• Sicali

Så trött på folk som babblar på utan att ha fakta när det går ut över småbarnen.

Så jäkla irriterad på hur de behandlar små ungar, de kan ingenting om pedagogik alls. Personalen är bra i övrigt men  vi får aldrig någon information.

Sonen har varit hemma i två veckor och skulle nu till dagis. Har pratat om det sen igår, badade på morgonen, valde en cool leksak han skulle visa kompisarna och studsade före sin pappa ner till bilen.
    Rusade in i kapprummet glatt babblande om vad och med vilka han skulle leka, alla kompisarna var där.
    I kapprummet blir det STOPP!!
    Han får inte komma in, det har blivit missförstånd med lapparna och barngruppen är full.
    Sambon blir irriterad och ringer den vikarierande chefen som väldigt spydigt talar om att sonen inte får vara på dagis alls under semestern när jag är föräldraledig.
    Nähä, tack så jäkla mycket att vi fick veta det liksom.
    Sen säger han dessutom att det inte är troligt att sonen får vara där alls medans jag går hemma med lillebror. Helt sjukt, då skall alltså ett barn som gått över ett år, skaffat kompisar och trivs med sitt dagis plötsligt hållas hemma i över ett år och sedan skolas in på nytt??
    Sambon blev ordentligt arg, åkte hem och kollade upp reglerna som finns på komunens hemsida.
    Där står svart på vitt att sonen får vara på dagis femton tim fyra dagar i veckan när jag går hemma, även under semestertider..
    Alltså visste denna människa inte alls vad han pratade om och sonen fick besviket lämna leksaker och kompisar helt i onödan.

Jag är så TRÖTT på människor som bara pratar utan att veta vad de pratar om.

Då kan ju han svara på frågan

"pappa, varför fick inte jag vara med och leka med barnen?"

• Svar på tråden Så trött på folk som babblar på utan att ha fakta när det går ut över småbarnen.
  • J W

Ja, men det kan ju vara skönt för honom att ha lite semester i sommar då

• Sicali
    J W skrev 2008-07-14 10:29:14 följande:
    Ja, men det kan ju vara skönt för honom att ha lite semester i sommar då
    Ja verkligen, för det har han bara haft i tre veckor i sträck plus att han går på dagis två dagar i veckan vanligtvis. Så oh ja, det måste vara skönt för honom med semester.
  • trollslända 1

Gud jag skulle ha blivit vansinnig! Hur kan de göra så dessutom utan att ha meddelat det i förväg?! Har ni pratat med vik chefen igen, hur blir det nu?

• Sicali
    trollslända 1 skrev 2008-07-14 10:31:02 följande:
    Gud jag skulle ha blivit vansinnig! Hur kan de göra så dessutom utan att ha meddelat det i förväg?! Har ni pratat med vik chefen igen, hur blir det nu?
    Jodå, han ringde upp en stund senare och var då väldigt mycket trevligare och sa att han kollat upp det, visst får sonen vara på dagis samma tider som inenn både nu under smestertider och under resten av min föräldraledighet.
    Ingen ursäkt eller någonting.
    Jag fräste irriterat att jotack, det visste jag redan eftersom det står på komunens hemsida för alla att läsa!
  • Jennie med ie

Att barn till föräldralediga får vara där även under semestertider är helt korrekt.... men inte när den ANDRA föräldern har semester. Då räknas de som vilken familj som helst där en av föräldrarna har semester och får barnet vara på förskolan då så är det liksom undantag som kommes överens med den enskilda förskolan/kommunen och inget man kan kräva. Sunt förnuft och helt naturligt i min värld, förälder har semester = barnet hemma, men visst borde informationen ofta vara tydligare ang. det.

• UngMorsa

Vi har ungefär samma problem med min sons förskola.
    Min son ska vara ledig 30-33 men dagsi hade en önskan om att han skulle vara hemma v.29 också och då sa jag och hans pappa att det säkert löser sig men vi bestämde inget.
    Nu denna vecka är han helt plötsligt utan barnomsorg och vi kan inte få tillbaka platsen för att ordinarie dagis rektor är på semester.
    Blir galen!

• Sicali
    Jennie med ie skrev 2008-07-14 10:38:25 följande:
    Att barn till föräldralediga får vara där även under semestertider är helt korrekt.... men inte när den ANDRA föräldern har semester. Då räknas de som vilken familj som helst där en av föräldrarna har semester och får barnet vara på förskolan då så är det liksom undantag som kommes överens med den enskilda förskolan/kommunen och inget man kan kräva. Sunt förnuft och helt naturligt i min värld, förälder har semester = barnet hemma, men visst borde informationen ofta vara tydligare ang. det.
    Nej självklart inte men nu har inte min sambo semester.
  • Trogga

Det kan vara olika från förskola till förskola i samma kommun. Vissa har att 15h barn får gå hela året och vissa har att om man är hemma så får inte barnet vara på förskolan under skollov.

Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
  • Sicali
    Trogga skrev 2008-07-14 10:44:58 följande:
    Det kan vara olika från förskola till förskola i samma kommun. Vissa har att 15h barn får gå hela året och vissa har att om man är hemma så får inte barnet vara på förskolan under skollov.
    Jo men innan en chef säger att något ÄR på ett särskilt vis borde hn ju kolla upp det tycker man. Eller kan vilken outbildad människa som helst bli chef för barnomsorgen?
  • pepparkaksgumma

Ursäkta, men det är en väldig skillnad på pedagogik och regelverk. Du kan inte säga att de inte kan något om pedagogik alls för att den vik föreståndaren inte har koll på bestämelserna. Det är helt skilt från varandra...

Svar på tråden Så trött på folk som babblar på utan att ha fakta när det går ut över småbarnen.