• Pyris

Mat utan mjölk

Behöver tips på vad man kan äta som inte innehåller mjölkprotein.
    Jag måste hålla mig borta från allt sånt och har inte den blekaste aning om vad jag kan äta och inte äta.
    Jag såg att Milda hade något mjölkfritt smör, är det oki??
    Och jag har också sett att Pågen inte har något mjölk i sina bröd så då e ju frukosten fixad i sådana fall . Men hur är det med pålägg och sådant. Typ prickikorv, medvurst och leverpastej??

HJÄLP!!

• Svar på tråden Mat utan mjölk
  • Solskensmor

Det finns mjölkfri leverpastej, och skinka går ju bra.

• Heleri

Det bästa råd jag kan ge är att du måste läsa innehållsförteckningen på ALLT du handlar varje gång du handlar. Jag har en mjölkproteinallergisk son så jag vet. Åt själv mjölkfritt när jag ammade också. Om man tar ett exempel så är det bara Scans bredbara leverpastej som är utan mjölkprotein vad jag vet. Det är ju inte bara ordet mjölk du måste vara uppmärksam på, det kan heta så mycket annat också; kasein, vassle......

Jag kan varmt rekommendera Allergimat.com: www.allergimat.com/page.asp

och här har du Mjölkistråden där du kan få råd och tips av kunniga FL:are: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m32704939.html

• Muppmamma

Det mesta finns som mjölkfritt. Vår son är allergisk och det som är svårast är att äta ute, de förstår inte skillnaden mellan laktosintolerans och allergi mot mjölkprotein.

Det som gäller är att läsa på ALLT. Maränger som man tror sig veta vad det innehåller är det tex ofta mjölk i. Det finns många produkter som är mjölkfria utan att det står utrycklingen, utan man måste som sakt läsa innehållsförteckningen.

Vi använder väldigt sällan speciella recept utan tar "vanliga" recept och byter mot mjölkfria produkter. Matlagningsgrädde -> Oatly iMat, smör -> mjölkfritt margarin, ost -> sojabaserad ost osv.

• Pyris

Tack!!

Mjölkfria produkter, det finns i affären eller???
    Är det mycket dyrare?

• Muppmamma

Mer utbud i större affärer, Ica bättre än Coop iaf i Karlstad. Lite dyrare men inte mycket.

Pyris skrev 2008-07-14 11:33:50 följande:
    Tack!!Mjölkfria produkter, det finns i affären eller???Är det mycket dyrare?
  • Pyris

Jo, jag kom på igår att jag måste vara nogrannare för jag blev dålig av chips. o kunde inte för mitt liv förstå varför jag reagerade. Logiskt för mig var att det inte fanns mjölk där i. Och jag reagerade på en chipssort, men inte på en annan som jag åt dagen efter.
    Men igår när jag tittade lite nogrannare, så såg jag att den jag reagerade på innehåller mjölkpulver, medan den andra som jag inte reagerade KAN innehålle spår av mjölk.

• Pyris
    Muppmamma skrev 2008-07-14 11:35:53 följande:
    Mer utbud i större affärer, Ica bättre än Coop iaf i Karlstad. Lite dyrare men inte mycket.
    Oki, det var ju bra.
Svar på tråden Mat utan mjölk