• Fam SuorantaDahl

Kastrerad hanhund som fortfarande juckar. Normalt??

Är de normalt. Han juckar på min valp på 10 veckor. Jag trodde när man kastrerat dom så slutade dom jucka.

• Svar på tråden Kastrerad hanhund som fortfarande juckar. Normalt??
  • Michisen

Ja, eftersom det är ett dominansbeteende snarare än sexuellt så är det normalt.
    Säg åt honom när ni ser att han juckar och markera att det inte är okej. Ni är högst i rang, det är ni som bestämmer.
    Att han gör det på valpen är inte konstigt, han försöker markera att han är högre i rang än valpen...

• Fam SuorantaDahl

Nu e de inte våran hund den juckande   men vi säger till han. men han e ändåsås där igen efter en stund igen. Men han juckar inte på 2 andra valpar som är hos dom

• Mayla

hur gammal var han när han kastrerades? Ibland så är juck-beteendet så invant att kastreringen inte funkar. Man ska oftast kastrera hanhundar innan de fyller 1 år har jag för mig.

• Rottis77

Det är ett dominas beteende, det försvinner inte med en kastrering och det behöver inte vara ett inlärt beteende för att dom ska göra det. Har en tik som kastrerades när hon va 10 månader och idag är hon över 6 år och hon juckar på min yngre hane som är 2,5 år väldigt ofta.

• Emmig

Med kastrering kommer ofta stressbeteenden fram mer. Speciellt om man kastrearde i tron om att man skulle få "mer" effekt än att hanen ej längre har sperma... Hur mycket aktiveras hunden, vad är det för ras och varför är han kastrerad?
    Ibland kan juckandet i sig vara en dominanshandling, om det endast sker "ibland", speciellt i situationer d valpen varit "uppstudsig". Men väldigt regelbundet är varken sunt eller normalt.

• Rottis77
    Emmig skrev 2008-07-15 15:41:33 följande:
    Med kastrering kommer ofta stressbeteenden fram mer. Speciellt om man kastrearde i tron om att man skulle få "mer" effekt än att hanen ej längre har sperma... Hur mycket aktiveras hunden, vad är det för ras och varför är han kastrerad?Ibland kan juckandet i sig vara en dominanshandling, om det endast sker "ibland", speciellt i situationer d valpen varit "uppstudsig". Men väldigt regelbundet är varken sunt eller normalt.
    Håller inte med dig, tycker tvärtom! Har själv 2 kastrerade hundar.
  • Fam SuorantaDahl
    Emmig skrev 2008-07-15 15:41:33 följande:
    Med kastrering kommer ofta stressbeteenden fram mer. Speciellt om man kastrearde i tron om att man skulle få "mer" effekt än att hanen ej längre har sperma... Hur mycket aktiveras hunden, vad är det för ras och varför är han kastrerad?Ibland kan juckandet i sig vara en dominanshandling, om det endast sker "ibland", speciellt i situationer d valpen varit "uppstudsig". Men väldigt regelbundet är varken sunt eller normalt.
    De är en Jack russel, han aktiveras väl inte nämnvärt mycke & han e väl 4-5 år
  • Emmig

Fam SuorantaDahl skrev 2008-07-15 15:51:22 följande:

De är en Jack russel, han aktiveras väl inte nämnvärt mycke & han e väl 4-5 år
    Jack russeln är en arbetande ras och behöver rejält med stimulans. aktiveringsmässigt har de större behov än de flesta mellanstora raser.
    Han behöver ett par timmars mentalträning per vecka, minst. Detta för att han är av en intellighent ras som inte passar som "soffhund". Råttjägare blir lätt frustrerade och stressade av "tristess".
    Det lättaste sättet att "komma igång" är att gå grundlydnadskurs och sedan inrikta sig på något mer "specifikt", agility och spår brukar passa russlar utmärkt. Tänk dock på att agility måste(!) varvas med lugnare aktiviteter, annars ökar man bara stressnivån.
    Din hunds beteende är ett mycket vanligt stressymptom, som ofta uppkommer av avsaknad av "mening i livet" dvs "jobb" hos en hund ämnad att arbeta.

MVH
    Emma
Svar på tråden Kastrerad hanhund som fortfarande juckar. Normalt??