
Svar på tråden Tycker ni e det att det e ok att lyfta en katt i nacken?